تماسی تلفنی اردوغان و پوتین درباره وضعیت توافق غلات

کد خبر: 1183421

بر اساس اعلام دفتر ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان و پوتین طی تماس تلفنی درباره آخرین وضعیت توافق غلات گفتگو کردند.

تماسی تلفنی اردوغان و پوتین درباره وضعیت توافق غلات

بر اساس اعلام دفتر ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان و پوتین طی تماس تلفنی درباره آخرین وضعیت توافق غلات گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد که رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهور دو کشور ترکیه و روسیه امروز سه شنبه تماس تلفنی داشتند.

در بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در این خصوص آمده است: اردوغان در گفتگو با پوتین در خصوص دستیابی به راه حلی برای صادرات غلات ابراز اطمینان کرد.

در این بیانیه آمده که اردوغان به پوتین گفته است: ترکیه با همه طرف ها برای حل مشکلات مربوط به اجرای توافق غلات تلاش می کند. اطمینان داریم که در زمینه حمل و نقل غلات همکاری راه حل محوری ایجاد خواهیم کرد. اگر بحران غلات با رویکردی سازنده حل و فصل شود، گام‌ های مسیر بازگشت به مذاکرات نیز تسریع خواهد شد

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه هفته آتی در اشاره به تعلیق توافق انتقال غلات تصریح کرد که انگلیس و اوکراین عاملان این اختلال هستند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص ادامه داد: توافق غلات به وسیله «ولودمیر زلنسکی» رییس جمهور اوکراین و تروریست های او که توسط کارشناسان انگلیسی هدایت می شوند، متوقف شده است. رژیم کی‌ یف بر تخت جهنمی از جنس پول، اسلحه و مرگ استوار شده است.

در همین ارتباط، وزارت خارجه روسیه روز شنبه در خصوص تعلیق توافقنامه غلات با اوکراین از سوی این کشور بیانیه‌ای صادر کرد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص آمده بود: مسکو نمی تواند ایمنی کشتی های بار خشک غیرنظامی شرکت کننده در توافق غلات دریای سیاه را تضمین کند و اجرای این توافق را از امروز برای مدت نامحدودی به حالت تعلیق در می آورد. در ۲۹ اکتبر، ارتش اوکراین تحت پوشش یک کریدور بشردوستانه ایجاد شده به عنوان بخشی از اجرای «ابتکار دریای سیاه» برای صادرات محصولات کشاورزی کی یف، حملات هوایی و دریایی گسترده‌ای را با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین علیه کشتی‌ها و زیرساخت‌های روسیه انجام داد. طرف روسی نمی‌تواند ایمنی کشتی‌های بار خشک غیرنظامی شرکت کننده در «ابتکار دریای سیاه» را تضمین کند و اجرای آن را از امروز برای مدت نامحدودی به حالت تعلیق در می‌آورد. دستورالعمل‌های مربوطه به نمایندگان روسیه در مرکز هماهنگی مشترک در استانبول که حمل و نقل اوکراینی‌ها را کنترل می‌کند، داده شده است.

وزارت دفاع روسیه نیز پیشتر با صدور بیانیه ای اعلام کرد: مسکو مشارکت در معامله غلات را به حالت تعلیق درآورده است. این اقدام مسکو به دنبال حملات به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه از سوی نیروهای اوکراین با پهپاد انجام شده است. روسیه این اقدام کی یف را محکوم می‌کند.

بنابر اعلام مسکو، در این حمله که به وسیله ۹ پهپاد هوایی و ۷ پهپاد دریایی انجام شد، ناوگانی مورد حمله قرار گرفت که طبق توافق مورد حمایت سازمان ملل متحد و ترکیه مسئول تامین امنیت کاروان صادرات غلات اوکراین است.

گفتنی است که ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل با میانجیگری آنکارا در ۲۲ جولای در استانبول سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» را امضا کردند. تاکنون ده‌ها کشتی حامل غلات اوکراین با عبور از تنگه‌های ترکیه راهی بازارهای جهانی شده‌اند.

یک روزنامه اسپانیایی پیشتر فاش کرده بود که غلاتی که از بنادر اوکراین صادر می‌شود، عمدتاً سر از قاره اروپا درمی آورد.

روزنامه اسپانیایی «ال پایس» با استناد به داده‌های منتشره از سوی سازمان ملل و نیز آمار مربوط به ردیابی کشتی‌ها در گزارشی اعلام کرد که دست کم ۳۸ درصد غلات صادر شده از اوکراین به مقصد کشورهای اتحادیه اروپا ارسال شده است، این در حالیست که بر اساس توافق اخیر میان روسیه و اوکراین و با میانجیگری سازمان ملل بنا بود این غلات به کشورهای در حال توسعه آفریقا صادر شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها