ترکیه: ترکیه عامل کندی در روند برقراری روابط مجدد با قاهره نیست

کد خبر: 1195430

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد، برخلاف کُندی در روند احیای روابط با مصر، عادی سازی روابط با عربستان به سرعت انجام شد.

ترکیه: ترکیه عامل کندی در روند برقراری روابط مجدد با قاهره نیست

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد، برخلاف کُندی در روند احیای روابط با مصر، عادی سازی روابط با عربستان به سرعت انجام شد.

 به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در نشست ارزیابی عملکرد این وزارتخانه در سال جاری میلادی در آنکارا گفت، ترکیه عامل کندی در روند برقراری روابط مجدد با قاهره نیست.

چاووش‌اوغلو همچنین وجود هرگونه مشکل در حال حاضر در مسیر عادی سازی روابط آنکارا و قاهره را رد و تاکید کرد که دو کشور به حفظ اصل "عدم خصومت در مجامع بین‌المللی" ادامه خواهند داد.

وی در خصوص عادی سازی روابط با عربستان و همکاری دو طرف در خصوص پهپادها تصریح کرد: طرف سعودی مخصوصا در چند وقت اخیر عزم بیشتری برای همکاری نزدیک با ترکیه نشان می‌دهد و ما از آن استقبال می‌کنیم.

چاووش‌اوغلو گفت: عادی سازی روابط ما با عربستان به سرعت انجام شد، بنابراین همکاری ما در بسیاری از زمینه‌ها از جمله صنایع دفاعی در حال توسعه است.

از سال ۲۰۱۱ و با آغاز انقلاب‌های عربی، تنش میان ترکیه و عربستان افزایش یافت؛ در مصر، ترکیه در حالی از حکومت محمد مرسی حمایت می‌کرد که عربستان به دنبال سرنگونی وی بود. در لیبی، عربستان و متحدانش از حامیان مهم خلیفه حفتر بودند درحالی‌که ترکیه به همراه قطر از فائز سراج و حزب متبوعش که شاخه لیبیایی اخوان‌المسلمین بود، حمایت می‌کردند، این امر آنکارا و ریاض را در تمام جبهه‌ها در مقابل یکدیگر قرارداد.

همچنین حمایت ترکیه از قطر در تحریم این کشور از سوی عربستان، مصر، امارات و بحرین در سال ۲۰۱۷ و مساله قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد سعودی در سرکنسولگری عربستان در استانبول در دوم اکتبر ۲۰۱۸ بر تیرگی روابط دو طرف افزود.

روابط آنکارا و قاهره نیز پس از زمان برکناری محمد مرسی اولین رئیس جمهور مصر بعد از بهار عربی و روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی قطع شد، چرا که آنکارا معتقد بود که السیسی با کودتا علیه دولت منتخب مصری‌ها ریاست جمهوری را قبضه کرده است.

دو کشور سپس مذاکراتی را برای عادی سازی روابط آغاز کردند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها