5 نکته مهم در مورد نرم افزار حسابداری که باید بدانید

کد خبر: 1155501
5 نکته مهم در مورد نرم افزار حسابداری که باید بدانید

حسابداری یک شغل بسیار مهم و حساس است. جالب اینجاست که حسابداری شامل بخش‌های مختلفی می‌شود. یعنی یک حسابدار نمی‌توان تک‌بعدی رشد کند. بلکه باید مهارت‌های مختلف را به دست بیاورد و در زمینه‌های مختلف تخصص داشته باشد. یکی از مهارت‌های مهم حسابدار، کار با نرم‌افزارهای مختلف حسابداری است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با 5 نکته مهم در مورد نرم افزار حسابداری آشنا کنیم که به‌عنوان یک حسابدار حتماً باید بدانید. 

قبل از هر چیز، بیایید تا دانسته‌های خود درباره شغل حسابداری را بررسی کنیم. حسابدار، وظایف مشخص و شرح شغلی معینی دارد. با ورود به واحد مالی و قسمت حسابداری هر شرکت خصوصی و دولتی، کارهای زیادی بر دوش شما گذاشته می‌شود. با در نظر گرفتن اینکه شغل حسابداری از گذشته تا کنون تغییرات زیادی کرده و دچار تحولات تکنولوژیکی بسیاری شده، آیا می‌دانید که یک حسابدار چه چیزهایی باید بلد باشد؟

1. تسلط بر نرم‌افزارهای حسابداری، شرط لازم استخدام

بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر از نرم‌افزارهای مختلف حسابداری استفاده می‌کنند. به همین خاطر زمانی که می‌خواهند تمام مدیریت مالی مجموعه خود را به یک حسابدار واگذار کنند، حتماً می‌خواهند که حسابدار در خصوص استفاده از این برنامه‌ها تخصص داشته باشد. این موضوع دیگر به یک شرکت لازم تبدیل شده است. اینکه بدانید حسابداری چیست؛ مسئولیت حسابدار چیست و ...، در کنار تسلط بر برنامه‌های مختلف حسابداری معنا پیدا می‌کند. تا زمانی که نتوانید با نرم‌افزارهای مهم و کلیدی حسابداری کار کنید، هیچ کدام از این مهارت‌ها به کار شما نمی‌آیند. 

بسیاری از اموری که یک حسابدار در طول روز با آن سر و کار دارد، بحث ثبت سند و گزارش‌گیری است. تمامی ثبت اسناد و گزارش‌گیری‌ها در نرم‌افزارهای حسابداری انجام می‌شوند. در صورتی که حسابدار توانایی کار با نرم‌افزارهای حسابداری را نداشته باشد، عملاً نمی‌تواند وظایف حسابداری خود را به نحو احسن انجام دهد. حتی اگر شاگرد اول دانشگاه هم بدون شناخت نرم‌افزارهای حسابداری وارد یک موسسه شود، قارد به فعالیت نخواهد بود و به هر صورت برای به کارگیری دانش تئوری خود، نیاز به کار با این نرم‌افزارها خواهد داشت. پس در حقیقت می‌توان گفت که کار با نرم‌افزارهای حسابداری، مهم‌ترین مهارتی است که یک حسابدار باید به دست آورد.

5

2. مدرک تخصصی داشته باشید 

در صورتی که تسلط بر یک یا چند نرم‌افزار خاص را دارید، حتماً مدرک خود را در آن زمینه ارائه دهید. بسیاری از موسسات حرفه‌ای و معتبر، انواع دوره آموزش حسابداری ارائه می‌دهند که بخش‌هایی از آن شامل آموزش نرم‌افزارهای حسابداری به‌صورت تئوری می‌شود. 

در صورتی که یک دوره آموزش حسابداری را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید و مدرک معتبر آن را دارید، حتماً در رزومه کاری خود به این موضوع اشاره کنید. حتی می‌توانید در پیوست رزومه خود، این مدرک معتبر را نیز قرار دهید. به این ترتیب سازمان یا شرکت مطمئن می‌شود که شما تخصص لازم در خصوص کار با نرم‌افزارهای مختلف حسابداری را دارید. البته توجه داشته باشید که بهتر است فقط در دوره‌های معروف و البته معتبر شرکت کنید. دوره‌های معمولی برای بسیاری از شرکت‌ها اعتبار ندارند. همیشه به‌دنبال معتبرترین دوره آموزشی بگردید. ترجیحاً باید موسسه مدرکی ارائه دهد که قابل ترجمه و ارائه به کشورهای خارجی نیز باشد. پس در دست داشتن مدرک اهمیت بسیاری دارد و باعث ورود شما به سازمان‌های بزرگ می‌شود. 

6

3. تجربه در مقابل تئوری 

تجربه عملی کار با نرم‌افزارهای حسابداری اهمیت بسیاری دارد. اگر در سوابق شغلی خود با نرم‌افزار حسابداری خاصی کار کرده باشید، این موضوع باعث موفقیت شما در مصاحبه‌های شغلی بعدی شما می‌شود. به همین خاطر بهتر است همیشه تلاش کنید تا در هر شرکت و سازمانی، تجربه کار با نرم‌افزارهای حسابداری را به دست بیاورید. در ابتدا شاید به‌عنوان کمک حسابدار فعالیت داشته باشید. در همین مدت می‌توانید فعالیت‌های ساده را با نرم‌افزارهای حسابداری انجام دهید. به‌تدریج تجربه بیشتری به دست می‌آورید. فراموش نکنید که دوره‌های تئوری هیچگاه از شما یک حسابدار کامل نمی‌سازد.

البته برخی دوره‌ها به‌صورت تئوری انجام می‌شوند. این دوره‌ها می‌توانند حس تجربه واقعی را به شما دهند. به این ترتیب در صورتی که حین مصاحبه شغلی از شما درباره تجربه کار با نرم‌افزار حسابداری خاصی بپرسند، می‌توانید به‌راحتی پاسخ دهید. همچنین بعد شرکت در دوره‌های آموزشی آموزشگاه حسابداری پکت، بهتر است خودتان نیز به‌صورت آزمایشی با برنامه‌های مختلف کار کنید و تجربه بیشتری به دست بیاورید. هر لحظه کار با نرم‌افزارهای حسابداری، به تجربه شما اضافه می‌کند. در نهایت باید گفت که اگر تجربه کار با نرم‌افزار خاصی در شرکت‌های قبلی خود را دارید، این موضوع را در رزومه اعلام کنید. 

7

4. نرم‌افزارهای تخصصی و عمومی را یاد بگیرید

کار با نرم‌افزارهای حسابداری فقط محدود به برنامه‌های خاص حسابداری از جمله سیپدار، همکاران یا هلو نمی‌شود. گاهی حسابدار باید قادر به کار با نرم‌افزارهای صفحه گسترده از جمله اکسل باشد. اکسل، ورد و برخی نرم‌افزارهای دیگر جزو ابزارهای حسابدار هستند. حسابداران در رزومه کاری خود علاوه بر کار با نرم‌افزارهای تخصصی، باید کار با نرم‌افزارهای عمومی همانند اکسل را نیز بلد باشند. چندین سال است که دیگر حسابداران با دفتر و کاغذ کار نمی‌کنند. همه چیز خلاصه به کامپیوتر و نرم افزار می‌شود. به همین خاطر باید تسلط کافی بر نرم‌افزارهای عمومی نیز اهمیت دارد. برای اینکار می‌توانید در دوره‌های آموزش نرم‌افزارهای آفیس و مخصوصاً اکسل شرکت کنید. عملیات‌‌هایی همانند فرمول نویسی در اکسل اهمیت بسیاری دارند. همچنین همانند مدرک تخصصی حسابداری، بهتر است مدرکی معتبر در خصوص گذراندن دوره این گونه نرم‌افزارها را نیز به دست بیاورید. ارائه این مدرک در رزومه کاری شما اهمیت دارد. البته تلاش کنید که به‌صورت کاربردی این نرم‌افزارها را یاد بگیرید تا در سیستم کاری نیز دچار مشکل نشوید. گاهی یک اشتباه ساده در فرمول‌نویسی اکسل، شما را حسابی به دردسر می‌اندازد. 

8

5. بهترین نرم‌افزارهای حسابداری را بشناسید 

هیچ نرم‌افزار جامعی برای حسابداری در ایران وجود ندارد. یعنی اینطور نیست که بگوییم اگر این نرم‌افزار را یاد بگیریم، در هر سازمان و شرکتی از همین نرم‌افزار استفاده می‌شود. البته باید گفت که ماهیت و ساختار کلی نرم‌افزارهای حسابداری همگی به یک شکل هستند. در حقیقت جزئیات آن‌ها با هم تفاوت دارند. همین جزئیات نیز می‌توانند حسابداران را به مشکل بیاندازند. به همین خاطر بهتر است پیش از آنکه بخواهید یک نرم‌افزار حسابداری خاص را بیاموزید، درباره بهترین و معروف‌ترین نرم‌افزارهای حسابداری شناخت پیدا کنید. 

سخن آخر

اگر ابتدای راه هستید و هنوز تجربه کار به‌عنوان یک حسابدار را ندارید، نگران نباشید. زمانی که در یک دوره حرفه‌ای حسابداری شرکت کنید، خود این موسسات به شما بهترین و پرکاربردترین نرم‌افزارهای حسابداری را معرفی می‌کنند. البته اینطور نیست که تمامی نرم‌افزارهای حسابداری فقط محدود به تعدادی انگشت‌شمار نرم‌افزار باشند. هر حسابدار در طول مدت کار خود ممکن است با شرکت‌هایی برخورد کند که سیستم‌های حسابداری خاص به خود را دارند. البته باید گفت که حسابدار باید انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد. زمانی که اصول کار با نرم‌افزارهای مختلف را بداند، می‌تواند به کمک مهارت انعطاف‌پذیری، با کمی چالش و سختی، هر نرم‌افزاری را بشناسد و با آن کار کند. پس برای شروع توصیه می‌شود که ابتدا پرکاربردترین نرم‌افزارهای حسابداری را بشناسید و در همان زمینه تخصص پیدا کنید. اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها با همین نرم‌افزارها کار می‌کنند. به‌تدریج با افزایش سابقه کاری، با نرم‌افزارهای دیگر حسابداری نیز آشنایی پیدا می‌کنید و می‌توانید تخصص بیشتری به دست آورید. 

در نهایت باید گفت که شناخت نرم‌افزارهای حسابداری اهمیت بسیاری در سیستم کاری حسابداران دارد. در ابتدای اگر هنوز تجربه کار حسابداری ندارید، بهتر است در دوره‌های معتبر حسابداری شرکت کنید تا بتوانید در ابتدای کار خود تخصص لازم کار با نرم‌افزارهای مختلف را داشته باشید. همچنین بهتر است دوره‌هایی را انتخاب نمایید که بخش آموزش نرم‌افزارهای حسابداری را به‌صورت عملی و تئوری در کنار هم آموزش می‌دهند. آموزش باید به‌صورت عملی و تئوری باشد تا تجربه کار با نرم‌افزار را نیز به دست بیاورید. 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها