اوکراین می‌تواند ماهانه 2 تا 5 میلیون تن غلات صادر کند

کد خبر: 1166701

مرکز هماهنگی مشترک در استانبول اعلام کرد، حجم غلاتی که از طریق دریای سیاه صادر خواهد شد بین 2 تا 5 میلیون تن در ماه خواهد بود.

اوکراین می‌تواند ماهانه 2 تا 5 میلیون تن غلات صادر کند

به نقل از تاس، مرکز هماهنگی مشترک در استانبول اعلام کرد، حجم غلاتی که از طریق دریای سیاه می تواند صادر شود بین 2 تا 5 میلیون تن در ماه خواهد بود.

این مرکز اعلام کرد: «به محض اینکه انتقال امن غلات از بنادر اوکراین به طور کامل اجرا شود، ظرفیت صادرات 3 بندر اوکراین احتمالا بین 2 میلیون تن تا 5 میلیون تن باشد.»

بنا بر اعلام این مرکز، غلات اوکراینی در سراسر جهان حمل می شود.

این مرکز همچنین خاطرنشان کرد، حمل و نقل غلات باید در امتداد کریدور بشردوستانه دریایی به طول 111 مایل دریایی و به عرض 3 مایل دریایی انجام شود. کشتی هایی که انتقال غلات مشارکت دارند، باید در مسیر این کریدور بمانند.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه روز جمعه اعلام کرد، صادرات غلات اوکراینی بدون اختلال انجام می شود.

وی در گفتگو با شبکه TRT گفت: «حمل و نقل غلات، طبق برنامه ریزی، همانطور که در توافقنامه (استانبول) آمده است، بدون وقفه انجام می شود.»

نخستین کشتی که اوکراین را ترک کرد، کشتی فله بر «رازونی» با پرچم سیرالئون بود که 27 هزار تن ذرت حمل می کرد.

مرکز هماهنگی مشترک در 5 اگوست، اجازه خروج 3 کشتی فله‌بر دیگر از بنادر «اودسا» و «چرنومورسک» را صادر کرد. آنها در مجموع حامل 58 هزار تن غلات هستند.

روسیه و اوکراین قراردادی برای از سرگیری صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه با ترکیه و سازمان ملل متحد به عنوان ضامن امضا کردند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه 22 جولای توافقنامه صادرات غلات اوکراین را با همتای ترکیه‌ ای خود و تحت نظارت دبیر کل سازمان ملل متحد امضا کرد.

ساعتی پس از آن نیز این توافق توسط وزیر زیرساخت‌های اوکراین، وزیر دفاع ترکیه و دبیرکل سازمان ملل امضا شده بود.

این توافق پس از توافق کلی میان طرف ها به رهبری سازمان ملل در جریان مذاکرات 13 جولای در استانبول برای تشکیل یک مرکز هماهنگی به منظور انجام بازرسی‌های مشترک در مبادی ورودی و خروجی بنادر و اطمینان از امن بودن مسیرها صورت گرفت./فارس

انتهای پیام/

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها