«انقلاب رنگی» در قزاقستان خط قرمز پوتین

کد خبر: 1121560

یکی از تحلیلگران امور بین الملل با اشاره به تحولات قزاقستان به واکاوی آن پرداخته است و اینکه پوتین به هیچ وجه اجازه انقلاب رنگی دیگری در جنوب روسیه را نخواهد داد.

«انقلاب رنگی» در قزاقستان خط قرمز پوتین

عبدالباری عطوان در مطلبی در رای الیوم با اشاره به تحولات قزاقستان از آن به عنوان نزاع پیچیده میان محور روسی-چینی از یکسو با محور غربی به رهبری آمریکا از سوی دیگر بر سر مناطق نفوذ در اروپای مرکزی (اوکراین) و آسیای مرکزی (قزاقستان)، نام برده است.

این تحلیلگر امور بین الملل چند پرسش را مطرح کرده و نوشته است: چرا پوتین اجازه انقلاب رنگی دیگری برای براندازی متحدانش در قزاقستان و تکرار وقایع اوکراین را نخواهد داد؟ آیا به این سبب رهبر چین فوراً او را حمایت کرد؟ چگونه مشورتهای تونی بلر یکی از نشانه های فساد و مقدمه اعتراضات در قزاقستان بوده است؟ پس از اعتراضات چه رخ خواهد داد؟

وی نوشت: قزاقستان از نظر مساحت نهمین کشور جهان و دارای بیشترین ذخایر نفتی در دریای خزر است، این کشور روزانه یک میلیون و صد هزار بشکه نفت تولید می‌کند و ۱۹ میلیون نفر جمعیت دارد که اکثر آن‌ها مسلمان هستند.

وی می نویسد: آمریکا برای منحرف کردن توجه روسیه از اوکراین به قزاقستان به عنوان مهمترین متحد خود که دارای بیشترین ثبات در منطقه است، خواهان «انقلاب رنگی» است و چه بسا اگر سرعت عمل روسیه در پاسخ به درخواست کمک «قاسم جومرت توقایف» رئیس جمهور قزاقستان و اعزام بیش از دو هزار نظامی به عنوان رئیس سازمان پیمان امنیت جمعی (به مثابه ناتو کوچک است) نبود آمریکا در طرح‌های خود موفق می‌شد آمریکا خواهان انقلاب رنگی است و اگر سرعت عمل روسیه در پاسخبه درخواست کمک قاسم جومرت توقایف رئیس جمهوری قزاقستان نبود چه بسا موفق هم می‌شد.

عطوان در ادامه آورده است: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به هیچ قیمت با «انقلاب رنگی» (دیگری) که باعث تشکیل یک نظام طرفدار غرب در جنوب روسیه شود موافقت نخواهد کرد و با قاطعیت با اقدامات امریکا علیه همپیمانان خود در آسیای مرکزی مقابله خواهد کرد.

وی آورده است: نور سلطان نظربایف، رئیس جمهور سابق قزاقستان که بیش از ۳۰ سال قدرت را از زمان استقلال این کشور پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دست داشت و این کشور را به مزرعه خانوادگی خود تبدیل کرد، سمبل فساد در قزاقستان است و مسوولیت فقر و تنگدستی شهروندان این کشور را بر عهده دارد و شاید عجله جانشین وی توقایف در کاهش بهای بنزین و تعهد وی برای اجرای اصلاحات سیاسی و اقتصادی بیانگر عبرت گرفتن وی از درس‌های انقلاب‌های رنگی سابق باشد که امریکا و کشورهای غربی پشت آن‌ها قرار داشتند تا بدین ترتیب مانع ورود قزاقستان به گرداب هرج و مرج، بی ثباتی و تجزیه شود.

عطوان در پایان نوشت: تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس که مشاور دولت رئیس جمهور سابق قزاقستان بود هر جا که باشد باعث افزایش فساد و آغاز مقدمات انقلاب‌های رنگی به هر شیوه‌ای خواهد بود و ما شاهد مشاوره‌های وی به بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس و غیره هستیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها