خبر به روایت «فردا»

پرواز سیمرغ/ بنزین عادلانه / اوضاع در وین

کد خبر: 1119990

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

پرواز سیمرغ/ بنزین عادلانه / اوضاع در وین

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«کیهان» پرتاب ماهواره سیمرغ که واکنش‌هایی را نیز به همراه داشت سوژه تیتر یک امروز خود کرده و با عنوان «تغییر موازنه قدرت، مأموریت ماهواره‌بر سیمرغ» نوشته: «شاگردان مکتب سلیمانی در آستانه سالروز شهادت آن سردار پرافتخار اسلام، ماهواره‌بر سیمرغ را با سرعت 7350 متر بر ثانیه به ارتفاع 470 کیلومتری از سطح زمین پرتاب کردند و بار دیگر موازنه قدرت را دگرگون ساختند.» در ادامه این گزارش به واکنش‎های بین‌المللی اشاره شده و آمده است: «جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده برنامه‌های فضایی ایران تنها در راستای مقاصد دفاعی است و نقض توافق هسته‌ای برجام یا سایر توافق‌های بین‌المللی نیست.»

این روزنامه اصولگرا سفر استانی رئیسی به قم و دیدارهای شرا نیز تیتر دو کرده و با عنوان «گزارش رئیس‌جمهور درباره مهار تورم و دیپلماسی فعال/ حمایت مراجع تقلید از عملکرد دولت سیزدهم» نوشته است: «مراجع تقلید طی این دیدارها بر ریشه‌کنی فقر و گرانی، ساماندهی وضعیت اقتصادی و معیشت جامعه، رفع مشکلات و دغدغه‌های کشاورزان و دامداران، مدیریت و تامین پایدار آب، اتمام طرح‌های نیمه تمام، حفظ کرامت و پی ریزی زندگی آبرومندانه مردم، افزایش تعاملات بین‌المللی، بهبود مسائل فرهنگی، رفع محرومیت و اصلاح نظام بانکی کشور تاکید کردند. رئیس‌جمهور نیز در دیدارها با تاکید بر وضعیت مطلوب مدیریت بیماری کرونا و اتمام طرح‌های نیمه تمام بر اساس اولویت‌بندی و گره گشایی از مشکلات مردم از آغاز روند کاهشی تورم خبر داد.»

روزنامه ها 11 دی

«اعتماد» نتوانسته از خیر هیچ سوژه‌ای بگذرد و صفحه یک خیلی شلوغی دارد؛ از نشست زمین در نسیم شهر و وضعیت اُمیکرون و تورم در استان‌ها گرفته تا سفر استانی رئیسی و حرف‌های رضا خاتمی و گفت‌وگویی بکه با ناصر هادیان، تحلیلگر سیاست خارجی انجام داده است. هادیان در این مصاحبه که با تیتر «مهم‌ترین مساله پایداری برجام است» منتشر شده، گفته: 

امریکا باید هزینه خروج از برجام را پرداخت کند.

 خانم شرمن، امروز سال 2015 نیست .

 گزینه‌های جایگزین برجام همه خطرناک هستند. 

 اسراییل به دنبال جنگ امریکا با ایران است .

 ایران کمربند بازدارندگی موثری دور اسراییل کشیده است.

 ادامه مذاکره غیرمستقیم با امریکا به مصلحت منافع ملی نیست.

روزنامه ها 11 دی

«وطن امروز» گفت‌وگویی دارد با غلامعلی حدادعادل که با تیتر «سلیمانی معجزه انقلاب است» عکس یک شده. این روزنامه اصولگرا تیتر یک خود را نیز به اظهارات اخیر اشرف غنی اختصاص داده و با تیتر «فغان غنی از آمریکا» نوشته است: «رئیس‌جمهور فراری افغانستان در نخستین گفت‌وگوی رسانه‌ای خود پس از فرار ناگهانی از این کشور بار دیگر با ادعای اینکه جانش در خطر بوده، گفت «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی‌اش به او گفته بود گارد حفاظت از رئیس‌جمهور از هم پاشیده و اگر برابر طالبان مقاومت شود، همه آنها کشته می‌شوند. وی با ادعای اینکه صبح آن روز هیچ تصوری از این نداشت که بعدازظهر افغانستان را ترک می‌کند، تاکید کرد در صورت باقی ماندن او در کابل هیچ تغییری به وجود نمی‌آمد. اشرف غنی با اظهار اینکه مردم افغانستان برای سقوط سریع این کشور توسط طالبان او را سرزنش می‌کنند، افزود: دلیل اصلی این واقعه اعتماد او به «شرکای بین‌المللی» از جمله آمریکا بود. رئیس‌جمهور فراری افغانستان با اظهار اینکه درباره او «سیاه‌نمایی» شده است، ادامه داد: به دولت او هرگز فرصت گفت‌وگوی مستقیم با طالبان داده نشد و با آغاز نشست‌های مستقیم آمریکا (دولت ترامپ) با طالبان، مذاکرات به یک مساله آمریکایی تبدیل شد و دولت افغانستان در آن نادیده گرفته شد. نکته جالب توجه اینکه غنی که همواره با آمریکایی‌ها رابطه گرمی داشته در بحبوحه تحرکات نظامی طالبان در شهرها و ولایات افغانستان به واشنگتن سفر کرد و پس از آنکه متوجه عدم حمایت دولت بایدن شد به فکر بسیج نیرو افتاد. به عبارت دیگر او تا روزهای پایانی دولتش امیدوار به نقش‌آفرینی آمریکا در جریان تشکیل دولت آینده افغانستان بود.»

روزنامه ها 11 دی

«شرق» گفت‌و‌گویی دارد با احسان شریعتی درباره فلسفه میشل فوکو و تحلیل او از انقلاب ایران که عکس یک شده است، وی در این گفت‌وگو که با تیتر «فوکو را می‌شود «فراموش کرد»؟» منتشر شده، گفته است: «او در انقلاب ایران دو روند معکوس‌نما می‌بینید: یکی روحانیونی که به انقلاب می‌پیوندند و می‌خواهند ساختارهای سنتی جامعه اسلامی را، البته همسو با جنبش دموکراتیک، به جامعه مدنی بیاورند و از «حکومت اسلامی» سخن می‌گویند. ... روند دیگری که فوکو در انقلاب ایران می‌بیند تلاشی است برای ورود معنویت به حوزه سیاست.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک خود نیز بار دیگر سراغ طرح صیانت رفته و آن را نتیجه انزوای بین‌المللی می‌داند! این گزارش برآمده و از بحث کلاپ‌هاوسی «شرق» است و در آن به نقل از امیر ناظمی، معاون سابق وزیر ارتباطات آمده است: « حالا اتفاقی که با یک طرحی مثل طرح صیانت می‌افتد، این است که عملا از این به بعد نمایندگان ایران در مجامع بین‌الملل یا باید انزوا را بپذیرند یا تبدیل به یک رأی نیابتی برای سایر بازیگران بشوند. خطر اینجاست که ما داریم خودمان را با همین قانون از آن نظام بین‌المللی هم حذف می‌کنیم و این‌طوری نیست که فکر بکنیم فقط یک سویه داخلی دارد. خیلی از موضوعاتی که الان دارد در مورد طرح صیانت بحث می‌شود، نگاهش معطوف به داخل کشور، به رقابت‌های داخلی و به مفاهیم داخلی بود؛ اما این قانون عملا دارد ما را در صحنه بین‌الملل هم حذف می‌کند و ما را تبدیل به‌ بازیگری می‌کند که در خوشبینانه‌ترین حالت به نیابت از دیگرانی یک فعالیت را داریم انجام می‌دهیم. این برای من یک نشانه است؛ نشانه بزرگ‌تری از اینکه ما فهم و بنیانی برای نظام حکمرانی‌مان حداقل در حوزه اینترنت و فناوری اطلاعات نداریم. کسانی که این طرح را نوشتند حتی آشنایی با مفاهیم پایه‌ای نداشتند. اینکه ما نمی‌توانیم یک نظام منسجم، یک نگاه منسجم و یکپارچه به موضوعات مختلف داشته باشیم، از یک سمت ما را در داخل با مشکلات زیادی مواجه می‌کند که دوستان مرتب در مورد این هم صحبت کردند و خیلی خوب است که این آگاهی‌سازی منجر شده به اینکه امروز ببینیم حداقل یک اندک و اپسیلون بهبودهایی اتفاق می‌افتد که البته در کل موضوع هیچ تأثیری ندارد؛ چون کل موضوع، موضوعی است که آسیب‌های زیادی به ما می‌زند؛ اما در حوزه بین‌المللی آسیب‌های آن شاید چند‌برابر باشد».

روزنامه ها 11 دی

«جوان» تفهیم اتهام احتکار به سایپا و ایران‌خودرو را در صفحه یک خود دیده و نوشته است: « روند کند کاهش خودرو‌های ناقص در پارکینگ‌های ایران‌خودرو و سایپا موجب شد سازمان بازرسی کل کشور با استناد به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، اقدام خودروسازان را از مصادیق احتکار منجر به اخلال در رقابت تلقی و اعضای هیئت مدیره خودروسازان را تفهیم اتهام کند. سایپا و ایران‌خودرو به بهانه ناقص بودن، ۱۴۳‌هزار خودرو را در پارکینگ‌های خود نگهداری می‌کنند. » 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری به موضوع مذاکرات وین پرداخته و با عنوان « اروپا هم در وین روی ریل افتاد» نوشته است: «در شـرایطی که اروپایی‌ها تاکنون با اتهام‌زنی‌های مکرر به ایران از اظهارنظر درباره پیشرفت نسبی مذاکرات وین خودداری می‌کردند، بالاخره از مواضع خود کوتاه آمدند و رسماً پذیرفتند که گفتگو‌ها مثبت بوده، هرچند نتوانستند منفی‌بافی خود را پنهان کنند و مدعی شدند که برای حصول و رسیدن به توافق فاصله زیادی وجود دارد.»

روزنامه ها 11 دی

«آرمان ملی» مصاحبه‌ای دارد با مصطفی هاشمی‌طبا که با عنوان « مستقیم با آمریکا مذاکره کنید؛ واسطه‌ها، حذف» عکس یک شده است. هاشمی‌طبا در این مصاحبه می‌گوید: «جزئیات مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای غربی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و ما دقیقأ نمی‌دانیم در مذاکرات چه اتفاقی رخ‌داده است. اظهارات مقامات کشورهای مختلف در این زمینه نیز ضدونقیض است و به‌همین دلیل تحلیل واقعیت‌ها را دشوار می‌کند. ایران پیشنهادهای دوصفحه‌ای خود را به‌طرف غربی داده اما هنوز افکار عمومی در داخل ایران نمی‌دانند این پیشنهاد‌ها چه بوده است. کشورهای غربی و سرویس‌های امنیتی کشورهای غربی از این پیشنهاد‌ها اطلاع دارند اما مردم ایران هنوز نمی‌دانند این پیشنهاد‌ها چه بوده است. اگر قرار است پیشنهادی از سوی ایران به کشورهای غربی داده شود در مرحله نخست باید مردم ایران از این پیشنهاد‌ها اطلاع داشته باشند. به همین دلیل ما نمی‌دانیم تیم مذاکره‌کننده ایران از چه رویکردی استفاده می‌کند. نکته دیگر اینکه «شترسواری دولادولا نمی‌شود» و اگر قرار است مذاکرات به نتیجه برسد با آمریکا به‌صورت مستقیم مذاکره کنیم. این اتفاق درگذشته نیز رخ‌داده و اگر در شرایط کنونی نیز رخ بدهد اتفاق خاصی نمی‌افتد و احتمال دارد مذاکرات زودتر به نتیجه برسد.»

این مصاحبه البته صرفا درباره مذاکرات نیست و هاشمی‌طبا در بخش دیگری از آن با اشاره به طرح بنزینی دولت می‌گوید: «مردم باید بدانند هدف از اجرای این طرح و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن چیست و قرار است چه اتفاقی رخ بدهد. توضیحاتی که وزیر نفت در این زمینه دادند غیرقابل‌قبول است. نکته دیگر اینکه در بین اعضای دولت اظهارات متناقضی در این زمینه مطرح می‌شود که برخی آن را چندصدایی در تیم اقتصادی دولت می‌دانند. معتقدم این چندصدایی نیست و بلکه نشان‌دهنده نادانی نسبت به ماهیت و پیامدهای مشکلات اقتصادی است.»

روزنامه ها 11 دی

«آفتاب یزد» اشرف غنی را بهانه مصاحبه اخیر او عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان « اشرف غنی به حرف آمد؛ چه دیر، چه بی‌فایده!» نوشته است: نزدیک به ۵ ماه از فرار «محمد اشرف غنی» از افغانستان می‌گذرد. در این مدت جز چند پیام فیس بوکی و یکی دو پیام ویدئویی، هیچ خبری از اشرف غنی در رسانه‌ها دیده نمی‌شود جز گزارشی که نشان می‌دهد انتخاب امارات متحده‌ی عربی برای اشرف غنی به این دلیل بوده که حاکمان این امارت‌نشین، معمولاً از سیاسیون فاسد و فراری استقبال می‌کنند آن هم به دلیل میلیون‌ها دلار پولی که با خود همراه می‌آورند. حالا اشرف غنی به حرف آمده است، خیلی دیر و خیلی بی‌فایده (!) آن قدر بی‌فایده که خودِ او می‌گوید: «کارنامه زندگی من نابود شد، ارزش‌هایم لگدمال شد و مرا قربانی کردند». 

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک امروز خود نیز به آینده سیاسی حسن روحانی پرداخته و ضمن آنکه آن را مبهم می‌داند در گزارشی با تیتر «حسن روحانی به مجمع دعوت نشد» گمانه‌هایی که بعد از خبر دیدار روحانی با رهبر مطرح شد را بررسی کرده و با اشاره به حواشی ایجاد شده، به نقل از عباس سلیمی نمین نوشته است: «شنیده می‌شود که آقای روحانی مایل بودند به مجمع تشخیص مصلحت نظام راه پیدا کنند اما رهبری فرموده‌اند که ایشان مجمع را قبول ندارند، حال چگونه می‌توانند در مجمع تشخیص مصلحت نظام منشا تاثیر و خدماتی باشند چراکه در دوران ریاست جمهوری‌شان علیرغم اینکه چندین بار من تذکر داده‌ام که در مجمع شرکت کنند اما به هیچ وجه این کار را نکردند».

روزنامه ها 11 دی

«ایران» تصاویری از سفر استانی رئیسی به قم را انتخاب و عکس یک را نیز به گفت‌وگوی مردم او اختصاص داده است. این روزنامه دولتی با تیتر « سیر نزولی تورم ادامه دارد» اظهارات و گزارش‌های رئیسی در گفت‌وگو با مراجع را منتشر کرده است.  

ایران در گزارش دیگری به بررسی کارشناسی طرح جدید توزیع یارانه بنزین پرداخته و با عنوان « تغییر یارانه بنزین به نفع عدالت» نوشته است: « گزارش‌های مرکز آمار ایران در سال 1395 نشان می‌دهد که تنها 43 درصد خانوارهای ایرانی خودرو بنزین‌سوز دارند و در حال حاضر یارانه بنزین به صورت مستقیم بر زندگی این بخش اثر می‌گذارد. به این ترتیب یارانه بنزین اگرچه به‌طور غیر‌مستقیم بر زندگی 57 درصد خانوار فاقد خودرو اثر دارد اما به شکل مستقیم این خانوارها سودی از یارانه بنزین نمی‌برند. در همین حال 45 درصد خانوارهای ایرانی نه تنها خودرو ندارند، بلکه حتی یک موتورسیکلت نیز ندارند. یک بررسی کلی روی موضوع میزان مالکیت خودرو و موتورسیکلت و سطح درآمدی خانوارهای ایران نشان می‌دهد که دهک دهم درآمدی یعنی ثروتمندان حدود 11 برابر دهک اول درآمدی یعنی فقرا از یارانه بنزین بهره‌مند می‌شود. این اختلاف 11 برابری نمایانگر توزیع ناعادلانه یارانه بنزین است. بررسی دهک‌های هزینه‌ای فاصله را بالاتر نیز می‌برد. به این ترتیب که دهک دهم هزینه‌ای حدود 22 برابر دهک اول از یارانه بنزین بهره‌مند می‌شود. یعنی یارانه سوخت نه تنها به دست گروه هدف یعنی فقرا نمی‌رسد، بلکه به ناعدالتی بیشتر نیز منجر می‌شود. نکته مهم دیگر، بی‌بهره ماندن روستاییان از این یارانه است. به طوری که 86 درصد خانوارهایی که ثروتمندترین دهک شهری هستند، حداقل یک خودرو بنزین‌سوز دارند. اما در میان خانوارهای روستایی و بویژه دهک فقیر روستانشین این میزان به کمتر از یک درصد می‌رسد و نبود خودرو و موتورسیکلت در این خانوارها منجر به بی‌بهره ماندن این بخش از یارانه بنزین می‌شود. به‌دنبال این مسائل، دولت طرح بازتوزیع عادلانه بنزین را در دست بررسی دارد و قرار است که پس از نهایی شدن مرحله آزمایشی طرح در جزیره کیش و رفع ایرادات احتمالی آن، سازوکاری در کل ایران تعریف شود که تمام اقشار جامعه، چه ثروتمند و چه فقیر، به یک میزان از یارانه بنزین برخوردار شوند.»

روزنامه ها 11 دی

«صبح نو» جلد امروز خود را به پرتاب ماهواره سیمرغ اختصاص داده و آن را «قدرت در آسمان» توصیف کرده است. این روزنامه اصولگرا البته دیگر موضوعات روز را هم از قلم نینداخته و مورد توجه قرار داده است. از مذاکرات برجامی در وین گرفته تا سفر استانی رئیس جمهور به قم. یکی دیگر از موضوعات مورد توجه صبح نو اظهارات رئیس مجلس است که گفته بود : «سلیمانی هم خون دل خورد و هم خون داد». 

این روزنامه البته کشیده شدن پای دو خودروساز بزرگ به سازمان بازرسی هم غافل نشد و با اشاره به «رسوب 42 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان» خبر داد که سازمان بازرسی نمایندگان ایران خودرو و سایپا را احضار کرده است. 

روزنامه ها 11 دی


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها