اخبار اوکراین/تحریم‌های جدید علیه مسکو/آغاز مذاکرات روسیه و اوکراین/درخواست عجیب زلنسکی از بایدن

کد خبر: 1132520

منابع خارجی امروز یکشنبه اعلام کردند که در تحریم‌های جدید علیه مسکو پروازهای این کشور در آسمان کشورهای اتحادیه اروپا ممنوع می شود.

اخبار اوکراین/تحریم‌های جدید علیه مسکو/آغاز مذاکرات روسیه و اوکراین/درخواست عجیب زلنسکی از بایدن

به نقل از راشاتودی، منابع خارجی امروز یکشنبه اعلام کردند که تحریم جدید علیه روسیه شامل ممنوعیت پروازهای این کشور در آسمان کشورهای اتحادیه اروپا است.

بنابراین گزارش ایرلند و اتریش تصمیم دارند که مانند دانمارک و ایسلند راه‌های هوایی خود را به روی پروازهای روسیه ببندند.

«فولکر ویسینگ» وزیر حمل و نقل آلمان نیز حمایت خود را از این تصمیم اعلام کرد و گفت به مدت ۳ ماه حریم هوایی خود را به روی شرکت‌های هواپیمایی روسیه می‌بندد.

این درحالی است که پیش تر فنلاند اعلام کرده بود که قصد دارد آسمان خود را به روی پروازهای روسیه ببندد و به این صورت دیگر کشورهای اروپایی که در واکنش به عملیات نظامی مسکو در اوکراین پروازهای روسیه را ممنوع اعلام کردند، پیوست. هلند نیز از تصمیم مذکور حمایت کرده است.

گفتنی است که روسیه نیز اعلام کرده بود که خطوط هوایی خود را به روی هواپیماهای این کشورها می‌بندد./مهر

آلمان: روسیه بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد

صدر اعظم آلمان در خصوص مواجهه غرب با روسیه ادعا کرد این کشور بهای سنگینی به خاطر شروع جنگ پرداخت خواهد کرد.

«اولاف شولتس» در سخنانی در خصوص شروع تحریم‌های غرب علیه روسیه ادعا کرد مسکو به زودی رویکرد خود را تغییر خواهد داد، اما بهای سنگین این اقدام خود را پرداخت می‌کند.

بر اساس گزارش الجزیره، صدر اعظم آلمان در این خصوص ادعا کرد: «پوتین واقعیت جدیدی را ایجاد کرده است که نیاز به پاسخ روشن دارد و ما به اوکراین سلاح تحویل خواهیم داد. ۱۰۰ میلیارد یورو در بودجه ۲۰۲۲ برای نوسازی سیستم دفاعی آلمان اختصاص خواهیم داد.»

شولتش بدون اشاره به اقدامات غرب در تحریک روسیه و ارسال بی‌وقفه سلاح به اوکراین و گسترش ناتو ادعا کرد که این جنگ «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه است نه جنگ مردم این کشور.

پیش از این نیز با به رسمت شناختن دو جمهوری دونتسک و لوهانسک، آلمان خطوط انتقال گاز روسیه به این کشور موسوم به «نورد استریم ۲» را به حالت تعلیق درآورد. در همین راستا بلافاصله بعد از اعلام این خبر قیمت گاز در اروپا ۱۰ درصد افزایش یافته و به ۹۳۴.۷ در هر متر مکعب رسید.

با شروع عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین کشور‌های غربی که پیش از آن به اوکراین قول حمایت نظامی در برابر مسکو را داده بودند خود را عقب کشیده و از مواجهه نظامی با روسیه خودداری کردند. با این وجود کشور‌های اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کردند که به موجب آن بانک‌های روسیه از سوئیفت جدا می‌شوند.

بوریس جانسون، نخست‌ وزیر انگلیس در همین ارتباط اعلام کرد آن‌ها با شرکای خود اقداماتی را برای حذف روسیه از سیستم بین‌المللی انجام داده‌ند، از جمله حذف بانک‌های روسی از سیستم سوئیفت. بر اساس ادعای جانسون کشور‌های اتحادیه اروپا و آمریکا به همکاری با یکدیگر ادامه خواهند داد تا اطمینان حاصل کنند که روسیه تاوان تجاوز خود را می‌پردازد.

اوکراین مذاکره در بلاروس را پذیرفت

رئیس هیات مذاکره کننده روسیه درخصوص اوکراین گفت، اوکراین با مذاکره در بلاروس موافقت کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، منابع خبری مدعی هستند در حالی که راس ساعت ۱۵ هیئت روسی در حال خروج از محل مذاکرات در گومل بلاروس بودند، در آخرین لحظات هیئت اوکراینی مذاکرات در بلاروس را پذیرفت و در حال حرکت به سمت محل مذاکرات است.

در همین حال الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس بعد از گفت‌وگو با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش از پوتین خواست که اجازه دهد هیات مذاکره کننده روسی در بلاروس بماند.

 تل‌آویو بین مسکو و کی‌یف پیشنهاد میانجیگری داد

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به رئیس‌جمهور روسیه درباره میانجیگری تل‌آویو بین مسکو و کی‌یف پیشنهاد داد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه (امروز) در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه درباره تحولات جاری اوکراین صحبت کرد.

منابع رسانه‌ای در روسیه از قبیل راشاتودی و اسپوتنیک به نقل از کاخ کرملین روسیه خبر دادند، نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، پیشنهاد میانجیگیری بین این کشور با اوکراین را داد.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی ضمن انتشار خبر پیشنهاد نفتالی بنت نخست‌وزیر این رژیم به ولادیمیر پوتین برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین گزارش دادند که رئیس‌جمهور روسیه این پیشنهاد را رد کرد.

بنا بر گزارش این رسانه روس، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اطمینان داد که مسکو همچنان برای گفت‌وگو با کی‌یف آمادگی دارد اما به او اطلاع داد که رهبران اوکراین هنوز از این فرصت استفاده نکرده‌اند.

کاخ کرملین در این باره اعلام کرد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور روسیه، پیشنهاد میانجیگری برای توقف عملیات نظامی روسیه در اوکراین را مطرح کرد و به دنبال آن، پوتین گفت، روسیه آماده مذاکره با اوکراین در شهر «گومل» بلاروس است اما اوکراین هنوز از این فرصت استفاده نکرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک رئیس‌جمهور روسیه همچنین تصریح کرد: نیروهای ویژه روسیه باید همیشه آماده دفاع از کشور خود باشند. ولادیمیر پوتین همچنین طی تماس تلفنی، بنفتالی بنت را در جریان روند عملیات نظامی در دونباس قرار داد.

روز جمعه هفته گذشته بود که در دومین روز از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، خبرگزاری رویترز گزارش داد: «ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین از نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواسته بود بین اوکراین و روسیه میانجیگری کند.

«یوگنی کورنیچوک» سفیر اوکراین در فلسطین اشغالی در این باره به رویترز گفته بود: «ما حداقل از سال گذشته در حال صحبت با اسرائیلی‌ها در خصوص ایفای نقش میانجیگرانه احتمالی در حال صحبت بوده‌ایم. رهبری ما اعتقاد دارد که اسرائیل تنها کشور دموکراتیکی است که روابطی عالی با هر دو کشور (اوکراین و روسیه) دارد».

 توزیع بنزین مجانی ازسوی جمهوری آذربایجان به اوکراین

رسانه‌ها از تلاش باکو در توزیع سوخت رایگان به برخی خودروها در اوکراین در بحبوحه نبرد این کشور با روسیه و کمبود سوخت خبر دادند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌ها بعد از ظهر یکشنبه به وقت تهران از تلاش باکو برای توزیع سوخت رایگان به برخی خودروها در اوکراین و در بحبوحه نبرد این کشور با روسیه خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری «نیوز آرمنیا» شرکت  جمهوری آذربایجانی «سوکار» قصد دارد بنزین مورد نیاز برخی خودروها در اوکراین را تامین کند. شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان به پمپ بنزین‌های شرکت خود در اوکراین دستور داده خودروهای امدادی، ماشین‌های آتش نشانی و سایر وسایل نقلیه مرتبط با خدمات انسانی به طور رایگان سوخت گیری کنند.

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین نیز به نوبه خود گفت که «الهام علی اف»، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان قول داده است که به این کشور در زمینه فرآورده‌های نفتی کمک کند.

نخست وزیر بلژیک نیز روز شنبه در توییتی اعلام کرد که این کشور برای کمک به اوکراین سوخت  ارسال می‌کند.

دولت روسیه از دو ماه قبل بسته پیشنهادی خود برای ضمانت‌های امنیتی را به آمریکا و ناتو تحویل داد که عدم عضویت اوکراین در ناتو و خروج نیروهای این ائتلاف از شرق اروپا را شامل می‌شد.با این حال، مقامات غرب به پیشنهادات روسیه پاسخ منفی داده و مقامات اوکراین نیز از گفت‌وگو درباره اجرای توافق مینسک از جمله آتش‌بس میان نیروهای کی‌یف و مناطق خودمختار شرق اوکراین را رد کردند.

روسیه در پاسخ، استقلال جمهوری‌های خودمختار لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخت و در پی درخواست مقامات این نواحی، عملیات ویژه‌ای را در حمایت از آن‌ها شروع کرد.

 شکایت اوکراین از روسیه در دیوان بین‌المللی دادگستری

رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد در شکایتی که علیه روسیه به دیوان بین‌المللی دادگستری ارسال کرده، خواستار توقف اقدام نظامی روسیه در کشورش شده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد علیه روسیه به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرده است.

زلنسکی در پیامی توئیتری نوشت: «اوکراین شکایتی را علیه روسیه به دیوان بین‌المللی دادگستری ارسال کرد. روسیه باید بابت استفاده از لفظ نسل‌کشی به‌عنوان توجیه خشونت خود پاسخگو باشد».

او در ادامه نوشت: «ما خواستار تصمیم فوری در زمینه دستور توقف فعالیت نظامی روسیه هستم و انتظار داریم دادگاه هفته آینده برگزار شود».

دیوان بین‌المللی دادگستری که در شهر لاهه هلند مستقر است، محلی برای حل‌وفصل منازعات کشورها و رسیدگی به ادعای نقض قوانین بین‌المللی است اما نمی‌تواند اتهاماتی کیفری را علیه مقامات کشوری وارد کند.

از سوی دیگر، به نوشته وبگاه شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» دیوان بین‌المللی کیفری نیز که در شهر لاهه مستقر است روز گذشته (شنبه) اعلام کرده در حال پایش تحولات اوکراین است.

با این حال «کریم خان» دادستان جدید این دیوان اعلام کرده با گذشت چند روز از عملیات روسیه در اوکراین، این تحولات در سطحی نیست که قابل رسیدگی به‌عنوان «جنایت علیه بشریت» یا «جنایت جنگی» باشد.

حتی در صورتی که قرار باشد دیوان بین‌المللی کیفری به اتهام «جرم تهاجم» علیه روسیه تشکیل پرونده دهد، باید دستور آن را از شورای امنیت سازمان ملل دریافت کند.

دولت روسیه از دو ماه قبل بسته پیشنهادی خود برای ضمانت‌های امنیتی را به آمریکا و ناتو تحویل داد که عدم عضویت اوکراین در ناتو و خروج نیروهای این ائتلاف از شرق اروپا را شامل می‌شد.

با این حال مقامات غرب به پیشنهادات روسیه پاسخ منفی داده و مقامات اوکراین نیز از گفت‌وگو درباره اجرای توافق مینسک از جمله آتش‌بس میان نیروهای کی‌یف و مناطق خودمختار شرق اوکراین را رد کردند.

روسیه در پاسخ، استقلال جمهوری‌های خودمختار لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخت و در پی درخواست مقامات این نواحی، عملیات ویژه‌ای را در حمایت از آن‌ها شروع کرد.

در چهارمین روز از درگیری‌ها،  مشاور وزیر کشور اوکراین از ورود نیروهای روسی به «خارکیف» دومین شهر بزرگ اوکراین و درگیری در این شهر خبر داد.  در همین حال سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته هنگ پدافند هوایی ارتش اوکراین در خارکیف، سلاح‌های خود را زمین گذاشتند و تسلیم شدند.

 پاسخ بانک مرکزی روسیه به تحریم‌های کشورهای غربی

بانک مرکزی روسیه اعلام کرد:‌ اقداماتی را در راستای خنثی‌سازی تبعات تحریم‌های غرب و جلوگیری از اثرگذاری آن بر اقتصاد روسیه در دستور کار قرار خواهد داد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، به نقل از راشاتودی، بانک مرکزی روسیه امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ برای حفظ ثبات و حمایت از اقتصاد این کشور در برابر تحریم‌های غرب به اندازه کافی پول نقد و دارایی‌های غیرنقدی را در اختیار بانک‌های داخلی این کشور قرار خواهد داد.

در این بیانیه آمده است، بانک مرکزی روسیه به‌طور مداوم دارایی‌های نقدی و غیرنقدی به روبل را در اختیار بانک‌ها قرار خواهد داد. تا آنجا که می‌تواند نیازهای بانک‌های داخلی این کشور به نقدینگی را تأمین خواهد کرد.

این بانک مدعی شده که تمامی منابع و ابزارهای لازم برای حفظ ثبات مالی و اطمینان از اینکه بخش مالی در این کشور به فعالیت خود به شکل معمول ادامه دهد را در اختیار دارد. نظام بانکی این کشور با ثبات بوده و سرمایه و نقدینگی کافی برای ادامه فعالیت خود به طور معمول در هر شرایطی را دارد. منابع مالی در حساب‌های بانک‌ها امنیت کامل داشته و خدمات بانکی به طبق روال ارائه خواهد شد.

طی ساعات گذشته گروهی از کشورهای غربی شامل آمریکا، انگلیس، کانادا و اتحادیه اروپا بسته‌ای از تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کردند که از جمله آنها مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی روسیه و قطع دسترسی برخی مؤسسات مالی در این کشور به سوئیفت بوده است.

بانک مرکزی روسیه البته گفته که تراکنش‌های مالی در داخل این کشور با استفاده از سامانه SPFS که برای جایگزین شدن سوئیفت طراحی شده انجام خواهد شد. بانک توسعه روسیه هم اعلام کرد: این سامانه می‌تواند در تراکنش‌های خارجی هم مورد استفاده قرار گیرد.

آناتولی آکساکوف، دبیر کمیته بازارهای مالی دومای روسیه، نیز گفته: این کشور راه‌های جایگزین برای انجام تراکنش‌های مالی خود در فضای بین‌الملل را دارد و به عنوان مثال می‌تواند از زیرساخت‌های اقتصادی کشورهای دوست خود استفاده کند.

برخی کارشناسان گفته‌اند که قطع دسترسی روسیه به سوئیفت می‌تواند اثر مثبتی برای این کشور در پی داشته باشد چرا که باعث گسترش استفاده از روبل به عنوان یک ارز بین‌المللی خواهد شد.

پوتین: اوکراین فرصت را از دست داد

رئیس‌جمهور روسیه: روسیه آماده گفت‌وگو با اوکراین در بلاروس است ولی اوکراین این فرصت را از دست داده است.

رئیس‌جمهور اوکراین گفته است که به جای بلاروس حاضر است در باکو،  استانبول یا ورشو با روسیه مذاکره کند.

بلاروس: ۳ موشک به اوکراین از خاک ما شلیک شد

رئیس‌جمهور بلاروس با بیان اینکه از خاک این کشور سه موشک به سمت اوکراین شلیک شده، در دفاع از این اقدام کشورش گفت که بلاروس به دلیل حضور نیروهای اوکراین در مرز با این کشور خود را موظف به دفاع از مرزهایش می‌داند.

پوتین به نیروهای بازدارندگی هسته‌ای دستور آماده‌باش داد

ولادیمیر پوتین بعد از اظهارات خصمانه غرب به نیروهای بازدارندگی هسته‌ای دستور داد در حالت آماده‌باش باشند.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به نیروهای بازدارنده هسته‌ای دستور داده بعد از اظهارات خصمانه کشورهای ناتو در حالت آماده‌باش هسته‌ای باشند.

پوتین اظهار کرد، غرب تنها گام‌های خصمانه اقتصادی را لحاظ نمی کند بلکه مسؤولان ناتو اظهارات خصمانه علیه روسیه مطرح می‌کنند.

رئیس جمهوری روسیه امروز با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و رئیس ستاد کل ارتش این کشور ملاقات کرد.

وزیر خارجه انگلیس: باید برای یک دوره طولانی جنگ آماده باشیم

وزیر امور خارجه انگلیس گفت: جنگ در اوکراین ممکن است چند سال طول بکشد.

به گزارش ایسنا، لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس در گفتگو با اسکای نیوز گفت، عملیات روسیه در اوکراین در صورتی که متوقف نشود ممکن است نهایتا به درگیری با ناتو منجر شود.

تراس افزود: اگر ما پوتین رئیس جمهور روسیه را در اوکراین متوقف نکنیم شاهد تهدید علیه کشورهای دیگر – حوزه بالتیک، لهستان و مولداوی خواهیم بود و این می‌تواند نهایتا به سطح درگیری با ناتو برسد.

به گفته لیز تراس، "انگلیس نیز در این وضعیت به خاطر تحریمها هزینه‌ای اقتصادی خواهد پرداخت اما مردم درک می‌کنند که چرا تحریمها لازم هستند."

او بیان کرد: قاطعانه معتقدم مردم انگلیس هزینه‌ای را که ما در صورت ایستادگی نکردن در برابر پوتین در حال حاضر خواهیم پرداخت، درک می‌کنند.

وزیر امور خارجه انگلیس گفت: "این (جنگ در اوکراین) ممکن است چند سال طول بکشد زیرا آنچه ما می‌دانیم این است که روسیه نیروهایی قوی دارد."

لیز تراس در مصاحبه با برنامه "ترور فیلیپس"، مجری اسکای نیوز از آنچه مقاومت "بسیار بسیار قوی و شجاعانه" اوکراین در برابر نیروهای روسی حاضر در کشورشان خواند، ستایش کرد.

او گفت: اما ما می‌دانیم که اوکراینی‌ها شجاع هستند، آنها مصمم به دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود هستند و مصمم به مبارزه هستند.

این وزیر امور خارجه انگلیس گفت که تحریم‌های غرب علیه مسکو "برای اینکه تاثیر گذاشته و اقتصاد روسیه را تضعیف کنند نیاز به زمان دارند."

او اضافه کرد: "من می‌ترسم که این جنگ به سرعت تمام نشود. ما باید برای یک دوره طولانی آماده باشیم."

تراس در مصاحبه خود با اسکای نیوز در ضمن طرح این نگرانی از سوی مقامات غربی مبنی بر اینکه روسیه به زودی می‌تواند سلاح‌های "گرمافشاری" علیه همسایه خود به کار بگیرد، ابراز نگرانی کرد که جنگ در اوکراین می‌تواند "بسیار بسیار خونین" باشد.

این به اصطلاح "بمبهای خلاء"، اکسیژن را می‌مکند تا انفجارهای قدرتمند و با دمای بالا ایجاد کنند، در حالی که می‌توانند به اندام‌های داخلی آسیب برسانند.

او گفت: ما باید آماده باشیم تا روسیه به دنبال استفاده از تسلیحات بدتر باشد.

این وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه می‌تواند از "ناخوشایندترین ابزارها" در ضمن بالا رفتن هزینه درگیری استفاده کند.

او گفت: "ما قبلاً واکنش دولت روسیه را دیده‌ایم، ما اقدامات انجام شده به رغم همه هشدارها در مورد هزینه‌های شدید این درگیری چه  از جنبه هزینه‌های انسانی و چه از جنبه هزینه‌ها برای دولت روسیه، را دیده‌ایم. این می‌تواند آغاز پایانی برای پوتین باشد و من می‌ترسم که او مصمم است از ناخوشایندترین ابزارها در این جنگ استفاده کند. اما او باید آگاه باشد که دادگاه کیفری بین‌المللی در حال بررسی اتفاقاتی است که در اوکراین رخ می‌دهند و تبعاتی جدی هم برای شخص او و هم دولت روسیه وجود خواهد داشت."

تراس نسبت به دورنمای بروز درگیری روسیه با ناتو هشدار داد.

او گفت: این یک درگیری طولانی مدت بر سر آزادی و دموکراسی در اروپا است.

او اضافه کرد: ما نمی خواهیم به آنجا برویم. به همین دلیل بسیار مهم است که ما اکنون فداکاری کنیم.

تراس تایید کرد که دولت متبوعش قوانین جدیدی را به مجلس عوام انگلیس ارائه خواهد کرد تا پول‌های کثیفی که به بریتانیا سرازیر می‌شوند را سرکوب کند.

او همچنین فاش کرد که تعداد بیشتری از الیگارش‌های روسیه در هفته‌های آینده تحریم خواهند شد و دولت لندن نزدیکان به حکومت پوتین را هدف قرار می‌دهد.

وزیر امور خارجه انگلیس گفت: این هفته لایحه جرائم اقتصادی را معرفی خواهیم کرد؛ لایحه‌ای که شفافیت بسیار بیشتری در مورد ساختار این شرکت‌ها ایجاد می‌کند و آنچه را که در حال وقوع است بسیار شفاف‌تر می‌کند.

او اظهار کرد: "بیش از ۱۰۰ میلیاردر در روسیه وجود دارد. ما لیستی از الیگارش‌ها را برای هدف گرفتن تهیه کرده‌ایم. ما در حال بررسی و جمع آوری پرونده‌ها هستیم و هر چند هفته یکبار الیگارشهای جدیدی را تحریم خواهیم کرد. ما طبق لیست هدفگیری عمل خواهیم کرد. جت‌های شخصی الیگارش‌ها را هدف قرار خواهیم داد، املاک آنها را هدف قرار خواهیم داد، سایر دارایی‌های آنها را هدف قرار خواهیم داد و جایی برای مخفی شدن وجود نخواهد داشت."

تعلیق ولادیمیر پوتین از سوی فدراسیون جهانی جودو

فدراسیون جهانی جودو، ریاست افتخاری رییس جمهور روسیه بر این فدراسیون را در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین، به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش ایسنا، در پی حمله روسیه به اوکراین که اعتراضات زیادی را در دنیای ورزش به دنبال داشته و محرومیت‌های گسترده‌ای را علیه روسیه ایجاد کرده است، فدراسیون جهانی جودو نیز در بیانیه ای اعلام کرد، ریاست افتخاری ولادیمیر پوتین بر فدراسیون جهانی جودو را به حالت تعلیق درآورده است‌.

همچنین فدراسیون جهانی، سمت رییس جمهور روسیه به عنوان سفیر افتخاری جودو را تعلیق کرده است.

جودو یکی از ورزش‌های مورد علاقه ولادیمیر پوتین است. او مسابقات زیادی را در سنت پترزبورگ برنده شده و یک نشان استادی جودو را دریافت کرده است.

وی همچنین کتابی به زبان روسی به نام "جودو با ولادیمیر پوتین" نوشته است.

رییس فدراسیون جهانی جودو نیز که پیش از این رابطه بسیار نزدیکی با پوتین داشت، دان ۸ جودو را به وی اهدا کرده بود.

وزیر خارجه آلمان: دیپلماسی با روسیه شکست خورده است

وزیر خارجه آلمان امروز (یکشنبه) گفت که آلمان و متحدان غربی آن نباید در تحریم روسیه کوتاهی کنند زیر ولادیمیر پوتین "یک برنامه بلند مدت" در سر دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در جلسه فوق‌العاده بوندستاگ (پارلمان آلمان) اظهار کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه یک "بازی موذیانه و خائنانه بلند مدت" در سر دارد، بنابراین تحریم‌های ما نیز باید بلند مدت باشد. ما باید اطمینان حاصل کنیم که تا سه ماه آینده کوتاه نخواهیم آمد.

وی افزود: آلمان و متحدان غربی آن تلاش کردند تا درگیری و بحران پیش آمده را از طریق "دیپلماسی" حل و فصل کنند اما کرملین به ما "دروغ" گفت و تمامی تلاش‌ها را رد کرد.

بربوک تاکید کرد: زمان آن فرا رسیده است که برلین چرخشی ۱۸۰ درجه ای در سیاست خود در زمینه ارسال تسلیحات به اوکراین ایجاد کند، زیرا دیپلماسی در روابط با روسیه شکست خورده است.

ولادیمیر پوتین در ساعات اولیه روز ۲۴ فوریه از اجرای عملیات نظامی در منطقه دونباس در شرق اوکراین، که شامل مناطق لوهانسک و دونتسک است، خبر داد. در مقابل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از شورای امنیت ملی و دفاع کشورش خواست تا در واکنش به حمله روسیه به اوکراین در این کشور حکومت نظامی اعلام کند.

همچنین، رئیس جمهوری روسیه اظهار کرده که این حملات تلاشی برای "نازی زدایی" اوکراین است.

عون: موافق مذاکره برای حل مناقشه روسیه و اوکراین هستیم/ انزوای حزب‌الله به معنای جنگ داخلی است

رئیس جمهوری لبنان در سخنانی اعلام کرد که کشورش از مذاکرات سیاسی برای حل مناقشه فعلی میان روسیه و اوکراین حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره لبنان، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان با اشاره به بحران شکل گرفته میان روسیه و اوکراین و ابراز تعجب مسکو از بیانیه وزارت خارجه لبنان در این باره اظهار کرد: موضع لبنان واضح و مبتنی بر حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو است؛ به ویژه اینکه کشور ما با اختلافات و درگیری‌ها و حوادث امنیتی دشواری مواجه بوده است که همگی با گفت‌وگو حل و فصل شده‌اند.

وی افزود: به همین دلیل لبنان از مذاکرات سیاسی برای حل مناقشه فعلی میان روسیه و اوکراین طبق اصول تعیین شده در منشور سازمان ملل و قوانین مرتبط بین‌المللی و در پیش گرفتن راه‌های مسالمت‌آمیز برای حل و فصل منازعات میان کشورها حمایت می‌کند.

وزارت خارجه لبنان پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که این کشور حمله به اوکراین را محکوم کرده و از روسیه می‌خواهد عملیات نظامی را فوراً متوقف کند و دو طرف باید بر سر میز مذاکره بنشیند.

پس از صدور این بیانیه سفیر روسیه در بیروت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: بیانیه وزارت خارجه لبنان با زیر پا گذاشتن سیاست خویشتن‌داری و جانبداری از یک طرف در مقابل طرف دیگر در تحولات فعلی ما را متعجب کرد.

پوتین پیشنهاد میانجی‌گری نخست وزیر رژیم صهیونیستی را نپذیرفت

رئیس جمهور روسیه در گفتگوی تلفنی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد، مسکو آماده مذاکره با اوکراین است اما کی‌یف در اظهارات خود تناقض نشان داده و فرصت مذاکره را از دست داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفتگوی تلفنی با نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: هیئت روسیه در شهر گومل بلاروس هستند و آماده مذاکره با نمایندگان کی‌یف هستند که در اظهاراتشان تناقض نشان داده و از این فرصت استفاده نکردند.

پوتین، بنت را در جریان روند عملیات نظامی روسیه در دنباس قرارداد.

بنت نیز پیشنهاد داد که اسرائیل برای توقف درگیری میانجیگری کند.

به گفته رسانه‌های اسرائیلی پوتین پیشنهاد میانجیگری اسرائیل برای توقف عملیات نظامی در اوکراین را رد کرد.

همچنین رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند، پارلمان اوکراین از پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) درخواست کرد که میزبانی از نشست سران روسیه و اوکراین برای پایان درگیری در اوکراین را بر عهده بگیرد.

به گفته شبکه هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی رئیس کنست در گفتگوی تلفنی با رئیس پارلمان اوکراین از همبستگی اسرائیل با ملت اوکراین و درخواست برای پایان جنگ در سریعترین زمان ممکن خبر داد.

به گفته این رسانه‌ها کابینه امروز(یکشنبه) نشست فوق العاده‌ای را برای بررسی پیامدهای بحران اوکراین برگزار می‌کند.

رادیو رژیم صهیونیستی نیز به نقل از بنت در جلسه هفتگی دولت اعلام کرد، طی دو روز آینده هواپیمایی حامل صد تن تجهیزات و کمک‌های بشردوستانه وارد اوکراین خواهد شد.

وی همچنین گفت: کمک‌های اسرائیل به اوکراین شامل تجهیزات پزشکی، پتو، چادر، دارو و دیگر تجهیزاتی است که به آن‌ها کمک کند.

میشل عون در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع حزب‌الله پرداخت و گفت: انزوای حزب‌الله به معنای یک جنگ داخلی است و آیا ما به سمت جنگ داخلی پیش می‌رویم.

وی درباره موضع حزب‌الله درباره مذاکرات غیر مستقیم ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد: حزب‌الله منطقی است و دولت را رها کرده است تا به این پرونده رسیدگی کند و از تصمیماتی که در این زمینه اتخاذ خواهد شد حمایت می‌کند.

عون با اشاره به دیدار اخیرش با آموس هاچستین، میانجی جدید آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی در بیروت نیز تصریح کرد: مذاکرات امروز برسر خط ۲۳ در حال انجام است. این بدان معنا نیست که خط ۲۳ خط مورد مذاکره است، بلکه به این معنی است که مذاکرات در حال انجام است تا به لبنان اجازه داده شود به حق خود در میدان "قانا" دست یابد و این درحالی است که اسرائیل همچنان خواستار تقسیم آن میان دو طرف است.

رئیس جمهوری لبنان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به تصمیم سعد حریری، نخست وزیر سابق این کشور برای تحریم انتخابات، اشتباه مسیحیان در زمینه تحریم انتخابات ۱۹۹۲ را که نتایج مصیبت باری برای صحنه سیاسی لبنان داشت یادآور شد.

وی در این باره تاکید کرد: تنها مساله ای که نگران آن هستیم به تعویق افتادن انتخابات در نتیجه تحریم آن توسط سُنّی‌ها است و نمی‌توان احتمال تحریم انتخابات توسط سنی‌ها را منکر شد چراکه ما شاهد اتفاقات ۱۹۹۲ بوده‌ایم.

وقوع انفجار در نزدیکی پایتخت اوکراین

منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجار در نزدیکی مرکز شهر کی‌یف خبر دادند.

به گزارش ایسنا، عصر امروز یکشنبه صدای انفجار در نزدیکی مرکز شهر کی‌یف پایتخت اوکراین شنیده شده است.

منابع خبری می‌گویند که این انفجار در پی حملات هوایی روسیه به کی‌یف به وقوع پیوست.

همزمان شبکه الجزیره گزارش داد که آژیرهای خطر در شهر دنیپرو به صدا درآمده و صدای انفجار در اطراف آن شنیده می شود.

ژاپن، پوتین را تحریم می‌کند

نخست وزیر ژاپن گفت که کشورش تحریم‌هایی را علیه ولادیمیر پوتین و تعدادی از مقامات دولتی روسیه از جمله مسدود کردن دارایی‌های آنها اعمال خواهد کرد و از جداسازی تعدادی از بانک‌های روسی از سیستم جهانی سوئیفت برای نقل و انتقالات بانکی حمایت خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفت: پس از حمله روسیه به اوکراین، حفظ روابط با روسیه غیرممکن شده است، ژاپن در نظر دارد با همکاری گروه هفت و جامعه بین‌المللی تحریم‌های شدیدتری را علیه روسیه اعمال کند، به‌ویژه تحریم‌هایی علیه تعدادی از مقامات دولتی، از جمله رئیس جمهور روسیه اعمال شده و دارایی‌های آنها مسدود خواهد شد.

کیشیدا گفت: دیروز کشورهای غربی بیانیه‌ای درباره اقداماتی که با هدف انزوای روسیه از اقتصاد جهانی از جمله جداسازی تعدادی از بانک‌های روسی از سیستم سوئیفت صادر شد و شرکای غربی خواستار مشارکت ما شدند و ژاپن نیز به این اقدام می‌پیوندد.

فرماندار کی‌یف: از ابتدای حمله به کی‌یف ۹ غیرنظامی و ۱۸ نظامی کشته شده‌اند

فرماندار کی‌یف در کنفرانس خبری با اشاره به آمار حملات اعلام کرد، به جنگ به خاطر دفاع از پایتخت ادامه دهیم.

به گزارش ایسنا، به ویتالی کلیچکو، فرماندار کی‌یف از کشته شدن ۹ غیرنظامی و ۱۸ نظامی از ابتدای حمله به پایتخت خبر داد.

او در کنفرانس خبری گفت: ما به جنگ برای شهرمان ادامه می‌دهیم. نیروهای روسی برای ایجاد آشوب در شهر تلاش می‌کنند.

کلیچکو تاکید کرد: روحیه سربازان روس پایین است زیرا می‌دانند در کشورشان نیستند.

او فاش کرد: بسیاری از شهروندان برای جنگ علیه روس‌ها داوطلب شدند.

وزارت کشور اوکراین نیز گفت: نیروی دریایی روسیه بر دو کشتی اوکراینی با ۵۰ کادر غیرنظامی تسلط یافته است.

وزارت مذکور ادامه داد: کشتی های روسیه قوانین دریانوردی را به بهانه عملیات ادعایی مبارزه با تروریسم نقض می‌کنند.

رسانه‌های اوکراینی هم افزودند، دو بالگرد روس در شمال کی‌یف ساقط شدند.

ارتش اوکراین: روسیه از نیمه‌شب ۵ حمله به اوکراین داشته و ۱۶ موشک شلیک کرده است

ارتش اوکراین اعلام کرد که روسیه از نیمه شب، ۵ حمله در مناطق مختلف اوکراین انجام داده و ۱۶ موشک شلیک کرده‌ است.

به گزارش ایسنا، ارتش اوکراین امروز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده که نیروهای روسی پس از تجدید قوا در بلاروس به کی‌یف حمله کرده‌اند.

در این بیانیه تأکید شده که روسیه از نیمه شب، ۵ حمله در مناطق مختلف اوکراین انجام داده و ۱۶ موشک شلیک کرده‌ است.

ارتش اوکراین تأکید کرد که: «نیروهای ما قاطعانه از کیف، خرسون، خارکیف و بقیه شهرها دفاع می کنند».

در ساعات اولیه صبح پنجشنبه ۲۴ فوریه، روسیه پس از درخواست کمک جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک، حمله خود به اوکراین را آغاز کرد.

وزرای خارجه گروه ۷ درباره تحولات اوکراین دیدار می‌کنند

وزرای خارجه گروه ۷ قرار است تا ساعاتی دیگر برای دومین بار در روزهای اخیر با محوریت تحولات اوکراین به صورت مجازی با یکدیگر دیدار کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی رویترز هم اکنون اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۷ موسوم به «جی ۷» امروز یکشنبه به صورت مجازی دیدار می‌کنند.

بر اساس اعلام این رسانه، محور اصلی نشست مذکور تحولات اوکراین خواهد بود.

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس پیشتر در این خصوص گفته بود: لندن از شرکای G۷ می‌خواهد تا محدودیتی برای واردات گاز و نفت از روسیه به دلیل عملیات این کشور در اوکراین اعمال کنند. ما باید این کار را با شرکای خود در G۷ هماهنگ کنیم؛ زیرا به تنهایی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. ما باید واردات نفت و گاز از فدراسیون روسیه را به تدریج کاهش دهیم. من از تعیین سقفی برای واردات گاز و نفت از روسیه حمایت می‌کنم تا به مرور زمان وابستگی خود را در سراسر اروپا قطع کنیم. این همان چیزی است که ما با شرکای G۷ خود روی آن کار می‌کنیم.

نشست سران کشورهای عضو گروه ۷ متشکل از آمریکا، انگلیس، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و اتحادیه اروپا برای بررسی بحران اوکراین جمعه هفته گذشته نیز برگرار شد.

برخی رسانه‌ها پیشتر ادعا کرده بودند که در نشست امروز وزرای خارجه اروپا و گروه ۷ قرار است در خصوص تحریم‌های جدیدی علیه روسیه به بهانه تحولات اوکراین تصمیم گیری شود.

 وزیر خارجه اوکراین: نیازمند موشک، جنگنده و سلاح هستیم

وزیر خارجه اوکراین در کنفرانس خبری گفت که این کشور نیازمند موشک‌های ضد تانک، جنگنده و انواع تسلیحات است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین در کنفرانس خبری گفت که این کشور نیازمند موشک‌های ضد تانک، جنگنده و انواع تسلیحات است.

وی افزود: «از تمام کشورهایی که اقدام به ارسال سلاح به اوکراین کرده تشکر می‌کنیم و خواستار تسلیحات بیشتر هستیم».

کولبا گفت که طی چهار روز گذشته بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های اوکراین ویران شده است.

وی ادامه داد: «قدرت اوکراین در مقاومت بسیار عالی بوده و بسیار فراتر از آن چیزی بوده که پوتین تصور می‌کرد».

وزیر خارجه اوکراین اضافه کرد: «کی‌یف با بمباران‌های شدیدی بی سابقه‌ای از زمان جنگ جهانی دوم مواجه بوده اما با این وجود، همچنان تحت سیطره ما قرار دارد».

کولبا گفت: «مسکو با انزوای بسیار بزرگی مواجه شده و این نقطه تحول بزرگی در تاریخ روسیه به شمار می‌آید».

وی ضمن درخواست از کشورهای مختلف در حمایت از اوکراین و اقدام علیه روسیه گفت: «باید روسیه را از سوئیفت محروم کرده و تحریم‌هایی علیه بانک مرکزی روسیه اعمال شود».

وزیر خارجه اوکراین گفت: «هرگز تسلیم نخواهیم شد و از هیچ بخشی از کشورمان کوتاه نخواهیم آمد».

کولبا گفت که اقدام رئیس جمهور روسیه در آماده باش دادن به نیروی واکنش هسته‌ای، تلاش برای تحت فشار قرار دادن هیئت مذاکره کننده اوکراینی است.

صبح پنجشنبه گذشته ولادیمیر پوتین در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دنباس را صادر کرد. بعد از آن، جنگنده‌ها، توپخانه‌ها و سامانه‌های موشکی ارتش روسیه، مواضع نظامی مختلفی از شرق تا غرب و شمال تا جنوب اوکراین را هدف قرار دادند.

 وزارت دفاع روسیه: اوکراین از مهمات فسفری استفاده می‌کند

وزارت دفاع روسیه، ارتش اوکراین را به استفاده از مهمات ممنوعه در اطراف شهر کی‌یف متهم کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع روسیه عصر یکشنبه به وقت تهران ارتش اوکراین را به استفاده از سلاح‌‌های ممنوعه متهم کرد.

به گزارش منابع خبری، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که ارتش اوکراین از مهمات فسفری در حومه کی‌یف نزدیک فرودگاه «گوستومل» استفاده می‌کند.

فسفر سفید ماده‌ای است هواسوز که وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرد شروع به سوختن می‌کند و دود سفیدی دارد. این ماده با آب خاموش نمی‌شود و همچنان در آب می‌سوزد. اگر این ماده روی اعضای بدن جانداری بریزد، تا عمق بدن را می‌سوزاند و هرگز خاموش نمی‌شود و حتی استخوان را هم می‌سوزاند. این بمب دودی سمی دارد که مشکلات حاد تنفسی در حد خفگی یا سوختن ریه‌ها در فرد را ایجاد می‌کند.

در رویدادی مرتبط با اوکراین، «ولادیمیر پوتین»رئیس جمهور روسیه امروز با «سرگئی شویگو» وزیر دفاع و «گراسیموف» رئیس ستاد کل ارتش روسیه در خصوص وضعیت در اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد. او به وزارت دفاع روسیه دستور داد نیروهای بازدارنده اتمی در حالت آماده باش قرار بگیرند.

به دنبال دستور روز یکشنبه «ولادیمیر پوتین»  به آماده باش نیروهای بازدارنده اتمی روسیه، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد واکنش نشان داد. سفیر آمریکا در سازمان ملل در این زمینه گفت: «تصمیم پوتین برای آماده‌شدن نیروهای بازدارنده اتمی، درگیری را به‌طورغیرقابل پذیرشی تشدید می‌کند.»

سه گانه اتمی روسیه شامل موشک‌های زمین پایه قابل حمل کلاهک اتمی، ناوهای مجهز به سلاح  اتمی و هواپیماهای مجهز به موشک‌های اتمی است.

وزارت دفاع روسیه چندی قبل  رزمایش راهبردی بازدارنده با شرکت نیروی اتمی سه گانه روسیه  را برگزار کرد. این رزمایش ن به فرماندهی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و فرمانده نیروهای مسلح روسیه برگزار  و موشک‌های قاره پیما ، بالستیک و کروز پرتاب شد.

به دنبال درگیری روسیه با اوکراین، تنش بین روسیه و غرب به رهبری آمریکا شدت گرفته است و ناتو در حال تجهیز نیروهای خود در شرق اروپاست.

 تخصیص «تسهیلات صلح اروپا» برای تأمین «تسلیحات مرگبار» اوکراین

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اختصاص «تسهیلات صلح اروپا» برای تأمین تسلیحات مرگبار برای اوکراین و اعمال تحریم دسترسی روسیه به سیستم بانکی سوئیفت خبر داد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه اعلام کرد سومین بسته تحریمی علیه روسیه در دستورکار نشست امروز قرار می‌گیرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بورل اعلام کرد در جلسه روز یکشنبه وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، دور جدید تحریم‌ها از جمله قطع دسترسی برخی بانک‌های روسیه به سیستم سوئیفت بررسی و احتمالاً تصویب می‌شود.

این دیپلمات اروپایی در پیامی توئیتری نوشت: «وزرای شورای امور خارجه اروپا پیشنهاد مطرح شده درباره استفاده از "تسهیلات صلح اروپا" برای تأمین تسلیحات مرگبار برای ارتش اوکراین و چگونگی تسهیل هماهنگی کشورهای مربوطه را به بحث می‌گذارند»

بورل افزود: «همچنین اقداماتی در زمینه تحریم‌های سخت اقتصادی از جمله خارج کردن بانک‌های روسیه از سوئیفت را اتخاذ می‌کنیم».

علاوه بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلیس که از این اتحادیه خارج شده و همچنین آمریکا اعلام کرده‌اند دسترسی شماری از بانک‌های روسیه به سیستم سوئیفت را قطع می‌کنند.

در بیانیه‌ای که روز شنبه سران کمیسیون اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، کانادا و آمریکا منتشر کرده‌اند آمده است آنها متعهد شده‌اند اطمینان حاصل کنند که ارتباط برخی از بانکهای معین روسیه‌ای با سامانه پیام‌رسان مالی سوئیفت قطع می‌شود.

این طرف‌ها گفته‌اند علاوه بر این متعهد می‌شوند با انجام اقداماتی مانع استفاده بانک مرکزی روسیه از ذخائر بین‌المللی خود برای تضعیف آثار تحریم‌ها شوند.

اروپایی‌ها اولین بسته تحریمی علیه روسیه را پس از به‌رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خودخوانده لوهانسک و دونتسک و دومین بسته تحریمی را پس از شروع عملیات روسیه در اوکراین اعمال کرده‌اند.

دولت روسیه از دو ماه قبل بسته پیشنهادی خود برای ضمانت‌های امنیتی را به آمریکا و ناتو تحویل داد که عدم عضویت اوکراین در ناتو و خروج نیروهای این ائتلاف از شرق اروپا را شامل می‌شد.

با این حال مقامات غرب به پیشنهادات روسیه پاسخ منفی داده و مقامات اوکراین نیز از گفت‌وگو درباره اجرای توافق مینسک از جمله آتش‌بس میان نیروهای کی‌یف و مناطق خودمختار شرق اوکراین را رد کردند.

 واکنش دیپلمات آمریکا به آماده باش نیروهای اتمی روسیه

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام آماده باش نیروهای اتمی روسیه را تشدید کننده اوضاع خواند.

به گزارش سرویس بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، به دنبال دستور روز یکشنبه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به آماده باش نیروهای بازدارنده اتمی روسیه، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد واکنش نشان داد.

به گزارش منابع خبری، سفیر آمریکا در سازمان ملل در این زمینه گفت: «تصمیم پوتین برای آماده‌شدن نیروهای بازدارنده اتمی، درگیری را به‌طورغیرقابل پذیرشی تشدید می‌کند.»

ولادیمیر پوتین امروز با «سرگئی شویگو» وزیر دفاع و «گراسیموف» رئیس ستاد کل ارتش روسیه در خصوص وضعیت در اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد. او به وزارت دفاع روسیه دستور داد نیروهای بازدارنده اتمی در حالت آماده باش قرار بگیرند.

سه گانه اتمی روسیه شامل موشک‌های زمین پایه قابل حمل کلاهک اتمی، ناوهای مجهز به سلاح  اتمی و هواپیماهای مجهز به موشک‌های اتمی است.

وزارت دفاع روسیه چندی قبل  رزمایش راهبردی بازدارنده با شرکت نیروی اتمی سه گانه روسیه  را برگزار کرد. این رزمایش ن به فرماندهی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و فرمانده نیروهای مسلح روسیه برگزار  و موشک‌های قاره پیما ، بالستیک و  کروز پرتاب  شد.

 وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود خاطرنشان کرد که رزمایش راهبردی بازدارنده برای سنجش آمادگی رزمی واحدهای نظامی روسیه برنامه ریزی شده است. در ماههای ژانویه و فوریه نیز  روسیه چندین رزمایش بزرگ برگزار کرد که بخش قابل توجه آن در آبهای بین المللی ازجمله اقیانوس اطلس بود.

به دنبال درگیری روسیه با اوکراین، تنش بین روسیه و غرب به رهبری آمریکا شدت گرفته است و ناتو در حال تجهیز نیروهای خود در شرق اروپاست.

صبح پنجشنبه گذشته ولادیمیر پوتین در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دنباس را صادر کرد. بعد از آن، جنگنده‌ها، توپخانه‌ها و سامانه‌های موشکی ارتش روسیه، مواضع نظامی مختلفی از شرق تا غرب و شمال تا جنوب اوکراین را هدف قرار دادند.

 افزایش سطح امنیت کشتی‌های ترکیه نزدیک بنادر اوکراین و روسیه

اداره کل دریانوردی ترکیه اعلام کرد که کشتی‌های ترکیه‌ای که نزدیک بنادر اوکراین و روسیه حرکت می‌کنند از حداکثر سطح امنیتی در دریا استفاده خواهند کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، اداره کل دریانوردی ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که کشتی‌های ترکیه‌ای که  نزدیک بنادر اوکراین و روسیه حرکت می‌کنند از حداکثر سطح امنیتی در دریا استفاده خواهند کرد.

به نوشته وبگاه «احوال» اداره کل دریانوردی ترکیه  اعلام کرد که با در نظر گرفتن آخرین تحولات در شمال دریای سیاه، کد ویژه  برای کشتی‌های با پرچم ترکیه که در بنادر دریای «آزوف» و بنادر اوکراین و روسیه در دریای سیاه توقف می‌کنند یا نزدیک آن‌ها حرکت می‌کنند، به سطح امنیت سه ارتقا یافته است.

کد بین‌المللی سطح سه امنیت کشتی و تاسیسات بندری زمانی استفاده می شود که یک حادثه امنیتی محتمل یا قریب‌الوقوع باشد. به گفته این اداره، در حال حاضر ۲۷۱ ملوان ترکیه در ۲۲ کشتی متعلق به ترکیه که ۷ نفر از آنها با پرچم ترکیه حرکت می‌کنند، در منطقه حضور دارند.

پنجشنبه گذشته، اندکی پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، یک کشتی ترکیه در سواحل «اودسا» مورد اصابت بمب قرار گرفت که تلفات جانی نداشت. «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز شنبه از «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه برای حمایت از اوکراین قدردانی کرد. وی در پیامی در توییتر نوشت: «من از دوستم رئیس جمهور اردوغان و مردم ترکیه برای حمایت قوی قدردانی می‌کنم.»

وی اضافه کرد: «امروز ممنوعیت عبور کشتی‌های جنگی روسیه به دریای سیاه و حمایت‌های انسانی و نظامی چشمگیر از اوکراین بسیار مهم است. مردم اوکراین آن را هرگز فراموش نخواهند کرد».

از سوی دیگر «رجب سویلو» رئیس دفتر پایگاه خبری «میدل‌ایست آی» در پیامی توییتری نوشت که یک مقام ارشد دولت ترکیه به وی گفته است: «ترکیه هنوز تصمیمی برای بستن تنگه به روی کشتی‌های ترکیه نگرفته است.»

خبرگزاری اینترفکس در این باره نوشت که  روسیه اعلام کرده که هیچ پیامی از مقام‌های ترکیه درباره مسدود شدن مسیر عبور به دریای سیاه دریافت نکرده است.

 فرانسه حریم هوایی خود را بر روی روسیه بست

وزیر حمل و نقل فرانسه در توئیتی اعلام کرد: فرانسه از سایر کشورهای اروپایی برای بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای روسی پیروی می کند.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، ژان باپتیست جباری، وزیر حمل و نقل فرانسه در توئیتی اعلام کرد، فرانسه از سایر کشورهای اروپایی برای بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای روسی پیروی می کند.

جباری گفت: «فرانسه حریم هوایی خود را بر روی همه هواپیماها و خطوط هوایی روسیه از بعدازظهر امروز می‌بندد.»

پیش از این، استونی، لتونی، لیتوانی و اسلوونی نیز،‌ حریم هوایی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ به روی هواپیماهای روس بسته‌ بودند. البته پیشتر هم انگلیس، بلغارستان، چک و لسهتان هم اقدام مشابهی را‌‌‌‌‌‌‌‌ علیه روسیه انجام داده بودند.

در عین حال، روس‌ها هم بلافاصله حریم هوایی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ به روی هر کشوری که این اقدام را‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام داده است، بسته‌اند. استونی، لتونی، لیتوانی و اسلوونی همچنین فرود هواپیماهای روسیه در فرودگاه‌هایشان را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم به حالت تعلیق درآورده‌اند.

البته گفته می شود، آلمان هم در تدارک بستن حریم هوایی خود به روی روسیه است.

آغاز مذاکرات میان روسیه و اوکراین

یک مقام اوکراینی از آغاز مذاکرات میان هیات‌های روسیه و اکراین در بلاروس خبر داد.

یک مقام اوکراینی مدعی شد روسیه موشک‌های بالستیک اسکندر را از خاک بلاروس به سمت اوکراین پرتاب کرده است.

 ناتو: سامانه‌های پدافند هوایی و ضد تانک بیشتری به اوکراین می‌دهیم

دبیر کل ناتو از تجهیز بیشتر ارتش اوکراین به سامانه‌های پدافند هوایی و ضد تانک برای مقابله با روسیه خبر داد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس دبیر کل ناتو عصر یکشنبه به وقت تهران از تجهیز بیشتر ارتش اوکراین به سامانه‌های پدافند هوایی و ضد تانک  در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو گفت که  عرضه سامانه‌های ضد هوایی و ضد تانک و همچنین مهمات به اوکراین را افزایش می‌دهد  وی افزود که ناتو از تمایل اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف حمایت می‌کند، اما این امر مستلزم اجماع همه کشورهای عضو است.

دبیر کل ناتو اظهار داشت: «آماده‌باش "ولادیمیر پوتین" به نیروهای اتمی روسیه نشان می‌دهد که وضعیت چقدر جدی است و چرا ما واقعا باید کنار هم باشیم.»

دبیر کل ناتو افزود که این اقدام پوتین لفاظی‌های تهاجمی او در چند هفته گذشته را تشدید می‌کند.

وی گفت، که ناتو روسیه را تهدیدی اجتناب ناپذیر برای امنیت خود نمی‌داند، اما معتقد است که اقدامات این کشور تهاجمی‌تر شده است.

به دنبال دستور روز یکشنبه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به آماده باش نیروهای بازدارنده اتمی روسیه، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد واکنش نشان داد. سفیر آمریکا در سازمان ملل در این زمینه گفت: «تصمیم پوتین برای آماده‌شدن نیروهای بازدارنده اتمی، درگیری را به‌طورغیرقابل پذیرشی تشدید می‌کند.»

ولادیمیر پوتین امروز با «سرگئی شویگو» وزیر دفاع و «گراسیموف» رئیس ستاد کل ارتش روسیه در خصوص وضعیت در اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد. او به وزارت دفاع روسیه دستور داد نیروهای بازدارنده اتمی در حالت آماده باش قرار بگیرند.

«دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین روز یکشنبه  در نشست خبری گفت که این کشور نیازمند موشک‌های ضد تانک، جنگنده و انواع تسلیحات است. وی افزود: «از تمام کشورهایی که اقدام به ارسال سلاح به اوکراین کرده تشکر می‌کنیم و خواستار تسلیحات بیشتر هستیم.»

کولبا گفت که طی چهار روز گذشته بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های اوکراین ویران شده است. وی ادامه داد: «قدرت اوکراین در مقاومت بسیار عالی بوده و بسیار فراتر از آن چیزی بوده که پوتین تصور می‌کرد.»

وزیر خارجه اوکراین اضافه کرد: «کی‌یف با بمباران‌های شدیدی بی سابقه‌ای از زمان جنگ جهانی دوم مواجه بوده اما با این وجود، همچنان تحت سیطره ما قرار دارد. مسکو با انزوای بسیار بزرگی مواجه شده و این نقطه تحول بزرگی در تاریخ روسیه به شمار می‌آید.»

 هشدار لوکاشنکو به آمریکا و فرانسه درخصوص استقرار سلاح اتمی در منطقه

رئیس جمهور بلاروس هشدار داد که اگر غرب سلاح اتمی را نزدیک مرزهای این کشور مستقر کند، بلاروس نیز مجددا به سلاح اتمی مجهز می‌شود.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس جمهور بلاروس غروب یکشنبه به وقت تهران گفت، اگر غرب سلاح اتمی را در نزدیک مرزهای این کشور مستقر کند، بلاروس نیز مجددا به سلاح اتمی مجهز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، «آلکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس در جریان گفت‌وگو با رئیس جمهور فرانسه به اطلاع وی رسانده که اگر آمریکا یا  فرانسه، سلاح‌های اتمی را به لهستان، لیتوانی، و به مرزهای  بلاروس منتقل کنند، وی نیز از«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه خواهد خواست تا سلاح‌های اتمی بلاروس  را که زمانی به روسیه تحویل داده شده بود، مجددا به این کشور بازگرداند.

در همین زمینه، ولادیمیر پوتین امروز با «سرگئی شویگو» وزیر دفاع و «گراسیموف» رئیس ستاد کل ارتش روسیه در خصوص وضعیت در اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد. او به وزارت دفاع روسیه دستور داد نیروهای بازدارنده اتمی در حالت آماده باش قرار بگیرند.

سه گانه اتمی روسیه شامل موشک‌های زمین پایه قابل حمل کلاهک اتمی، ناوهای مجهز به سلاح  اتمی و هواپیماهای مجهز به موشک‌های اتمی است.

وزارت دفاع روسیه چندی قبل  رزمایش راهبردی بازدارنده با شرکت نیروی اتمی سه گانه روسیه  را برگزار کرد. این رزمایش  به فرماندهی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و فرمانده نیروهای مسلح روسیه برگزار  و موشک‌های قاره پیما ، بالستیک و  کروز پرتاب  شد.

 وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود خاطرنشان کرد که رزمایش راهبردی بازدارنده برای سنجش آمادگی رزمی واحدهای نظامی روسیه برنامه ریزی شده است. در ماههای ژانویه و فوریه نیز  روسیه چندین رزمایش بزرگ برگزار کرد که بخش قابل توجه آن در آبهای بین المللی ازجمله اقیانوس اطلس بود.

به دنبال درگیری روسیه با اوکراین، تنش بین روسیه و غرب به رهبری آمریکا شدت گرفته است و ناتو در حال تجهیز نیروهای خود در شرق اروپاست.

صبح پنجشنبه گذشته ولادیمیر پوتین در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دنباس را صادر کرد. بعد از آن، جنگنده‌ها، توپخانه‌ها و سامانه‌های موشکی ارتش روسیه، مواضع نظامی مختلفی از شرق تا غرب و شمال تا جنوب اوکراین را هدف قرار دادند.

اوکراین از اصابت موشک به محل دفن زباله های رادیواکتیو خبر داد

اوکراین آژانس بین المللی انرژی اتمی را از اصابت موشک به سایت دفع زباله های رادیواکتیو مطلع کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز یکشنبه اعلام کرد: اوکراین به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که موشک‌های روسیه به یک سایت دفع زباله‌های رادیواکتیو در کی یف اصابت کرده است، اما هیچ گزارشی مبنی بر انتشار مواد رادیواکتیو وجود ندارد.

کی یف روز یکشنبه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داد که راکت‌ها روسی بامداد یکشنبه به محل دفع زباله‌های رادیواکتیو اصابت کردند، اما هیچ گزارشی مبنی بر خسارت به ساختمان یا هیچ نشانه‌ای از انتشار مواد رادیواکتیو گزارش نشده است.

با این حال گروسی تاکید کرد که زباله‌های رادیواکتیو ذخیره شده یا دفع شده در کی یف همچنان می‌توانند تأثیرات مخرب جدی ایجاد کنند.

وزیر امور خارجه آلمان: ما نباید اوکراین را در برابر حمله نظامی، بدون سلاح رها کنیم/انتخاب

جدایی طلبان طرفدار روسیه:  از زمان آغاز عملیات نظامی ۱۵ شهر دونتسک را به تصرف خود در آورده ایم.

نیویورک تایمز:شرکت های ارائه دهنده اینترنت در روسیه سرعت اینستاگرام و فیس بوک را کاهش داده اند و این بر دانلود ویدیو تأثیر می گذارد.

الیزابت تراس: هر انگلیسی که بخواد می تواند به جنگ روسیه برود!

نماینده آمریکا: به مذاکرات روسیه و اوکراین امیدواریم.

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده است که روسیه از خاک بلاروس به شلیک موشک بالستیک اسکندر پرداخته است.

اوکراین: کی‌یف تسلیم روسیه نخواهد شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: برای نخستین  بار به ارسال سلاح به کشور غیر عضو اتحادیه اروپا پرداختیم

سوئد و دانمارک سلاح ضد تانک به اوکراین می‌دهند

نخست‌وزیر سوئد از اختصاص کمک‌های جامع به اوکراین از جمله ۵ هزار موشک ضد تانک به این کشور خبر داد.

نخست‌وزیر دانمارک اعلام کرد این کشور ۲۷۰۰ سلاح ضد تانک به اوکراین خواهد داد.

نخست‌وزیر نروژ اعلام کرد تجهیزات نظامی غیرکشنده به اوکراین ارسال خواهد کرد.

ارتش اوکراین: روسیه از نیمه‌شب ۵ حمله به اوکراین داشته و ۱۶ موشک شلیک کرده است

ارتش اوکراین اعلام کرد که روسیه از نیمه شب، ۵ حمله در مناطق مختلف اوکراین انجام داده و ۱۶ موشک شلیک کرده‌ است.

به گزارش ایسنا، ارتش اوکراین امروز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده که نیروهای روسی پس از تجدید قوا در بلاروس به کی‌یف حمله کرده‌اند.

در این بیانیه تأکید شده که روسیه از نیمه شب، ۵ حمله در مناطق مختلف اوکراین انجام داده و ۱۶ موشک شلیک کرده‌ است.

ارتش اوکراین تأکید کرد که: «نیروهای ما قاطعانه از کیف، خرسون، خارکیف و بقیه شهرها دفاع می کنند».

در ساعات اولیه صبح پنجشنبه ۲۴ فوریه، روسیه پس از درخواست کمک جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک، حمله خود به اوکراین را آغاز کرد.

روسیه: اوکراین از مهمات فسفری در حومه کی‌یف استفاده می‌کند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش اوکراین از مهمات فسفری در حومه پایتخت اوکراین استفاده می‌کند.

به گزارش ایسنا، ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز یکشنبه گفت که ارتش اوکراین در تلاشی مذبوحانه برای دفع حمله نیروهای روس در حومه کی‌یف، از مهمات فسفری که در سطح بین المللی ممنوع است، استفاده کرد.

کوناشنکوف گفت: نیروهای اوکراینی که از دفع حمله نیروهای مسلح روسیه دست کشیدند، شروع به استفاده گسترده از مهمات فسفری در حومه کی‌یف در نزدیکی فرودگاه گوستومل کردند.

وی ادامه داد: استفاده از این مهمات بر اساس پروتکل سوم کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد سلاح های نامتعارف ۱۹۸۰ ممنوع است.

 

نماینده آمریکا: به مذاکرات روسیه و اوکراین امیدواریم

نماینده آمریکا در سازمان ملل اظهار کرد: به نتایج مذاکرات اوکراین و روسیه امیدواریم، ما با ناتو بر دیپلماسی تکیه کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل اظهار کرد: برای حل دیپلماتیک با روسیه تلاش می‌کنیم و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه کسی است که مقابله نظامی را انتخاب کرده؛ اما تصمیم مذاکره با روسیه منوط به دولت اوکراین است.

وی افزود: تحمیل تحریم‌ها بر بخش انرژی روسیه بعید نیست.

نماینده آمریکا اظهار کرد، پیش نویس قطعنامه درباره جنگ روسیه حمله مسکو را محکوم کرده و از اوکراین حمایت می‌کند.

درخواست زلنسکی از بایدن برای تقویت حفاظت شخصی‌اش

رسانه‌های آمریکایی به نقل از سخنگوی کاخ سفید گزارش دادند که رئیس‌جمهور اوکراین از جو بایدن همتای آمریکایی خود درخواست کرد تا امنیت شخصی‌اش را افزایش دهد و از جانش محافظت کند.

به گزارش ایسنا، پاتریک ریول خبرنگار ABC در صفحه توئیتر خود به نقل از جن ساکی گفت: رئیس جمهور اوکراین در جریان گفتگوهای تلفنی اخیر خود با رئیس جمهور جو بایدن، درخواست کمک بیشتری برای تضمین امنیت شخصی خود کرد و بایدن هم به او قول داد که این کار را انجام دهد.

امروز یکشنبه، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو ضمن اعلام حمایت خود از پیوستن کی‌یف به ناتو اعلام کرد که این سازمان محموله‌های سیستم‌های ضد تانک و ضد هوایی و مهمات خود را به اوکراین افزایش داده است.

استولتنبرگ در مصاحبه ای با CNN افزود: ما در حال کمک‌ بیشتر به اوکراین از طریق استقرار سامانه‌های دفاع هوایی و ضد تانک و ارسال مهمات بیشتر هستیم و این کار را انجام می دهیم تا به اوکراین کمک کنیم که از حق خود برای دفاع از خود دفاع کند.

ارزیابی اوکراین از هدف پوتین برای «آماده‌باش هسته‌ای»

به گفته وزیر خارجه اوکراین، دستور رئیس جمهور روسیه به نیروهای بازدارنده هسته‌ای روسیه، تلاش برای گرفتن امتیاز در مذاکرات روز دوشنبه است.

به گزارش ایسنا، «دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین روز یکشنبه گفت که دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای آماده‌باش نیروهای بازدارنده هسته‌ای روسیه، تلاشی برای افزایش فشار بر هیئت اوکراینی در مذاکرات روز دوشنبه است.

به گزارش سی.ان.ان، وزیر امور خارجه اوکراین گفت: همانطور که می‌بینید، این دستور بلافاصله پس از اعلام آمادگی دو هیئت برای دیدار از سوی رئیس جمهور پوتین صادر شد.

کولبا افزود: «اما ما تسلیم این فشار نخواهیم شد. ما با رویکردی بسیار ساده به این مذاکرات خواهیم پرداخت».

اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را به روی روسیه بست

اتحادیه اروپا اعلام کرده که قصد دارد ارسال تسلیحات به اوکراین را آغاز کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از بی‌بی‌سی، اتحادیه اروپا اعلام کرده که تصمیم دارد ارسال تسلیحات به اوکراین را آغاز کند.

 این اولین بار در تاریخ این اتحادیه است که چنین اقدامی انجام می شود.

 «اورزولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا در کنفرانسی مطبوعاتی که لحظاتی پیش برگزار شد گفت که این «لحظه ای سرنوشت ساز» است.

رئیس کمیسیون اروپا همچنین از مجموعه‌ای از تحریم های جدید علیه روسیه و بلاروس و ممنوعیت استفاده روسیه از حریم هوایی اروپا خبر داد.

رئیس کمیسیون اروپا همچنین اعلام کرد که کمیسیون تصمیم گرفته است حریم هوایی اروپا را به روی هواپیماها و شرکت‌های هواپیمایی روسیه ببندد.

وی تأکید کرد که کمیسیون اروپا اقداماتی را برای اعمال تحریم ها علیه بلاروس و اعمال ممنوعیت بر صادرات آن انجام داده است.

پیشتر تعدادی از کشورهای اروپایی از جمله کانادا، اسپانیا، فرانسه، آلمان و بلژیک اعلام کرده بودند که حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسیه بسته‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه امروز به نیروهای بازدارنده هسته‌ای دستور داده بعد از اظهارات کشورهای ناتو در حالت آماده‌باش هسته‌ای باشند.

پوتین اظهار کرد: به وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش دستور دادم نیروهای بازدارندگی ارتش در وضعیت آماده‌باش جنگی قرار بگیرند.

مذاکرات روسیه و اوکراین «تا ساعاتی دیگر» آغاز می‌شود

یک نماینده پارلمان اوکراین اعلام کرد که مذاکرات میان روسیه و اوکراین تا ساعاتی دیگر آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، «الکسی گونچارنکو» عضو پارلمان اوکراین به اسکای نیوز گفت که مذاکرات روسیه و اوکراین در مرز بلاروس هنوز آغاز نشده است و این گفت‌وگوها تا ساعاتی دیگر شروع می‌شود.

در همین ارتباط، شبکه خبری روسیا الیوم به نقل از منابع آگاه گزارش داد که هیئت‌های روسیه و اوکراین به مقر مذاکرات رسیده‌اند.

پیش‌تر دفتر ولودیمر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرده بود که نشست روسیه و اوکراین بدون پیش‌شرط در منطقه مرزی اوکراین و بلاروس برگزار می‌شود.

ریاست جمهوری اوکراین افزود: «دیدار با هیئت روسی در نزدیکی رودخانه پریپات برگزار می شود و الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس متعهد شد که امنیت هیئت ما را حفظ کند».

از سوی دیگر، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین امروز یکشنبه گفت که اوکراین شهر گومل بلاروس را به عنوان محل مذاکره با طرف اوکراینی انتخاب کرده است و عملیات نظامی ارتش روسیه در جریان مذاکرات متوقف نخواهد شد.

ولادیمیر مدینسکی رئیس هیئت روسیه به بلاروس برای مذاکره با اوکراین یکشنبه شب گفت که کی‌یف با هیئت روسی در بلاروس دیدار کرده است و هیئت مسکو در حال عزیمت به محل برگزاری مذاکرات است.

درخواست غرب برای نشست فوری شورای امنیت درباره اوکراین

نروژ، ایالات متحده و تعدادی دیگر از کشورها خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل در مورد وضعیت انسانی در اوکراین برای روز دوشنبه شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، هیئت نروژ در سازمان ملل در توئیتی نوشت: « نروژ ، ایالات متحده، آلبانی، فرانسه، بریتانیا، مکزیک و ایرلند خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت برای رسیدگی به بحران انسانی در اوکراین هستند.

در ادامه این درخواست آمده است: ما خواهان توضیحاتی توسط دبیر کل سازمان ملل متحد هستیم.

زلنسکی: روی نتیجه مذاکرات با روسیه حساب باز نمی‌کنم

رئیس‌جمهور اوکراین گفت که امید زیادی به نتیجه مذاکرات مسکو و کی‌یف در بلاروس ندارد.

به گزارش ایسنا، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین یکشنبه شب با انتشار ویدئویی اعلام کرد که امید زیادی به نتیجه مذاکرات مسکو و کی‌یف در بلاروس ندارد و روی نتیجه این مذاکرات حساب باز نمی‌کند.

وی اضافه کرد: صادقانه بگویم مثل همیشه، من روی نتیجه این دیدار خیلی حساب نمی‌کنم، اما بگذارید تلاش کنند تا هیچ شهروند اوکراینی کوچک‌ترین شکی نکند که من برای توقف جنگ سعی نکردم، اما هر چیزی ممکن است.

زلنسکی افزود: مذاکرات میان هیئت‌های اوکراین و روسیه برای توقف جنگ هر چند کم است، اما فرصتی برای برقرای آتش بس است.

الکسی گونچارنکو عضو پارلمان اوکراین به اسکای نیوز گفت که مذاکرات روسیه و اوکراین در مرز بلاروس هنوز آغاز نشده است و این گفت‌وگوها تا ساعاتی دیگر شروع می‌شود.

در همین ارتباط، شبکه خبری روسیا الیوم به نقل از منابع آگاه گزارش داد که هیئت‌های روسیه و اوکراین به مقر مذاکرات رسیده‌اند.

پیش‌تر دفتر ولودیمر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرده بود که نشست روسیه و اوکراین بدون پیش‌شرط در منطقه مرزی اوکراین و بلاروس برگزار می‌شود.

از سوی دیگر، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین امروز یکشنبه گفت که اوکراین شهر گومل بلاروس را به عنوان محل مذاکره با طرف اوکراینی انتخاب کرده است و عملیات نظامی ارتش روسیه در جریان مذاکرات متوقف نخواهد شد.

پنتاگون: دو سوم از نیروهای روسیه مستقر در مرز، اکنون در داخل اوکراین هستند

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که دو سوم از نیروهای روسیه که در مرز مستقر شده‌اند، اکنون در داخل اوکراین هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) که نخواست نامش فاش شود، در یک نشست خبری مجازی اظهار کرد: روسیه ۳۲۰ موشک که بیشتر آنها موشک‌های بالستیک کوتاه برد بودند، به سمت اوکراین پرتاب کرده است و دو سوم از نیروهای روسیه که در مرز اوکراین مستقر بودند اکنون در این کشور هستند.

این مقام پنتاگون با بیان اینکه از نزدیک پیگیر حمله روسیه به اوکراین هستند، گفت: سربازان روسی حداکثر تا ۳۰ کیلومتری می‌توانند به مرکز شهر کی‌یف پایتخت اوکراین نزدیک شوند و در حال حاضر دو سوم نیروهای روسیه مستقر در مرز اوکراین در داخل مرزهای اوکراین هستند.

مسئول وزارت دفاع آمریکا با اشاره به اینکه روس‌ها هنوز هیچ شهری در اوکراین را تصرف نکرده‌اند، گفت: اما چنین قصدی دارند، شاهد تضعیف نیروهای روس‌ هستیم، آنها با مقاومت سختی مواجهند و کماکان مشکل کمبود سوخت و لجستیک دارند.

وی افزود: روسیه شهر چرنیهیف در ۱۵۰ کیلومتری شمال کی‌یف را محاصره کرده است و اوکراین «قهرمانانه» مبارزه می‌کند.

این مقام مسئول در خصوص اظهارات مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر اعمال کنوانسیون تنگه مونترو با توصیف وقایع اوکراین به عنوان «جنگ» گفت: کاملا با تعریف جنگ موافقیم و در این مورد نظری ندارم.

سوئد هم تسلیحات نظامی برای ارتش اوکراین ارسال می کند

به مانند دیگر کشورهای اروپایی که در حالی ارسال تسلیحات به اوکراین هستند؛ سوئد هم اعلام کرده که به صورت مستقیم از ارتش اوکراین حمایت خواهد کرد.

در ادامه ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین از سوی کشورهای اروپایی، «ماگدالنا اندرسون»؛ نخست وزیر سوئد هم اعلام کرد که این کشور کمک‌های نظامی از جمله سلاح‌های ضد تانک، کلاه ایمنی و زره ضد گلوله به اوکراین خواهد داد.

این اولین بار است که از زمان تهاجم اتحاد جماهیر شوروی به فنلاند در سال ۱۹۳۹، سوئد به یک کشور درگیر جنگ، سلاح ارسال می‌کند.

سوئد همچنین پیشنهاد حمایت مستقیم از نیروهای مسلح اوکراین را داده و نخست وزیر این کشور در این ارتباط گفت: کمک‌های سوئد به ارتش اوکراین شامل ۱۳۵۰۰۰ جیره غذایی، ۵۰۰۰ کلاه ایمنی، ۵۰۰۰ زره ضد گلوله و ۵۰۰۰ سلاح ضد تانک است.

در همین حال، آلمان هم دیروز اعلام کرد که تسلیحات و موشک‌های ضد تانک به اوکراین ارسال می‌کند، که تغییر عمده‌ای در سیاست این کشور مبنی بر عدم صدور تسلیحات به مناطق درگیر جنگ است.

انهدام بزرگترین هواپیمای باری جهان در اوکراین

اوکراین از انهدام بزرگترین هواپیمای باری جهان در جریان نبردها در فرودگاه گوستومل در نزدیکی کی یف خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، شرکت صنایع دفاع اوکراین اعلام کرد که هواپیمای اوکراینی «ان ۲۲۵ میرا» به عنوان بزرگترین هواپیمای باری جهان، در جریان عملیات نظامی در فرودگاه گوستومل در نزدیکی کی یف منهدم شد.

این شرکت در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد که انهدام این هواپیما در جریان نبردها در فرودگاه آنتونوف واقع در شهر گوستومل در نزدیکی پایتخت کی یف رخ داد.

بیانیه این شرکت نشان می‌دهد که هزینه‌های ساخت مجدد هواپیما ممکن است به دو میلیارد دلار برسد و بیش از ۵ سال طول بکشد.

هواپیمای «ان ۲۲۵ میرا» که در دهه ۱۹۸۰ در اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد، بزرگترین هواپیمای ترابری در جهان از نظر اندازه و وزن است. این هواپیما اولین پرواز خود را در ۲۱ دسامبر ۱۹۸۸ انجام داد و استفاده از تنها نسخه آن در سال ۱۹۸۹ آغاز شد.

 عزیمت ناو هواپیمابر شارل دوگل فرانسه به دریای سیاه برای کمک به ناتو

سخنگوی نیروی دریایی فرانسه از اعزام ناو هواپیمابر «شارل دوگل» برای کمک به ناتو و حمایت از متحدان از جمله رومانی و بلغارستان در بحبوحه درگیری نظامی روسیه با اوکراین خبر داد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی نیروی دریایی  فرانسه از عزیمت ناو هواپیمابر «شارل دوگل» برای کمک به ناتو و انجام گشت‌زنی برای حمایت از شرکا و متحدان در بحبوحه درگیری نظامی روسیه با اوکراین خبر داد.

به نوشته وبگاه «نیوال نیوز» یکی از سخنگویان نیروی دریایی فرانسه یکشنبه شب به وقت تهران گفت که  ناو هواپیمابر فرانسوی «شارل دوگل» و ناو گروه  آن که در حال حاضر در شرق  دریای مدیترانه به عنوان بخشی از یک ماموریت مستقر هستند، قرار است به ناتو کمک کنند.

نیروی دریایی فرانسه با تغییر ماموریت خود قصد دارد این ناو گروه را عازم دریای سیاه کند. سخنگوی نیروی دریای فرانسه افزود که این ناو گروه البته از دریای سیاه عبور نمی‌کند، اما جنگنده‌ها و هواپیماهای جاسوسی آن وظیفه گشتزنی در آسمان و اطراف دریای سیاه و همچنین پشتیبانی از شرکای منطقه‌ای مانند رومانی و بلغارستان را برعهده خواهند داشت.

منابع خبری  همچنین اعلام کردند که یک فروند شناور انگلیسی نیز روز جمعه برای تقویت ناتو  عازم استونی شده است.  شناور «اچ ام اس دایموند» انگلیس همراه با بالگردهای تجسسی برای تقویت مواضع ناتو در شرق اروپا عازم استونی می شود. وزارت دفاع انگلیس همچنین از اعزام شماری از تانک‌ها و خودروهای زرهی خود از آلمان به استونی همراه با پشتیبانی جنگنده‌های تایفون این کشور خبر داده است. انگلیس نوع این تانک‌ها را «چلنجر-۲» اعلام کرده است.

این اقدامات پس از آن صورت گرفت که در نشست مجازی سران ناتو در روز جمعه با استقرار ۴۰۰۰۰ نفر از نیروهای ناتو به کشورهای دوست و متحد در شرق اروپا در بحبوحه بیم از اینکه آنها می توانند هدف بعدی روسیه پس از حمله به اوکراین باشند، موافقت کردند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه صبح پنجشنبه گذشته در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دنباس را صادر کرد. بعد از آن، جنگنده‌ها، توپخانه‌ها و سامانه‌های موشکی ارتش روسیه، مواضع نظامی مختلفی از شرق تا غرب و شمال تا جنوب اوکراین را هدف قرار دادند.

 وزارت دفاع روسیه: اوکراین در حال آزار و شکنجه نظامیان اسیر روس است

وزارت دفاع روسیه از شکنجه نظامیان اسیر شده خود در اوکراین و خوش‌رفتاری با نظامیان اوکراینی که تسلیم نیروهای ارتش روسیه شدند، خبر داد.

به گزارش سروس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع روسیه شبانگاه یکشنبه به وقت تهران اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین در حال آزار و شکنجه نظامیان اسیر روس هستند.

به گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت:«ما می‌دانیم که نازی‌های اوکراین با چند سرباز اسیر روس چگونه رفتار می‌کنند و می‌بینیم که آزارها و شکنجه‌ها مانند آزار و شکنجه‌های نازی های آلمان و ماموران پلیس آنهاست.»

وی گفت: «همه چهره‌ها، صداها، شماره تلفن‌ها، مختصات آنها، نشانی‌های آی پی و همچنین مکاتبات نازی‌های اوکراینی که در شکنجه نظامیان ما نقش داشتند در حال ضبط و شناسایی است.»

کوناشنکوف گفت: «این همچنین به رهبران رژیم کی‌یف و مجریان آنها مربوط می‌شود که مستقیماً خواستار شکنجه نظامیان روس در نقض کنوانسیون رفتار با اسیران جنگی هستند.»

سخنگوی وزارت دفاع روسیه افزود: «همه شما پیدا خواهید شد و به ناچار به شدت مسئول خواهید بود».

او گفت که ارتش روسیه به نوبه خود، به رفتار با شرافت با تمام نیروهای مسلح اوکراین که سلاح های خود را زمین گذاشته اند، ادامه خواهد داد.

کوناشنکوف گفت: «ما درک می‌کنیم که آنها به مردم اوکراین سوگند یاد کردند. همه کسانی که اسلحه را زمین گذاشتند و مقاومت خود را متوقف کردند به آغوش خانواده‌های خود بازگردانده خواهند شد.»

 وزارت دفاع روسیه  همچنین  ارتش اوکراین را به استفاده از سلاح‌‌های ممنوعه متهم کرد. وزارت دفاع روسیه اعلام کردکه ارتش اوکراین از مهمات فسفری در حومه کی‌یف نزدیک فرودگاه «گوستومل» استفاده می‌کند.

فسفر سفید ماده‌ای است هواسوز که وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرد شروع به سوختن می‌کند و دود سفیدی دارد. این ماده با آب خاموش نمی‌شود و همچنان در آب می‌سوزد. اگر این ماده روی اعضای بدن جانداری بریزد، تا عمق بدن را می‌سوزاند و هرگز خاموش نمی‌شود و حتی استخوان را هم می‌سوزاند. این بمب دودی سمی دارد که مشکلات حاد تنفسی در حد خفگی یا سوختن ریه‌ها در فرد را ایجاد می‌کند.

 فعالیت «راشاتودی» و «اسپوتنیک» در اتحادیه اروپا ممنوع می‌شود

رئیس کمیسیون اروپا از ممنوعیت فعالیت رسانه‌های روسی اسپوتنیک و راشاتودی در این اتحادیه خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ارسولا ون در لین»  رئیس کمیسیون اروپا روز یکشنبه از ممنوعیت فعالیت رسانه‌های روسی اسپوتنیک و راشاتودی در اتحادیه اروپا خبر داد.

وی در کنفرانس خبری مشترک با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه فعالیت «ماشین رسانه‌ای کرملین» در اتحادیه اروپا را ممنوع می‌کند و دو رسانه راشا تودی و اسپوتنیک دیگر قادر به انتشار مطالب خود در این اتحادیه برای توجیه جنگ پوتین و ایجاد تفرقه در اتحادیه‌مان نخواهند بود».

رئیس کمیسیون اروپا اضافه کرد: «ما در حال توسعه ابزارهایی برای ممنوع کردن اطلاعات غلط و سمی در اروپا هستیم».

به گزارش فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه صبح پنجشنبه گذشته در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دنباس را صادر کرد. بعد از آن، جنگنده‌ها، توپخانه‌ها و سامانه‌های موشکی ارتش روسیه، مواضع نظامی مختلفی از شرق تا غرب و شمال تا جنوب اوکراین را هدف قرار دادند.

در  رویدادی مرتبط با اوکراین، «ولادیمیر پوتین»رئیس جمهور روسیه امروز با «سرگئی شویگو» وزیر دفاع و «گراسیموف» رئیس ستاد کل ارتش روسیه در خصوص وضعیت در اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد. او به وزارت دفاع روسیه دستور داد نیروهای بازدارنده اتمی در حالت آماده باش قرار بگیرند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها