شرط اتحادیه اروپا برای همکاری با دولت جدید افغانستان

کد خبر: 1088321

یک مقام ارشد از اتحادیه اروپا اعلام کرد همکاری این اتحادیه با دولت جدید در افغانستان با شروطی همراه خواهد بود.

شرط اتحادیه اروپا برای همکاری با دولت جدید افغانستان

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به تحولات کنونی در افغانستان، در بیانیه‌ای از شروط این اتحادیه برای همکاری با دولت آتی در افغانستان سخن گفت.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرد: «برای همکاری با دولت آتیِ افغانستان شروطی داریم که صلح‌آمیز بودن توافق‌ها و احترام به حقوق اساسی یکدیگر از جمله این شروط هستند.»

او در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: «درس‌های بسیاریست که باید از تحولات کنونی افغانستان فراگرفت. با در دست گرفتن کشور از سوی طالبان باید با آنها وارد ارتباط شویم.»

هفته جاری با ورود گروه طالبان به کابل، پایتخت افغانستان و خروج «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان از این کشور، قدرت به دست این گروه افتاد و به همین دلیل شماری از کشور‌ها سفارت‌های خود را تعطیل کردند و یا در حال خارج کردن اتباع خود از این کشور هستند.

پس از آن مقامات مختلفی از کشور‌های اتحادیه اروپا به تحولات کنونی در افغانستان واکنش دادند. به طور مثال روز گذشته «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، در سخنانی اعلام کرد آلمان باید فورا تا ۱۰ هزار نفر افرادی را که در برابر آن‌ها مسئولیت دارد، از افغانستان خارج کند.

اظهارات مرکل در حالی بیان شده است که خبرگزاری رویترز گزارش داده هواپیما‌های آلمانی قادر نیستند تا در فرودگاه کابل به زمین بنشینند. طبق اعلام رویترز، نخستین هواپیما از سه هواپیمایی که برای تخلیه افراد در راه افغانستان بود، مجبور شد به دلیل عدم توانایی برای فرود در فرودگاه کابل، مسیر خود را به سمت تاشکند، پایتخت ازبکستان تغییر دهد.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه، نیز در سخنانی گفت: «اوضاع افغانستان پیامد‌های فراوانی بر فرانسه، اروپا و تمامی جامعه جهانی دارد. او روز گذشته گفت: ما به مبارزه با تروریسم به تمامی اشکالش ادامه می‌دهیم و افغانستان نباید پایگاهی برای تروریسم باشد. فرانسه به همکاری با آلمان و شرکای اروپایی خود در زمینه مقابله با مشکلات مرتبط با مهاجران و پناهندگان خواهد پرداخت.»/باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها