چگونه احساس تنهایی نکنیم؟ غلبه بر احساس تنهایی با این 9 راهکار

کد خبر: 1137228

چگونه احساس تنهایی نکنیم؟

 

انسان مدرن امروز با انبوهی از رسانه‌های اجتماعی احاطه شده است و هر لحظه امکان ایجاد ارتباط جدیدی را دارد، اما این ظاهر ماجرا است. امروزه بسیاری از افراد از احساس تنهایی رنج می‌برند و خود را در جهان تنها می‌بینند. پیشنهاد می‌کنیم از احساس تنهایی خجالت نکشید و با استفاده از راهکار‌های زیر بر احساس تنهایی ناخوشایند خود غلبه کنید! می‌گوییم بر احساس تنهایی ناخوشایند، زیرا عمیقاً باور داریم احساس تنهایی مرحله‌ای از رشد فردی است. اگرچه جامعه آن را یک پدیده منفی تلقی می‌کند، اما حالات تنهایی و خلوت‌گزینی مثبت برای شکوفایی انسان ضرورت دارد.

۹ راهکار مفید برای کنار آمدن با احساس تنهایی

همه افراد احساس تنهایی را به شکل‌های متفاوتی تجربه می‌کنند. یکی از بی هم زبانی نالان است و دیگری از اینکه کسی او را درک نمی‌کند شکایت دارد. یکی از نداشتن همراهی در مناسبت‌های عاشقانه غمگین است و دیگری نیاز به همسفری مطمئن برای ادامه راه سفر زندگی دارد! افراد در هر سنی سطح متفاوتی از تنهایی را تجربه می‌کنند. بااین‌حال مردم با حس خجالت از احساس تنهایی خود صحبت می‌کنند یا در بیشتر مواقع نمی‌دانند با احساس تنهایی چگونه کنار بیایند! کتاب فلسفه تنهایی نوشته لارس اسونسن، به شما می‌گوید که تنهایی چیست، چرا به سراغتان می‌آید و آیا باید احساس تنهایی را موضوعی منفی قلمداد کرد یا مثبت؟ این کتاب نه زبان فلسفی پیچیده‌ای دارد و نه مفاهیم مهم فلسفی را به زبان روزمره تقلیل داده است. بلکه با استفاده از نتایج تحقیقات مرتبط و نقل‌قول فیلسوفان مختلف، ابعاد مختلف مسئله تنهایی را توضیح داده است. این کتاب فقط مخصوص کسانی نیست که احساس تنهایی می‌کنند، بلکه لازم است هرکسی آگاهی خودش را درباره این مسئله بالا ببرد. 9 راهکار زیر را برای غلبه بر احساس تنهایی یاد بگیرد و آنها را در مواقع نیاز به کار ببندید.

۱ - در یک کلاس هنری یا باشگاه ورزشی ثبت‌نام کنید.

غلبه بر احساس تنهایی با ورزش

پیداکردن آدم‌هایی با علایق مشترک حداقل دستاوردی است که با شرکت در یک کلاس جدید نصیبتان خواهد شد. شما چیز جدید برای صحبت‌کردن دارید و با افراد مختلفی آشنا می‌شوید. با شرکت در این کلاس‌ها نه‌تنها مهارت جدید یاد می‌گیرید و اعتماد به نفستان بیشتر می‌شود، بلکه در تعامل با همکلاسی‌های خود احساس تنهایی خود را فراموش می‌کنید. امتحان کردن این راهکار را برای افرادی که به مکانی جدید مهاجرت می‌کنند بسیار پیشنهاد می‌کنیم. ورود به شهری جدید و دور از دوستان و خانواده احساس تنهایی ناخوشایندی به همراه دارد. در مکان جدید نزدیکترین کلاس یا باشگاه را انتخاب کرده و با عضویت در آن دوستان جدیدی پیدا کنید.

۲- در کارهای داوطلبانه مشارکت کنید.

با داوطلبانه شدن در انجام کار‌های انسان‌دوستانه یا حفاظت از محیط‌ زیست، شما به عضویت گروهی با اهداف مشترک درمی‌آیید. عضویت در گروه، آشنا شدن با اعضای گروه، به‌دست‌آوردن تجربیات جدید و تقویت حس انسان‌دوستی، به زندگی شما معنای بیشتری می‌دهد. این راهکار علاوه بر کاهش تنهایی، احساس شادی و رضایت بیشتری به همراه دارد و احساس قدردانی را در فرد تقویت می‌کند.

۳ - در گروه‌های فعال شبکه‌های اجتماعی عضو شوید.

قبل از توضیح این راهکار باید خیلی شفاف درباره موضوعی صحبت کنیم. استفاده گسترده از شبکه‌های اجتماعی در دامن زدن به  احساس تنهایی بشر امروز نقش پررنگی دارد و پدیده FOMO یا ترس ازدست‌دادن به همین دلیل رایج شده است. توصیه می‌کنیم به‌محض این احساس از فضا‌ی مجازی بیشتر فاصله بگیرید. در کتاب همه چیز به فنا رفته خواهید خواند که چگونه با تغییر باورهای ذهن می‌توانید روی احساسات خود کنترل بیشتری داشته باشید و با انجام کار‌های مفید به وقت گذراندن در این فضاها معنای بیشتری ببخشید. به‌عنوان‌مثال در گروهی عضو شوید که به‌صورت آنلاین ورزش می‌کنند یا درباره مباحث موردعلاقه شما صحبت می‌کنند.

۴ - روابط خود را تقویت کنید.

چگونه روابط خود را تقویت کنیم؟

هر انسانی مجموعه‌ای از دوستان و خانواده دارد که با آنها وقت می‌گذراند. آیا تابه‌حال کنار دوستان قدیمی خود احساس تنهایی کرده‌اید؟ ما دوست نداریم از این روابط خارج شویم و بهتر است کاری در راستای ایجاد علایق مشترک پیدا کنیم. چرا با آنها تماس نمی‌گیرید و با آنها بیرون نمی‌روید؟ شما باید راهی برای تقویت و لذت بردن از روابط موجود پیدا کنید.

۵ - از گل یا حیوان خانگی نگهداری کنید.

پرورش گل در محیط خانه و محافظت از یک حیوان خانگی احساس خوبی در شما ایجاد می‌کند. علاوه بر این، حیوانات خانگی عشق بی‌قید و شرطی را بروز می‌دهند که تنهایی آدم را تا حدود زیادی پر می‌کند. اختصاص بخشی از زمان شما برای رسیدگی کامل به گل‌ها یا حیوانات ضروری است و شما را از فکر تنهایی رها می‌کند.

۶ - رشد مهارت‌های فردی و خودمراقبتی را تمرین کنید.

خوردن غذای مغزی، خواب کافی و ورزش‌کردن، در درازمدت احساس بهتری در شما ایجاد می‌کند. از طرف دیگر یادگیری مهارت‌های فردی و رشد ویژگی‌هایی مثال اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس تا حد زیادی شما را برای آشنا شدن با افراد جدید آماده‌تر می‌کند. خواندن خلاصه کتاب‌های مهارت‌های فردی در سایت بوکاپو نه‌تنها شما را از احساس تنهایی دور می‌کند، بلکه شما یاد می‌گیرید چگونه مهارت‌های فردی خود را تقویت کنید.

 

رشد مهارت‌های فردی و خودمراقبتی را تمرین کنید.

۷ - با غریبه‌ها صحبت کنید.

به خودتان شانس آشنا شدن با افراد جدید را بدهید. غریبه امروز می‌تواند بهترین دوست فردای شما باشد! تعاملی کوچک با آدم‌های اطرافتان شما را از این احساس تنهایی رها می‌کند و درک بهتری از دنیای اطراف خود پیدا می‌کنید؛ بنابراین دفعه بعد که در حال پیاده‌روی همسایه خود را دیدید، از این فرصت کوتاه برای یک گپ و گفت دوستانه استفاده کنید.

۸ - خودتان را با انجام کاری مشغول کنید.

گاهی انسان آنقدر خود را درگیر احساس تنهایی می‌کند که فراموش می‌کند کاری برای این شرایط خود انجام دهد. کمی به احساس تنهایی خود فکر نکنید و ببینید چه کاری شما را در این شرایط سرحال می‌کند. آیا چیزی نیست که همیشه منتظر پیداکردن وقت مناسب انجام آن بوده‌اید؟ خوب به اطراف خود نگاه کنید. آیا پروژه نیمه تمامی برای انجام ندارید؟ خواندن  کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم به شما می‌آموزد که برای شناخت علایق خود و رشد مهارت‌هایتان باید تنهایی را تجربه کنید.

۹ - به تراپیست مراجعه کنید.

گاهی ریشه احساس تنهایی افسردگی یا اضطراب است و بودن در کنار آدم‌های دیگر حال شما را بهتر نمی‌کند. در این شرایط بهتر است به تراپیست مراجعه کنید تا مشکلتان ریشه‌ای درمان شود. در قرن حاضر که انسان با انبوهی از استرس‌های روزانه و ترس‌های جدید سرو کله می‌زند، اضطراب و افسردگی شیوع زیادی پیدا کرده است. افسردگی می‌تواند خود را با احساس تنهایی شدید در شما نشان دهد!

 

 

 

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها