رئیس رژیم صهیونیستی در سفر به ترکیه: ما هرگز درباره همه مسایل توافق نخواهیم کرد

کد خبر: 1134841

رئیس رژیم صهیونیستی که امروز، چهارشنبه وارد آنکارا شد، پیش از سفر به آنکارا گفته بود: ما هرگز درباره همه مسایل توافق نخواهیم کرد؛ اما تلاش خواهیم کرد روابط را با دقت و احتیاط از سر بگیریم.

رئیس رژیم صهیونیستی در سفر به ترکیه: ما هرگز درباره همه مسایل توافق نخواهیم کرد

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی امروز (چهارشنبه) در راستای اولین سفر یک مسؤول عالی رتبه اسرائیلی به ترکیه از سال ۲۰۰۸ پیش از عزیمت به ترکیه گفت: روابط اسرائیل و ترکیه برای دو طرف و کل منطقه اهمیت دارند، این روابط در طول سال‌های گذشته شاهد نوسانات نه چندان ساده‌ای بوده است، ممکن است درباره تمامی مسائل ما بین دو طرف توافق وجود نداشته باشد؛ اما لازم است برای ازسرگیری متفکرانه و محتاطانه روابط همراه با حفظ احترام متقابل تلاش شود.

هرتزوگ اظهار کرد: ما هرگز درباره همه مسایل توافق نخواهیم کرد؛ اما تلاش خواهیم کرد روابط را با دقت و احتیاط از سر بگیریم.

او گفت: من برای سفری رسمی و با دعوت اردوغان به ترکیه می‌روم، روابط میان اسرائیل و ترکیه برای دوطرف و کل منطقه اهمیت دارند، این روابط در طول سال‌های گذشته شاهد فراز و نشیب‌هایی بوده است، ما هرگز درباره همه چیز توافق نخواهیم کرد؛ اما تلاش می‌کنیم روابط را از سر بگیریم و آن را با احتیاط ایجاد کنیم و این مساله را با اقدامات و احترام متقابل میان دو طرف آزموده خواهد شد.

رئیس رژیم صهیونیستی افزود: ساختار جهانی قطعا رو به تضعیف است و حفظ ثبات و مشارکت در منطقه ما خوب و درست است و من در سفر به یونان و قبرس در طول دو هفته گذشته بر این نکته تاکید کردم.

او در ادامه گفت: آرزوی من این است که یهودیان، مسلمانان و مسیحیان در منطقه ما در صلح زندگی کنند و امیدوارم که پس از سفر به ترکیه گفت‌وگویی جدی میان "کشورها" آغاز شود و شاهد پیشرفتی در روابط و نتایج خوبی باشیم.

روزنامه عبری زبان "یدیعوت آحارونوت" نوشت، پیش‌بینی‌ها در "اسرائیل" درباره این سفر بسیار محتاطانه است و هیچ‌گونه انتظاری برای دستاوردهای فوری و پیشرفتی در پی دیدار هرتزوگ با اردوغان وجود ندارد.

آحارونوت در ادامه نوشت، در صورتی که درباره تشکیل کارگروه‌های مشترک جهت بررسی چگونگی گسترش روابط میان دو طرف توافق شود، این مساله از نظر "اسرائیل" یک دستاورد محسوب می‌شود.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز در گزارشی به نقل از برخی کارشناسان اسرائیلی آورد: سفر امروز هرتزوگ به ترکیه بستر را برای دوره جدیدی از روابط اقتصادی و سیاسی میان آنکارا و تل‌آویو فراهم می‌کند.

این کارشناسان در ادامه تاکید کردند، روابط اقتصادی و حجم معاملات تجاری دو طرف احتمالا افزایش و توسعه می‌یابند و روابط سیاسی آن دو وارد مسیر مثبتی خواهند شد. در واقع روابط سیاسی دو طرف در دوره نخست وزیری بنیامین نتانیاهو به نقطه فروپاشی رسیده بود؛ اما هرتزوگ بر خلاف نتانیاهو برای ارائه ابتکارعمل‌های مثبتی در مسایل منطقه‌ای و اقدام منطقی تلاش می‌کند.

آناتولی در گزارش خود به نقل از رونی شاکید، پژوهشگر دانشگاه اسرائیلی شهر قدس نوشت، روابط تجاری ترکیه و "اسرائیل" با وجود نوساناتی که روابط سیاسی دو طرف وجود دارند، به صورت مستمر پیشرفت کردند و شهروندان اسرائیلی مشتاق سفر به ترکیه هستند و ترکیه نیز می‌خواهد گردشگران اسرائیلی بازگردند.

شاکید گفت: بحران اوکراین ساختار جدیدی را در منطقه ایجاد کرد، ما در دوره جدیدی هستیم، تصویری که جنگ در اوکراین ایجاد کرد، همکاری جدیدی در روابط میان "اسرائیل" و ترکیه را تحمیل می‌کند، موضوع انرژی در دستور کار روابط آن دو خواهد بود و این بخش یکی از عوامل نزدیک شدن دو طرف است، احداث خطوط گاز برای انتقال گاز "اسرائیل" به اروپا از خاک ترکیه برای هر دو طرف مفید خواهد بود.

آلون لیل، معاون سابق دبیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی و کاردار سفارت این رژیم در آنکارا در دهه ۸۰ قرن گذشته به آناتولی با تاکید بر اهمیت توسعه روابط سیاسی آنکارا-تل‌آویو و تاثیر آن بر افزایش همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی گفت: سفر هرتزوگ به ترکیه می‌تواند دوره جدیدی از روابط سیاسی و اقتصادی را رقم بزند، او نتایج مذاکرات خود در ترکیه درباره انرژی را به دولت "اسرائیل" منتقل خواهد کرد./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها