مقام پنتاگون: نمی‌توانیم تأیید کنیم که پهپادها ساخت ایران بوده است

کد خبر: 1180438

یک مقام پنتاگون که نامش ذکر نشده است ادعاهای مغرضانه دولت آمریکا درباره ارسال پهپاد از سوی ایران به روسیه را رد کرد.

مقام پنتاگون: نمی‌توانیم تأیید کنیم که پهپادها ساخت ایران بوده است

یک مقام پنتاگون که نامش ذکر نشده است ادعاهای مغرضانه دولت آمریکا درباره ارسال پهپاد از سوی ایران به روسیه را رد کرد.

به گزارش الجزیره، یک مقام پنتاگون که نامش ذکر نشده است، گفت: نمی‌توانیم تأیید کنیم که پهپادهایی که روسیه برای هدف قرار دادن کی‌یف استفاده کرده، ساخت ایران بوده است.

پیش تر ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تداوم فضاسازی های واشنگتن درباره ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه مدعی شده بود که این اقدام ادعایی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

وی مدعی شد آمریکا هشدار داد پس از بکارگیری پهپادهای انتحاری وارداتی از سوی روسیه در حمله به کی‌یف، علیه همه شرکت‌ها و کشورهایی که با برنامه پهپادهای ایران همکاری می‌کنند، اقدام می‌کند.

پاتل در ادامه فضاسازی و ادعاهای آمریکا تهدید کرد در اعمال تحریم علیه ایران و طرف‌های مشارکت کننده در انتقال پهپاد به روسیه تردید نخواهیم کرد.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران است، به بهانه‌های مختلف همان سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت قبلی آمریکا را علیه تهران پیگیری می‌کند.

تارنمای پولیتیکو روز دوشنبه به وقت محلی به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش را بیان نکرده است، گزارش داد ایالات متحده قصد اعمال تحریم‌هایی را علیه ایران به خاطر کمک به روسیه در جنگ علیه اوکراین دارد.

این رسانه آمریکایی به نقل از این مقام آمریکایی ادعا کرد که  ایالات متحده قصد دارد ایران را به دلیل کمک به روسیه در جنگ اوکراین، مجازات و تنبیه کند.

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، تدابیر تنبیهی آمریکا احتمالا تحریم‌های اقتصادی و صدور ممنوعیت‌های صادراتی را شامل خواهد شد و طرف‌های ثالث را که به تهران و مسکو کمک‌رسانی‌ کنند، هدف قرار خواهد داد.

این مقام آمریکایی ادعا کرد ما تحریم‌هایی را علیه ایران و طرف‌های دیگری که تجهیزات پهپادها یا موشک‌های بالستیک را می‌فروشند، اعمال خواهیم کرد.

ادعای آمریکا و غرب علیه ایران در حالی است که خود با ارسال گسترده تسلیحات نظامی مخرب، شعله‌های آتش جنگی را که آغاز کرده‌اند، شعله ورتر می‌کنند.

از آغاز جنگ اوکراین، آمریکا حدود ۱۸ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرده است.

آمریکا مدت‌ها است ایران را به ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین متهم می‌کند که بارها از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران رد شده است.

وزارت خارجه اوکراین نیز در تداوم ادعاهای واشنگتن در بیانیه‌ای مدعی شد: «عرضه سلاح به روسیه برای جنگ‌افروزی علیه اوکراین اقدامی غیردوستانه است که ضربه‌ای جدی به روابط اوکراین و ایران وارد می‌کند.»

اوکراین همچنین اقدام به ابطال استوارنامه سفیر ایران در این کشور و کاهش پرسنل دیپلماتیک ایران کرد که این اقدام دولت اوکراین واکنش ایران را به همراه داشت و سخنگوی وزارت امور خارجه دوم مهر ماه ضمن ابراز تأسف از تصمیم دولت اوکراین در مورد روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی

ایران، این تصمیم را براساس گزارش‌های تائید نشده و ناشی از فضاسازی رسانه‌ای طرف‌های خارجی خواند و از اقدام متناسب ایران در این زمینه خبر داد.

ناصر کنعانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس دانسته و آن راتأیید نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما از ابتدای منازعه تاکنون، همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بیطرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف و به دور از خشونت اعلام کرده‌ایم.

کنعانی تاکید کرد: در این راستا، طی ماه‌های گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس‌ها و دیدارهای متعدد خود با همتایان روس و اوکراینی، همواره بر لزوم حل اختلافات به صورت مسالمت آمیز و از طریق گفت‌ وگو، تصریح و آمادگی کشورمان را برای مساعدت به این روند، اعلام کرده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز ۱۵  مهرماه در تماس تلفنی با همتای فنلاندی تصریح کرد: به رغم کمک‌های نظامی برخی کشورها به اوکراین، ما هیچگونه تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال نکرده و نخواهیم کرد چرا که معتقدیم راه حل این بحران سیاسی است و هرگونه حمایت تسلیحاتی از طرفین، فرصت صلح را به تأخیر می‌اندازد./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها