2 روز دیگر به اوکراین حمله می‌شود

کد خبر: 1129744

رئیس جمهور اوکراین با استناد بر منابع اطلاعاتی آمریکا از حمله احتمالی روسیه تا دو روز آینده خبر داد.

 2 روز دیگر به اوکراین حمله می‌شود

رئیس جمهور اوکراین با بیان احتمال حمله روسیه، چهارشنبه هفته جاری را روز اتحاد ملی خواند.

به نوشته روزنامه «تلگراف»، «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین، دوشنبه شب به وقت تهران در سخنرانی تلویزیونی با شهروندان اوکراینی گفت که سازمان اطلاعات آمریکا معتقد است حمله روسیه ممکن به زودی رخ دهد. وی در ادامه سخنان خود روز ۱۶ فوریه (چهارشنبه ۲۷ بهمن) را روز «وحدت ملی» اعلام کرد.

رئیس جمهور اوکراین اظهارداشت: «به من اطلاع داده شده که ۱۶ فوریه روز حمله خواهد بود. ما آن را "روز وحدت" نام می‌گذاریم. من قبلاً فرمان مربوطه را امضا کرده‌ام. ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه( به وقت محلی) پرچم‌های ملی را برافراشته خواهیم کرد، سرود ملی را پخش می‌کنیم و اتحاد خود را به تمام جهان نشان خواهیم داد.»

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا خبر داده که سفارت خود در کی‌یف، پایتخت اوکراین تعطیل کرده و تمامی فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت به شهر «لویو» در غرب اوکراین منتقل می‌شود.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای درباره تعطیلی سفارت این کشور در کی‌یف گفت: «به صورت موقت فعالیت‌های سفارت آمریکا در کی‌یف را به دلیل افزایش حضور نظامی روسیه (در مرز اوکراین) را منتقف کردیم.»

وی ادامه داد: «تیم محدودی در نزدیکی شهری در لهستان برای انجام فعالیت‌های دیپلماتیک حضور خواهند داشت.»

از سویی دیگر، ارتش آمریکا در راستای کمک به اوکراین و ایجاد پوشش هوایی در مقابله با روسیه، شماری گیری از جنگنده‌های خود را عازم لهستان کرد. ارتش آمریکا در ادامه تلاش جهت تقویت متحدان خود و در بحبوبحه تنش اوکراین با روسیه، شماری دیگری از جنگنده‌های «اف-۱۵» خود را به لهستان اعزام کرده است.

ماریوس بلاشاک در توییتی نوشت: «جنگنده‌های اف-۱۵ آمریکایی امروز در پایگاه "لاسک" فرود آمدند و این  ۸ هواپیما به هواپیماهایی که هفته گذشته به لهستان آمدند، خواهند پیوست.»

این جنگنده‌ها به شمار نامشخصی از جنگنده‌های اف-۱۵ آمریکا ملحق خواهند شد که ارتش ایالات متحده هفته گذشته از انگلیس به لهستان منتقل کرد. این جنگنده‌ها قرار است در کنار هواپیماهای اف-۱۶ لهستان و دانمارک در ماموریت گشت هوایی ناتو در منطقه پرواز کنند.

ایالات متحده به بهانه حمله ادعای روسیه به اوکراین، ۶۰۰۰ نظامی خود را در لهستان، رومانی و آلمان مستقر کرده است.

اخیراً ادعاهای حمله احتمالی روسیه به اوکراین اغلب در اوکراین و کشورهای غربی تکرار شده است. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین، این گزارش‌ها را «تشدید تنش‌های پوچ و بی‌اساس» خواند و تاکید کرد که روسیه هیچ‌کس را تهدید نمی‌کند.

پسکوف خاطرنشان کرد که ممکن است اقدامات تحریک آمیزی برای توجیه چنین ادعاهایی اتفاق بیافتد. وی هشدار داد که چنین تلاش‌هایی عواقب جدی  به همراه خواهد داشت.

 مسکو، ادعاهای غرب را بارها  تکذیب کرده و به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرده است./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها