درخواست مقامات غربی از بایدن برای بازگشت به برجام

کد خبر: 1142283

گروهی متشکل از ۴۰ مقام دولتی سابق و کارشناسان برجسته منع اشاعه در بیانیه‌ای عدم تغییر سیاست‌های دولت ترامپ را «غیرمسئولانه» خواندند و از دولت بایدن خواستند مذاکرات برای احیای برجام را با موفقیت به پایان برساند.

درخواست مقامات غربی از بایدن برای بازگشت به برجام

گروهی متشکل از ۴۰ مقام دولتی سابق و کارشناسان برجسته منع اشاعه از دولت بایدن خواسته‌اند تا مذاکرات برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران را با موفقیت به پایان برساند و مدعی شده‌اند که تهران یک یا دو هفته تا تولید اورانیوم کافی با درجه تسلیحات برای سوخت بمب فاصله دارد.

به گزارش روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست»، در بیانیه‌ای که قرار است امروز (پنجشنبه) منتشر شود، این کارشناسان گفتند که عدم تغییر سیاست‌های دولت ترامپ که از توافق بین قدرت‌های جهانی و ایران در سال ۲۰۱۸ خارج شد، «غیرمسئولانه» است و مدعی شدند «خطر تبدیل شدن ایران به یک کشور در آستانه اتمی شدن را افزایش می‌دهد».

در ادامه این گزارش آمده است: همه طرف‌های مذاکرات بدبینی فزاینده‌ای نسبت به دستیابی به توافق جدیدی برای از سرگیری توافق ۲۰۱۵ ابراز می‌کنند ... تقریباً همه قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و بسیاری از دموکرات‌ها مخالفت خود را با هرگونه توافق با ایران اعلام کرده‌اند، مخالفت‌هایی که با گزارش‌ها مبنی بر اینکه دولت آمریکا حذف عنوان «تروریستی» سپاه را در نظر گرفته، تشدید شده است. در داخل دولت آمریکا هم توافق گسترده‌ای درباره خطرات عدم تمدید توافق وجود دارد، اما اختلافات قابل توجهی هم وجود دارد مبنی بر این که آیا خطر هسته‌ای بیشتر از میدان مین سیاسی است.

طبق این گزارش، «حامیان حتی در نظر گرفتن حذف این نامگذاری، استدلال می‌کنند که این امر تا حد زیادی نمادین خواهد بود زیرا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت بسیاری از تحریم‌های دیگر باقی خواهد ماند».

در بیانیه کارشناسان مستقیماً به این مسئله اشاره نشده، اما گفته شده که برخی در کنگره تهدید می‌کنند که اجرای گام‌های لازم برای بازگرداندن ایران به محدودیت‌های هسته‌ای تعیین شده تحت برجام را مسدود می‌کنند. آن‌ها در ادامه استدلال کرده‌اند که «کارزار موسوم به فشار حداکثری ترامپ برای تحریم ایران که به گفته او برای دستیابی به یک توافق بهتر یا جامع‌تر بود، نه تنها نتایج وعده‌داده‌شده را به همراه نداشت، راه را برای ایران باز کرد تا اقداماتی را برای نقض محدودیت‌های هسته‌ای برجام و تسریع ظرفیت خود برای تولید مواد هسته‌ای با درجه بمب انجام دهد».

به ادعای آن‌ها که خلاف اهداف صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است، «در نتیجه، اکنون تخمین زده می‌شود که مدت زمانی که ایران برای تولید مقدار قابل توجهی (۲۵ کیلوگرم) اورانیوم با درجه بمب نیاز دارد... از بیش از یک سال تحت برجام به تقریباً یک یا دو هفته کاهش یافته است».

به گزارش این رسانه آمریکایی، امضاکنندگان این بیانیه شامل مقامات فعلی و سابق «بولتن علوم اتمی»، «انجمن کنترل تسلیحات»، «اتحادیه دانشمندان نگران» و «صندوق پلاشرز» و همچنین دیپلمات‌ها و کارشناسان دانشگاهی سابق آمریکایی و اروپایی هستند.

دولت بایدن در حالی مدعی است قصد دارد برجام را از طریق بازگشت به آن احیا کند که تاکنون از انجام اقدامات لازم برای عمل به تعهدات واشنگتن خودداری کرده است. قانونگذاران آمریکایی هم در ماه‌های گذشته بارها با هدف فشار بر ایران و گرفتن امتیاز در مذاکرات، درباره برنامه هسته‌ای ایران و احیای برجام ابراز نگرانی کرده‌اند. مقام‌های ایرانی فقدان تصمیم سیاسی آمریکا برای رفع تحریم‌ها را مانع رسیدن به نتایج نهایی خوانده و اعلام کرده‌اند برخوردار شدن از منافع کامل اقتصادی و رفع موثر تحریم‌ها اولویت اساسی تهران است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها