سخنرانی‌های پیاپی نصرالله تیتر نخست رسانه‌های اسرائیلی

کد خبر: 1170327

این روزها سخنرانی‌های پیاپی سید حسن نصرالله و تهدید به واکنش نظامی حزب‌الله در صورت دست‌اندازی‌های این رژیم به منابع انرژی لبنان در دریای مدیترانه به تیتر نخست رسانه‌های اسرائیلی مبدل شده است.

سخنرانی‌های پیاپی نصرالله  تیتر نخست رسانه‌های اسرائیلی

لحن محکم و تکرار بی‌وقفه مواضع سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان بدون نمایان شدن هیچ گونه اثری از نرمش و سازش سبب شده تا بسیاری از تحلیل‌گران در سرزمین‌های اشغالی از آمادگی حزب‌الله در برابر هرگونه سناریوی تقابل نظامی با اسرائیل سخن بگویند.

در این میان رسانه‌های همسو با دولت موقت رژیم صهیونیستی می‌کوشند تا با کاستن از عطش جریان‌های راستگرای نزدیک به نتانیاهو و بازوهای رسانه‌ای این جناح در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در سرزمین های اشغالی، سازش با لبنان و عدم حرکت به سوی جنگ را به مثابه پیروزی بزرگ برای این رژیم به تصویر بکشند.

از نگاه جناح حاکم و نخست‌وزیر موقت آن یعنی یائیر لاپید پیروزی حقیقی برای اسرائیل زمانی است که دو طرف بتوانند بدون جنگ و تخریب از منابع انرژی موجود در ساحل مدیترانه بهره‌مند شوند.

این حقیقت به ویژه از خلال بازخوانی مجدد مواضع اخیر بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی قابل فهم است. گانتز که پیش از این یک‌بار در جریان عقب‌نشینی سال2000 نیروهای اشغالگر از جنوب لبنان توسط مقاومت اسلامی لبنان تحقیر شده بود و از مواجهه مجدد نظامی با حزب‌الله هراس دارد در کنار تهدید به آمادگی نظامی ارتش اسرائیل به منظور رویارویی با لبنان بر این امر تاکید می‌نماید برای ما بهتر است که بدون جنگ به توافق با لبنان برسیم.

این عقب‌نشینی مقامات ارشد رژیم صهیونیستی در یادداشت روز سه شنبه یوصی یهوشوع تحلیلگر نشریه یدیعوت آحارونوت رژیم صهیونیستی نیز بازتاب یافته است. نویسنده در یادداشت اخیر خود از سخنرانی‌های مکرر دبیرکل حزب‌الله به مثابه امری که همگان را در اسرائیل نگران ساخته، یاد می‌کند. وی در ادامه با هشدار نسبت به احتمال وقوع درگیری نظامی میان اسرائیل و حزب‌الله و ناتوانی این رژیم از تعیین دامنه و گستره جنگ می‌نویسد: در صورت وقوع درگیری، دغدغه و نگرانی اصلی برای ارتش اسرائیل نحوه مهار و کنترل شعله‌های درگیری است. حتی در صورت روشن شدن آتش جنگ بر اثر یک حادثه، این رخداد احتمالا می‌تواند به سرعت به سمت نبردی چند روزه منتهی شود و در نهایت به جنگی فراگیر منجر شود.

یهوشوع در ادامه با اشاره به جلسات برگزار شده در محافل امنیتی رژیم صهیونیستی اذعان داشت که در شرایط کنونی چالش بزرگ برای سیستم امنیتی اسرائیل این است که در صورت تشدید تنش با حزب‌الله چگونه و چه زمانی آن را متوقف سازد. این موضوعی است که بیشتر از هر امر دیگری به موضوع بحث و جدل و مناقشه در نزد نهادهای امنیتی که خود برای هر سناریویی آماده می‌سازند، تبدیل شده است.

نویسنده در ادامه با هشدار به کسانی که می‌کوشند درگیری احتمالی آتی با مقاومت را با نبرد اخیر با غزه مقایسه کنند می‌افزاید: حزب‌الله به هیچ‌وجه با جنبش جهاد اسلامی قابل مقایسه نیست. این گروه حداقل از 2 دهه قبل و پس از نبرد تابستان 2006 در حال تجهیز خود به سلاح‌های قوی و موثر بوده و توانسته است تا در مواجهه با اسرائیل نوعی موازنه تهدید را رقم زند.

او با اشاره به تلاش‌های واشنگتن و عاموس هوکشتاین میانجیگر آمریکایی در موضوع ترسیم مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی به منظور دستیابی به مصالحه‌ای تاریخی میان طرفین می‌افزاید: توافق براساس طرح نهایی موردنظر هوکشتاین میان طرفین قابل تحقق است به شرطی که نصرالله، اول از همه مرا شگفت زده نکند.

یهوشوع در بخش پایانی یادداشت خود به موضوع جابجایی ژنرال «امیر برعم» فرمانده جبهه شمالی ارتش رژیم صهیونیستی، جبهه مرزهای سرزمین های اشغالی با لبنان و سوریه، تا تاریخ 11 سپتامبر (20 شهریور) اشاره می‌نماید و این رخداد را به مثابه سنگ محکی برای ارزیابی دیدگاه فرماندهان ارشد ارتش صهیونیستی پیرامون مواجهه با حزب‌الله برمی‌شمرد.

نویسنده با مرور تجربیات قبلی عزل و نصب‌ها در ارتش اسرائیل بر این باور است که هر زمان که ارتش اسرائیل احتمال شعله‌ور شدن آتش جنگ را در ارزیابی‌های نهایی خود مثبت لحاظ کرده است، تاریخ تغییر فرماندهان را به تعویق می‌اندازد. در نتیجه می‌توان گفت اگر تغییری در زمان معرفی فرمانده جدید جبهه شمالی سرزمین‌های اشغالی رخ ندهد می‌توان دریافت که فرماندهان ارتش تمایلی به تقابل نظامی با حزب‌الله از خود نشان نمی‌دهند و از آن گریزان هستند./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها