افشاگری یک آمریکایی در به راه انداختن جنگ اوکراین

کد خبر: 1129440

عضو سابق کنگره آمریکا و نامزد سابق انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور گفت بایدن می‌تواند با یک اقدام ساده به بحران اوکراین پایان دهد، اما مجتمع نظامی-صنعتی آمریکا که وی را کنترل می‌کند برای درآمدزایی خواستار جنگ است.

 افشاگری یک آمریکایی در به راه انداختن جنگ اوکراین

ادعاهای غرب مبنی بر آماده شدن روسیه برای حمله به اوکراین در روزهای اخیر به اوج خود رسیده، به طوری که کاخ سفید از آمریکایی‌ها خواسته هر چه سریع‌تر این کشور را ترک کنند و رسانه‌های آمریکایی ادعا می‌کنند که حمله از هفته آینده آغاز خواهد شد. این در حالی است که مقامات روسیه می‌گویند که ناتو برای توجیه استقرار نیروهای بیشتر در شرق اروپا تنش‌ها را افزایش می‌دهد.

«تولسی گابارد» عضو سابق کنگره آمریکا و نامزد سابق حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور معتقد است که مجتمع نظامی-صنعتی ایالات متحده به جنگ در اوکراین نیاز دارد تا هزینه‌های تسلیحاتی جدید را توجیه کند و جنگ سرد همه جانبه جدیدی را با روسیه تثبیت کند.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در مصاحبه با شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» گفت: اول این که رئیس‌جمهور بایدن می‌تواند با انجام یک کار بسیار ساده به این بحران پایان دهد و از جنگ با روسیه جلوگیری کند و آن تضمین این که اوکراین به عضویت ناتو در نخواهد آمد. زیرا اگر اوکراین به عضویت ناتو درآید، نیروهای آمریکایی و ناتو مستقیماً در آستانه درهای روسیه قرار می‌گیرند که همانطور که پوتین بیان کرده، منافع امنیت ملی آن‌ها را تضعیف می‌کند. واقعیت این است که بسیار بعید است که اوکراین به هر حال عضو ناتو شود، بنابراین سوال این است که چرا رئیس‌جمهور بایدن و سران ناتو این را نمی‌گویند و تضمین نمی‌دهند؟ 

گابارد در ادامه گفت: «اگر پاسخ به این (سوال) و جلوگیری از این جنگ بسیار روشن است، پس چرا در این موقعیت قرار داریم؟ در واقع این فقط به یک نتیجه‌گیری اشاره می‌کند و این است که آن‌ها در واقع می‌خواهند روسیه به اوکراین حمله کند. چرا این را می‌خواهند؟ زیرا اول این که بهانه روشنی را به دولت بایدن می‌دهد تا تحریم‌های شدیدی را اعمال کند که محاصره مدرن علیه روسیه و مردم آن است. دوم این که، این جنگ سرد را تثبیت می‌کند. مجتمع نظامی-صنعتی طرفی است که از این امر سود می‌برد. آن‌ها به وضوح دولت بایدن را کنترل می‌کنند. جنگ‌افروزان هر دو طرف در واشنگتن بر طبل این تنش‌ها افزوده‌اند». وی افزود مجتمع نظامی صنعتی «یک تُن بیشتر» از آنچه در جنگ به اصطلاح علیه تروریسم درآمد دارد به دست خواهد آورد، «مبارزه با القاعده یا ساختن سلاح برای القاعده».

عضو سابق کنگره آمریکا در ادامه گفت: چه کسی بهای آن را می پردازد؟ مردم آمریکا بهای آن را می‌پردازند، مردم اوکراین بهای آن را می‌پردازند. مردم روسیه تاوان آن را می‌دهند. این امر امنیت ملی ما را تضعیف می‌کند، اما مجتمع نظامی-صنعتی که بسیاری از سیاستمداران ما را کنترل می‌کند برنده می‌شود و آن‌ها به بانک می‌روند.

این سیاستمدار آمریکایی در ادامه به انتقاد از دولت بایدن برای افزایش تنش با روسیه بر سر اوکراین با این توجیه که "ما باید از دموکراسی دفاع کنیم" پرداخت و آن را پوچ خواند و گفت: زیرا رئیس‌جمهور فعلی (اوکراین) مخالفان سیاسی را دستگیر می‌کند، آن‌ها را به زندان می‌اندازد. ایستگاه‌های تلویزیونی را که منتقد او هستند تعطیل می‌کند. برای من سخت است که ببینم چگونه رئیس‌جمهور بایدن یا هر کسی با چهره‌ای صادقانه بگوید "ما از دموکراسی دفاع می‌کنیم". و دلیل آن این است که دولت خودمان علناً از این اقدامات استبدادی رئیس‌جمهور اوکراین در سرکوب مخالفان سیاسی خود حمایت کرده است.

 آلمان: تنش روسیه و اوکراین به نقطه بحرانی رسیده است

در آستانه سفر صدر اعظم آلمان به اوکراین و روسیه، یک مقام دولت آلمان اظهار داشت که وضعیت در منطقه بسیار خطرناک شده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام دولت آلمان عصر یکشنبه به وقت تهران از وضعیت بحرانی در منطقه بالتیک به دلیل تشدید تنش بین روسیه و اکراین خبر داد.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» یک مقام دولت آلمان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت که تنش بین روسیه و اوکراین به «نقطه بحرانی» رسیده است. این در حالی است که قرار است «اولاف شولتز» صدر اعظم المان  فردا دوشنبه به کی‌یف و سپس به مسکو برود.

این مقام آلمانی گفت: «نگرانی ما افزایش یافته است. ما وضعیت را بسیار بحرانی و بسیار خطرناک ارزیابی می‌کنیم.»

علی‌رغم آنکه روسیه بارها اطمینان خاطر داده که قصد حمله به اوکراین را ندارد، آمریکا و کشورهای اروپایی آمادگی‌های نظامی خودشان را برای آنچه به گفته آنها مقابله با تحرکات نظامی احتمالی مسکو است افزایش داده‌اند. برخی از این کشورها به همین بهانه به اوکراین نیرو و تجهیزات نظامی ارسال کرده‌اند.

نخست‌وزیر انگلیس  پنجشنبه گذشته در نشست خبری مشترک با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اعلام کرد که انگلیس درصدد ارسال ناوشکن و قایق‌های گشت‌زنی به مدیترانه و دریای سیاه است تا امنیت ناتو را تضمین کند. جانسون در توجیه اقدام خود برای ارسال کشتی و قایق گشت‌زنی به مدیترانه و دریای سیاه گفت که اروپا با بدترین بحران امنیتی چند دهه روبرو است .

پیش از این نیز ارتش آمریکا یک گروه بزرگ از نظامیان خود را که در آلمان مستقر بودند، برای تقویت جناح شرقی ناتو و حمایت از اوکراین در برابر روسیه، به رومانی منتقل کرد.

منابع خبری بعد از ظهر یکشنبه به وقت تهران گزارش دادند که در بحبوحه تنش‌های اوکراین و روسیه، زیردریایی پیشرفته کلاس کیلوی روسیه روز شنبه وارد دریای سیاه شد.

به نوشته وبگاه «نیوال نیوز» زیردریایی «روستوف» روسیه در ۱۲ فوریه (شنبه ۲۳ بهمن) وارد دریای سیاه شد. این زیر دریایی متعلق به تیپ چهارم زیردریایی ناوگان دریای سیاه روسیه است.

بر اساس این گزارش، روسیه از هفته گذشته ناوگان دریای سیاه خود را تقویت کرده است. اولین بخش از نیروی آبی، خاکی نیروی دریایی روسیه متشکل از سه فروند کشتی تهاجمی وارد دریای سیاه شده است. علاوه بر تنش‌های کنونی در منطقه، روسیه در ۹ فوریه (چهارشنبه ۲۰  بهمن) هشدار دریایی صادر کرد  که عملاً ورود به دریای «آزوف» و همچنین بنادر «ماریوپول» و «بردیانسک» را مسدود کرد. این هشدارهای دریایی  آماده سازی برای تمرینات شلیک موشک ناوگان دریای سیاه  روسیه بوده  که از ۱۳ فوریه تا ۱۹ فوریه ۲۰۲۲ (دوشنبه ۲۴ تا شنبه ۳۰ بهمن) برگزار می‌شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها