پشیمانی آخرین رئیس‌جمهور افغانستان از اعتماد به غرب/مرا به مذاکرات راه نمی‌دادند!

کد خبر: 1119991

اشرف غنی رئیس‌جمهور فراری افغانستان در تازه‌ترین اظهارات خود درباره سقوط کابل ضمن ابراز پشیمانی از اعتماد به کشورهای غربی اعلام کرده دلیل اصلی سقوط افغانستان اعتماد به شرکای بین‌المللی به‌ویژه آمریکا بود.

پشیمانی آخرین رئیس‌جمهور افغانستان از اعتماد به غرب/مرا به مذاکرات راه نمی‌دادند!

طی ماه‌های اخیر بسیاری از مقامات ارشد دولت سابق افغانستان بارها به خیانت دولت آمریکا و رها کردن دولت اشرف غنی مقابل گروه طالبان اذعان کرده‌اند. خیانت آمریکا به دولت صد درصد وابسته اشرف غنی حتی بسیاری از کشورهای وابسته به آمریکا در سراسر دنیا را به این فکر‌انداخت که «آیا می‌شود به آمریکا اعتمادکرد؟» چندی پیش «حمدالله محب»، مشاور امنیت ملی سابق افغانستان در گفت وگویی با برنامه «رو در رو با ملت» شبکه خبری «سی.بی.اس» گفته بود: «دلیل اصلی سقوط کابل این بود که آمریکا زیر پای دولت غنی را خالی کرد.» حالا در جدیدترین اذعان به این واقعیت تلخ و البته عبرت‌آموز رئیس‌جمهور فراری افغانستان در یک گفت‌وگوی رسمی پس از خروج از این کشور، با بیان اینکه آمریکا به او اجازه نداد با طالبان گفت‌وگو کند، اذعان کرد که اعتماد به شرکای بین‌المللی از جمله آمریکا دلیل اصلی سقوط افغانستان بود. 

مرا به مذاکرات راه نمی‌دادند!
«اشرف غنی» که پس از سقوط کابل به‌دست طالبان به امارات فرار کرده، در اولین گفت‌وگوی رسمی خود با شبکه 4 رادیوی بی‌بی‌سی این را هم گفت که: «در مورد من کاملا سیاه‌نمایی کردند. هیچ وقت به ما فرصت ندادند که با آنها [طالبان] بنشینیم. خلیل‌زاد با طالبان نشست. این مسئله‌ آمریکایی شد. ما را کنار گذاشتند.» غنی این اظهارات را در گفت‌وگو با ژنرال نیک کارتر، رئیس‌ستاد مشترک ارتش انگلیس مطرح کرد. وی افزود که اگر در کابل می‌ماند نمی‌توانست چیزی را تغییر بدهد.
 
 به گزارش فارس «اشرف غنی» همچنین در ادامه تصریح کرد که «حمدالله محب» به او گفته یگان محافظت از ریاست‌جمهوری از هم پاشیده و اگر در برابر طالبان مقاومت شود، همه کشته می‌شوند. رئیس‌جمهور فراری افغانستان خاطرنشان کرد که «حمدالله محب» به معنای واقعی کلمه وحشت کرده بود و برای ترک ارگ ریاست‌جمهوری بیش از دو دقیقه فرصت نداد. اشرف غنی همچنین گفت که تنها دقایقی پس از آن تصمیم به ترک افغانستان گرفت که محافظانش گفتند دیگر امکان حفاظت از او یا پایتخت را ندارند. غنی همچنین در واکنش به اخباری که درخصوص فرار او با چمدان‌های پر از پول منتشر شده می‌گوید که آماده است برای تحقیقات از او در‌باره این ادعاها از دستگاه دروغ‌سنج استفاده شود. 
فرزند فروشی به خاطر فقر
خبر دیگر از افغانستان اینکه بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس بسیاری از خانواده‌های افغان به دلیل گرسنگی و خشکسالی و در حالیکه این کشور به سیاهچاله فقر فرو می‌رود، مجبور می‌شوند تا فرزندانشان را بفروشند. این گزارش می‌افزاید: اقتصاد به شدت نیازمند کمک افغانستان که قبلاً به دلیل روی کار آمدن مجدد طالبان در ۱۵ اوت(24 مرداد) سال جاری میلادی و در میانه خروج بی‌نظم نیروهای آمریکایی و خارجی گرفتار شوک و ضرر شده، حالا هم به دلیل مسدود بودن دارایی‌های دولت در خارج از کشور و توقف کمک‌رسانی و منابع مالی در آستانه یک فروپاشی کامل است و این مسئله باعث شده تا بسیاری از خانواده‌ها در افغانستان برای نجات جان خود، فرزندانشان را بفروشند. به گزارش ایسنا «آسونتا چارلز، مدیر ملی سازمان امداد ورلد ویژن در افغانستان که مسئول یک کلینیک بهداشت و درمان برای بی‌خانمان‌ها نزدیک هرات است در این باره گفت: روز به‌روز اوضاع در این کشور بدتر می‌شود و به ویژه کودکان در رنج هستند. امروز وقتی دیدم خانواده‌ها حاضرند فرزندان خود را بفروشند تا به سایر اعضای خانواده غذا بدهند، واقعا ناراحت شدم./ کیهان
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها