«جوزپ بورل» به ایران می‌آید؟

کد خبر: 1157171

العربی الجدید:«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا احتمالا هفته آینده به ایران می‌آید.

«جوزپ بورل» به ایران می‌آید؟

العربی الجدید به نقل از منابع آگاه ایرانی از احتمال سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران در هفته آینده خبر داد.

العربی الجدید به نقل از منابع آگاه ایرانی اعلام کرد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به احتمال زیاد در اوایل هفته آینده به تهران سفر خواهد کرد تا درباره تحولات توافق هسته‌ای و از سرگیری مذاکرات وین گفتگو کند.

این منابع که نخواستند نامشان فاش شود، افزودند که در روزهای اخیر رایزنی‌هایی بین تهران و کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای ایجاد مقدمات سفر بورل به تهران انجام شده است و دو طرف مقدمات را آغاز کرده‌اند و «اگر اتفاق ناگهانی رخ ندهد به احتمال زیاد بورل خواهد آمد.»

از آنجا که بورل و معاون او، انریکه مورا به‌ویژه طی ماه‌های اخیر پیام‌هایی را میان تهران و واشنگتن رد و بدل کرده‌اند، این‌بار نیز احتمالا حامل پیام آمریکایی‌ها خواهند بود.

العربی الجدید به نقل از این منابع ایرانی نوشت: «دولت آمریکا علیرغم تشدید فعالیت اخیر خود در ارسال پیام‌های میانجی به ایران مبنی بر تمایل این کشور برای بازگشت به توافق هسته‌ای، تاکنون تصمیم مناسبی که منجر به احیای توافق شود، نگرفته است.»

این منابع گفته اند که توافق بین بورل و وزارت امور خارجه ایران برای این سفر و از سرگیری مذاکرات وین به زودی تعیین می‌شود.

شنبه گذشته، وزیر امور خارجه ایران و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مورد از سرگیری مذاکرات وین که از ۱۱ مارس به حالت تعلیق درآمده، تلفنی گفتگو کردند.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه ایران که در این خصوص منتشر شده است، در این تماس، این مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ایران خواست تا مذاکرات را از سر بگیرد و مدعی شد: «زمان از سرگیری سریع مذاکرات و تلاش برای جلوگیری از افزایش تنش فرا رسیده است».

بورل در آن زمان تاکید کرد که «ادامه دیپلماسی و پرهیز از اقدامات غیرسازنده راه برون رفت از شرایط کنونی است «و بر تمایل خود برای ادامه «نقش مثبت برای رسیدن به توافق نهایی» تاکید کرد.

پیش از این رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد مذاکرات با ایران برای احیای توافق هسته‌ای به بن بست رسیده است و گفت: «آژانس در تلاش است تا برخی از واقعیت‌ها در ایران را توضیح دهد. ما هنوز در ارتباط با برخی سوال‌های فنی که از تهران پرسیده ایم، پاسخی دریافت نکرده ایم.»

این اظهارات گروسی در حالی مطرح شده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی با وجود همکاری‌های مناسب و مورد نیاز ایران با آن در زمینه فعالیت‌های هسته ای، در گزارش اخیر خود مدعی شد که ایران اکنون به تولید مواد مورد نیاز برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای نزدیک شده است و به سؤالات آژانس در مورد منبع آثار اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام‌نشده پاسخ معتبری نداده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها