سفر قریب‌الوقوع مقام مصری به آنکارا

کد خبر: 1091767

وزارت خارجه مصر آغاز دور جدید مذاکرات با ترکیه در راستای فراهم کردن مقدمات عادی‌سازی روابط میان دو کشور را اعلام کرد.

سفر قریب‌الوقوع مقام مصری به آنکارا

 به نقل از پایگاه خبری العربیه، وزارت خارجه مصر امروز (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: با درخواست وزارت خارجه ترکیه موافقت شد و حمدی لوزا، معاون وزیر خارجه روزهای هفتم و هشتم سپتامبر آتی برای آغاز دور دوم مذاکرات شفاف‌سازی میان دو کشور به آنکارا سفر خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود در این سفر روابط دوجانبه قاهره-آنکارا و نیز برخی پرونده‌های منطقه‌ای بررسی شوند.

این مذاکرات پس از گذشت چهار ماه از زمان آغاز دور اول رایزنی‌های مصر-ترکیه که مه گذشته برای اولین بار از سال ۲۰۱۳ انجام شدند، آغاز خواهند شد.

دو طرف مسایل متعددی را که برای کنار گذاشتن اختلاف‌نظرها و آغاز عادی‌سازی روابط اهمیت داشتند، بررسی کردند و وزارت خارجه مصر در بیانیه قبلی اعلام کرده بود که رایزنی‌های آتی در راستای تعیین اقدامات ضروری که به عادی‌سازی روابط میان دو کشور در سطح دوجانبه و منطقه‌ای منجر شوند، خواهند بود.

طبق اظهارات دو منبع رسمی مصری در گفتگوهای قبلی، مذاکرات بر روابط دوجانبه، توقف هرگونه اقدام خصمانه علیه مصر و رهبران آن از خاک ترکیه، توقف انتقادهای رسانه‌ای در شبکه‌های ماهواره‌ای ترکیه، رعایت اصول قوانین بین‌المللی در روابط میان کشورها و اصل حسن همجواری، در اختیار قرار ندادن خاک ترکیه به گروه‌های تروریستی افراطی که علیه مصر فعالیت دارند و آزادی ندادن به آنها، عدم تعرض ترکیه به هیچ یک از منافع مصر و یا به خطر انداختن امنیت ملی مصر و کشورهای عربی در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی متمرکز بودند.

مذاکرات میان دو طرف به دلیل اختلاف‌نظر بر سر پرونده لیبی، دریای مدیترانه، نحوه برخورد با اخوان المسلمین و اعضای مقیم آن در ترکیه متوقف شدند.

ترکیه توقف فعالیت‌های رسانه‌ای، سیاسی و تحریک‌آمیز اخوان المسلمین در خاکش را آغاز کرد.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر اظهار کرد: تصمیم ترکیه برای ممانعت از فعالیت‌های رسانه‌ای اخوان المسلمین و توقف اقدامات تحریک‌آمیز آنها گام مثبتی همسو با اصول قوانین بین‌المللی و روابط عادی میان کشورها مبتنی بر اصل عدم دخالت در امور دیگران است.

شکری تاکید کرد: بازگشت روابط میان دو طرف به حالت عادی تنها به شیوه برخورد آنکارا با اخوان المسلمین مربوط نیست بلکه به پرونده لیبی نیز مرتبط است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پیشتر ابراز امیدواری کرده بود که همکاری‌ها با مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس تا بالاترین سطح ممکن افزایش یابد چرا که کشورش فرصت‌های همکاری جدی با مصر در منطقه وسیعی از شرق دریای مدیترانه تا لیبی دارد.

در پی این اظهارات اردوغان، وزیر خارجه مصر اظهار کرد: نشانه‌هایی از تمایل ترکیه به تغییر رویکردش نسبت به مصر به ویژه در حوزه امنیتی وجود دارد و برخی اظهارنظرهای مسؤولان ترکیه تغییری در برخورد این کشور به دور از دخالت در امور مصر و یا حمایت از عوامل افراطی مخالف قاهره نمایان شده‌اند.

شکری تاکید کرد: طرح‌های ترکیه به ارتقای سطح رایزنی‌های سیاسی منجر شده و رویکرد سیاسی این کشور به ویژه در حوزه امنیت ملی به شکلی که با منافع مصر در تعارض نباشد، تغییر کرد. پس از این دورهای شفاف‌سازی دیگری آغاز خواهند شد و زمانی که به اطمینان برسیم، عادی‌سازی روابط را آغاز می‌کنیم.

 تلاش قاهره و آنکارا برای بهبود روابط؛ معاون وزیر خارجه مصر به ترکیه می‌رود

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای از سفر قریب‌الوقوع معاون وزیر خارجه این کشور به آنکارا به منظور بررسی پاره‌ای از پرونده‌های منطقه‌ای خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه مصر امروز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «حمدی لوزا» معاون وزیر خارجه این کشور طی روزهای ۷ و ۸ سپتامبر (۱۶ و ۱۷ شهریور) به آنکارا سفر می‌کند.

طبق گزارش وبگاه «الیوم السابع»، هدف از این سفر برگزاری دومین دور گفت‌وگوهای بین مصر و ترکیه عنوان شده است. انتظار می‌رود دو طرف به بررسی روابط دوجانبه و پاره‌ای از پرونده‌های منطقه‌ای بپردازند.

پیشتر برخی منابع دیپلماتیک مصری از «توقف تاکتیکی» در مذاکرات قاهره و آنکارا خبر داده و مهم‌ترین دلایل آن را ابراز نارضایتی امارات و فرانسه از فضاهای مثبت به وجود آمده در مذاکرات قاهره-آنکارا و حضور نظامی ترکیه در لیبی برشمرده و گفتند که مصر به خوبی می‌داند پیشرفت حاصله در پرونده تعامل با رسانه‌های معارض مصری در خاک ترکیه نیز، یک پیشرفت شکننده است و هر لحظه احتمال دارد اوضاع به قبل بازگردد چرا که خبرنگاران و رهبران اخوانی از خاک ترکیه خارج نشده‌اند.

پس از حوادث سال ۲۰۱۳ و برکناری «محمد مرسی» رئیس جمهور منتخب مصر و وابسته به گروه اخوان‌المسلمین توسط «عبدالفتاح السیسی» فرمانده وقت ارتش این کشور، به دلیل آنکه ترکیه این حوادث را «کودتای ارتش علیه مرسی» خوانده بود، روابط آن با قاهره قطع شد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها