واکنش لاوروف به برگزاری همه پرسی پیوستن دونباس به روسیه

کد خبر: 1175776

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد مردم جمهوری های لوهانسک و دونتسک از پیش از آغاز جنگ خواهان به دست گرفتن سرنوشت خویش بودند.

واکنش لاوروف به برگزاری همه پرسی پیوستن دونباس به روسیه

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد مردم جمهوری های لوهانسک و دونتسک از پیش از آغاز جنگ خواهان به دست گرفتن سرنوشت خویش بودند.

به نقل از اسپوتنیک، وزیر خارجه روسیه به برگزاری همه پرسی در جمهوری‌های منطقه دونباس واکنش مثبت نشان داد.

«سرگئی لاوروف» امروز سه شنبه در واکنش به برنامه دو جمهوری دونباس برای برگزاری همه پرسی پیوستن به روسیه در ۱۹ سپتامبر، اعلام کرد جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک می‌خواهند اختیار سرنوشت خود را در دست بگیرند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که این واقعیت که جمهوری خلق دونتسک و جمهوری خلق لوهانسک قصد برگزاری همه پرسی جهت پیوستن به روسیه را دارند، حاکی از آن است که آنها می‌خواهند مسئول سرنوشت خود باشند.

لاوروف ادامه داد از همان آغاز عملیات ویژه نظامی [روسیه در اوکراین] و در روزهای پیش از آن، ما اعلام کردیم که مردم [دونباس] باید خود سرنوشت شأن را تعیین کنند. وزیر خارجه روسیه افزود وضعیت کنونی موید آن است که آنها می‌خواهند بر سرنوشت خود حاکم باشند.

«دنیس پوشیلین» رهبر جدایی طلب جمهوری خلق دونتسک امروز سه شنبه‌ خواستار برگزاری همه پرسی برای پیوستن به روسیه شد. پوشیلین همچنین لئونید پاسچنیک رهبر جمهوری خودخوانده لوهانسک را به همکاری مشترک در زمینه امنیت و برگزاری رأی گیری دعوت کرد. روسیه از ۲۴ فوریه سال میلادی جاری و به درخواست کمک جدایی طلبان لوهانسک و دونتسک عملیات نظامی را در اوکراین آغاز کرد./فارس

پوتین نتایج همه پرسی پیوستن به روسیه را تایید کند

رهبر جدایی طلبان دونتسک که در اندیشه برگزاری همه پرسی برای پیوستن به روسیه است، خواستار تائید نتایج آن از سوی رئیس جمهور روسیه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، رهبر جدایی طلب جمهوری دونتسک از رئیس جمهور روسیه خواست تا نتایج همه پرسی پیوستن این جمهوری به روسیه را تائید کند.

«دنیس پوشلین» امروز سه شنبه از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه خواست تا پس از برگزاری همه پرسی پیوستن دونتسک به روسیه، نتایج این همه پرسی را در سریع ترین زمان تائید کند.

رهبر جدایی طلب جمهوری خلق دونتسک پیش از این خواستار برگزاری همه پرسی برای پیوستن به روسیه شده بود. بر اساس این گزارش، پوشیلین از رهبر جمهوری خودخوانده لوهانسک هم خواست در این خصوص اقدام نماید.

وی در ویدئویی که در تلگرام منتشر کرد، گفت: من معتقدم که ما نیاز به تهیه برخی نکات با هم داریم و برخی از اقدامات ما باید همزمان باشد

 لوکاشنکو: حمایت از ارتش روسیه وظیفه بلاروس است

رئیس جمهور بلاروس بار دیگر بر حمایت از روسیه به عنوان متحد این کشور تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس جمهور بلاروس روز سه‌شنبه گفت که نیروهای روس نباید از جانب متحد خود لطمه‌ای ببینند.

به گزارش خبرگزاری «بلتا»، «آلکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس این سخنان را هنگام دیدار با «آلکساندر ولفوویچ» معاون شورای امنیت بلاروس بیان کرد.

لوکاشنکو گفت که به وزارت دفاع، همه سازمان‌های دفاعی، امنیتی و قوه مجریه دستور داده که اقدامات عملی در مرز با اوکراین را با در نظر گرفتن تجربه از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین انجام دهند.

وی در زمینه استقرار پدافند بلاروس در مرزها گفت: «در جاهایی که تهدیدهای واقعی وجود دارد، قطعا نیاز به استقرار پدافند است. این مهم‌ترین چیز برای ارتش ماست. ما باید از وطن خود محافظت کنیم. در مورد حمایت از روسیه، من یک بار دیگر تاکید می‌کنم که نباید از طریق بلاروس به ارتش روسیه از پشت خنجر زد. این وظیفه ما در قبال متحدمان است».

وزارت دفاع بلاروس به تازگی  اعلام کرد که رزمایش‌هایی را  نزدیک مرز با لهستان،  در شهر «مینسک» پایتخت آن و «ویتبسک» آغاز کرده است.

این رزمایش چهارشنبه ۲۳ شهریور پایان  یافت و طی آن آزادسازی سرزمینی که به طور موقت توسط دشمن  فرضی تصرف شده و بازپس‌گیری کنترل مناطق مرزی تمرین شد.

رسانه‌های بلاروسی گزارش دادند که ۷۵۰۰ نظامی، ۲۶۰ خودروی زرهی و ۳۰ هواپیما و بالگرد در این رزمایش شرکت  کردند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس حمایت خود را از حمله روسیه به اوکراین در ماه گذشته تایید کرد. حمایت لوکاشنکو از جنگ باعث انتقاد و تحریم‌های بین‌المللی علیه مینسک شده است. بلاروس متحد نزدیک روسیه است و به مسکو اجازه داده از خاک خود برای اعزام هزاران نیرو به اوکراین استفاده کند.

 رئیس‌جمهور بلاروس پیش‌بینی‌ کرده که درگیری‌ اوکراین و روسیه بزودی به پایان خواهد رسید.

 تاریخ همه‌پرسی برای پیوستن دونباس به روسیه مشخص شد

تاریخ همه‌پرسی برای پیوستن جمهوری‌های خلق دونتسک و دونباس به فدراسیون روسیه مشخص شده است.

سران مناطق لوهانسک و دونتسک امروز سه‌شنبه تاریخ برگزاری همه‌پرسی برای پیوستن این مناطق به فدراسیون روسیه را اعلام کردند.

طبق گزارش راشاتودی، جمهوری‌های خلق لوهانسک و دونتسک گفته‌اند این همه‌پرسی از 23 تا 27 سپتامبر (1 مهرماه تا 5 مهرماه) برگزار خواهد شد.

«لئونید پاسکنیک»، رهبر جمهوری لوهانسک چندی پیش قانونی را امضا کرد که به موجب آن مقرر شد برای پیوستن این منطقه به روسیه همه‌پرسی برگزار شد.

بعد از او، «دنیس پوشیلین»، رهبر دونتسک هم اعلام کرد که همه‌پرسی مشابهی در این منطقه برگزار خواهد شد. پوشیلین در آن زمان گفت که لایحه‌ای هم با همین موضوع در پارلمان دونتسک معرفی کرده است.

روسیه در ماه فوریه (اسفندماه گذشته) این دو منطقه را به عنوان مناطق مستقل به رسمیتی شناخت، اما شمار زیادی از کشورها هنوز آنها را بخشی از اوکراین می‌دانند. با وجود این، کی‌یف به صورت غیررسمی کنترل بر این دو منطقه را در سال 2014 از دست داد. در آن زمان، ساکنان این دو منطقه، نتیجه کودتای تحت حمایت غرب، موسوم به «کودتای میدان» را به رسمیت نشناختند.

پوشیلین در نامه‌ای به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از وی خواست چنانچه مردم در همه‌پرسی به نفع پیوستن به فدراسیون روسیه رأی دادند مطابق با نتایج این همه‌پرسی، دونتسک را به عنوان بخشی از روسیه بپذیرد.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

دولت اوکراین اما استقلال دونستک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی« خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها