تحول در ناتو

کد خبر: 1120198

منابع خبری از تحول تازه در ناتو و هدایت نیروی واکنش سریع این ائتلاف از سوی فرانسه در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها از احتمال حمله روسیه به اوکراین خبر دادند.

تحول در ناتو

در بحبوحه تنش ناتو با روسیه بابت اوکراین، فرانسه هدایت نیروهای واکنش سریع ناتو را برعهده گرفت.

به نوشته وبگاه «رادیو بین‌المللی فرانسه» این تغییر و تحول در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها از احتمال حمله روسیه به اوکراین صورت گرفت. فرانسه از اول ژانویه به مدت یک سال ریاست گروه نیروی واکنش سریع ناتو را بر عهده خواهد داشت.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در بیانیه‌ای در این زمینه گفت: «از فرانسه به خاطر هدایت نیروی واکنش سریع ناتو در سال ۲۰۲۲ تشکر می‌کنم. نیروی واکنش سریع با آمادگی بسیار بالا کمک قابل توجهی به دفاع جمعی ما است و رهبری فرانسه نیز نمایشی قوی از تعهد و قابلیت‌هاست.»

استولتنبرگ افزود: «در زمان چالش‌های امنیتی بی‌سابقه، نباید درباره عزم ناتو سوء تفاهم وجود داشته باشد. ما برای دفاع و حفاظت از همه متحدان در کنار هم هستیم.»

نیروی واکنش سریع ناتو ۴۰۰۰۰ نفرپرسنل نظامی دارد. این واحد در سال ۲۰۱۴ برای پاسخ به بحران‌های خاورمیانه و حمله روسیه به اوکراین ایجاد شد.

رهبری این واحد نظامی هر ساله بین اعضای ناتو چرخش می‌کند و چندین کشور برای این نیروی چند ملیتی نیرو فراهم می کنند. در سال ۲۰۲۲، یک تیپ ۳۵۰۰ نفری فرانسوی-آلمانی به عنوان هسته اصلی این نیرو عمل خواهد کرد. اسپانیا، پرتغال و لهستان نیز در نیروی واکنش سریع ناتو پرسنل نظامی خواهند داشت.

این تحول در حالی رخ داده که همزمان با هشدار آمریکا به روسیه درباره پیامدهای حمله به اوکراین، ارتش اوکراین از کشته شدن یکی از نظامیان خود در درگیری با جدایی‌طلبان هوادار روسیه خبر داد.

ارتش اوکراین غروب شنبه به وقت تهران در بیانیه‌ای با ادعای اینکه جدایی‌طلبان هوادار روس طی ۲۴ ساعت  گذشته سه حمله علیه مواضع این کشور انجام داده‌اند، اعلام کرد که یکی از نظامیان اوکراینی در جریان این حملات کشته شد. گزارش شده است که جدایی طلبان از نارنجک انداز و سلاح های سبک استفاده کرده‌اند. ارتش اوکراین به جزئیات بیشتری از چگونگی کشته شدن این نظامی اشاره نکرد.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی سال نوی خود گفت که پایان دادن به جنگ در شرق اوکراین همچنان هدف اصلی اوست.

 رسانه‌ها همچنین اعلام کردند که روسای جمهور آمریکا و اوکراین فردا یکشنبه در بحبوحه تقویت قوای نظامی روسیه در مرز با اوکراین گفت‌وگو خواهند کرد. یک مقام کاخ سفید آمریکا با اعلام گفت‌و‌گوی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفت که این رایزنی نشان از تعهد آمریکا در حمایت از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین دارد و قرار است این دو در زمینه تقویت قوای نظامی روسیه در مرز با اوکراین  و تنش زدایی در منطقه گفت‌وگو کنند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها