«۲۰۲۳ کره‌شمالی» موشکی شروع شد!

کد خبر: 1196020

کره‌شمالی با آزمایش موشکی در اولین روز سال نو میلادی نشان داد آماده رودررو شدن با تنش‌هایی است که حالا دارد چهره خشن خود را به شرق آسیا نشان می‌دهد. رهبر کره‌شمالی طی یک سخنرانی هشدار داده که امریکا به بهانه تقویت همکاری با کره‌جنوبی و ژاپن دارد نسخه آسیایی ناتو را ایجاد می‌کند.

«۲۰۲۳ کره‌شمالی» موشکی شروع شد!

 ارتش کره‌جنوبی دیروز اعلام کرد که همسایه شمالی‌اش ساعات اولیه سال نو میلادی (۲۰۲۳) را با شلیک یک موشک بالستیک کوتاه‌برد سپری کرده است. این موشک که دومین پرتاب پیونگ‌یانگ در کمتر از ۲۴ساعت منتهی به دیروز محسوب می‌شود، از نوع بالستیک کوتاه‌برد بوده که ساعت ۲:۵۰ بامداد یک شنبه (به وقت محلی) از پایتخت این کشور شلیک شد و بعد از طی کردن حدود ۴۰۰ کیلومتر در آسمان در دریا فرود آمد. پیونگ‌یانگ با شلیک موشکی سال نو میلادی، سی و هشتمین شلیک خود را طی سال ۲۰۲۲ انجام داده که یک رکورد کم‌سابقه به حساب می‌آید. مجموع موشک‌های شلیک شده پیونگ‌یانگ در این ۳۸ مرتبه، بیش از ۷۰ موشک بوده است. فرماندهی هند و اقیانوسیه ارتش امریکا پرتاب موشکی پیونگ‌یانگ را اقدامی بی‌ثبات‌کننده خوانده، «یاسوکازو هامادا» وزیر دفاع ژاپن به پرتاب این موشک اعتراض کرده و سئول وعده کرده با تقویت سیستم دفاعی سه‌گانه خود، مانع تهدیدات هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی خواهد شد و به آن پاسخ خواهد داد. سئول گفت: «ارتش ما وضعیت آمادگی نظامی ایجاد خواهد کرد تا اقدامات تحریک‌آمیز متقارن و نامتقارن کره‌شمالی را بر اساس عزم در عدم تردید حتی برای جنگ، به‌شدت تلافی کند.»

 افزایش تصاعدی کلاهک‌های هسته‌ای

پیونگ‌یانگ از تشدید تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، روایتی متفاوت ارائه می‌کند. کیم جونگ اون در شب سال نو، در آخرین روز از جلسه شش روزه عمومی که در آن تحولات سال بررسی شد، گفت که کره‌جنوبی به «دشمنی مسلم» تبدیل شده و امریکا به عنوان متحد اصلی آن، با استقرار پی‌درپی دارایی‌های نظامی خود در شبه‌جزیره کره، فشار را بر کره‌شمالی به حداکثر رسانده است. اون هشدار داده که امریکا به بهانه تقویت همکاری با کره‌جنوبی و ژاپن در حال ایجاد نسخه آسیایی ناتو است و متقابلاً اون نیز دیروز وعده کرد در سال ۲۰۲۳ همزمان با توسعه یک موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید (ICBM) که به کره‌شمالی «قابلیت حمله متقابل سریع» خواهد داد، تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی نیز تولید کند. کیم گفته این تسلیحات تاکتیکی، «به‌عنوان یک سلاح تهاجمی کلیدی نیرو‌های نظامی ما، مأموریت جنگی خود را برای غلبه بر دشمن انجام خواهد داد». رهبر کره‌شمالی ضمن انتقاد از کره‌جنوبی گفته که کشورش باید تعداد کلاهک‌های هسته‌ای را «به‌طور تصاعدی» افزایش دهد و خواستار تلاش تمام عیار برای «در هم کوبیدن» کره‌جنوبی و امریکا شده است. وزارت دفاع کره‌جنوبی در واکنش به قصد همسایه جنوبی برای توسعه تسلیحات هسته‌ای، گفت: شدیداً هشدار می‌دهیم اگر کره‌شمالی تلاشی برای استفاده از سلاح‌های اتمی انجام دهد، این امر به پایان رژیم کیم جونگ اون منجر خواهد شد. سئول در ادامه از پیونگ‌یانگ خواست «فوراً توسعه اتمی را متوقف و به مسیر خلع سلاح اتمی بازگردد» و در عین حال از آن خواست «به وضوح درک کند که چنین اصلاح مسیری تنها راه بهبود معیشت مردمش خواهد بود.»‌یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در یک کنفرانس ویدئویی به افسران ارشد ارتش گفت: «سال جدید آغاز شد، اما وضعیت امنیتی ما هنوز بسیار وخیم است. ارتش ما باید قاطعانه هرگونه تحریک دشمن را با این عزم راسخ پاسخ دهد که جرئت خطر نبرد را داشته باشیم.»

 تصویر بزرگ از آزمایش‌های پیونگ‌یانگ

در تحولی که نشان می‌دهد پیونگ‌یانگ در حال بستن گارد خود برای رویارو شدن با سالی پرتنش است، خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی (KCNA) گزارش کرد که در پایان ششمین نشست عمومی کمیته مرکزی حزب کارگران در کره‌شمالی، تغییراتی اساسی در فرماندهی نیرو‌های مسلح و رهبری ارشد حزب حاکم روی داده است. «پاک چونگ چونگ»، دبیر کمیته مرکزی حزب حاکم کارگران و نایب رئیس کمیته نظامی مرکزی حزب که پس از «کیم جونگ اون»، رهبر کره‌شمالی، اصلی‌ترین فرمانده نظامی این کشور به شمار می‌آمد، از سمت‌های مذکور برکنار شد. همچنین گزارش شده که «لی یانگ گیل» که پیش از این به عنوان وزیر دفاع کره‌شمالی فعالیت می‌کرد، به عنوان دبیر کمیته مرکزی حزب حاکم کارگران و نایب رئیس کمیته نظامی مرکزی حزب منصوب شد و «کانگ سون نام» نیز جای وی را در وزارت دفاع گرفته، در حالی که «پاک سو ایل» و «لی تائه سوپ» نیز به ترتیب متصدی ریاست ستاد کل ارتش خلق این کشور و وزارت امنیت عمومی شدند. ناظران با اشاره به این تغییرات و پرتاب‌های موشکی پی‌درپی کره‌شمالی در سال ۲۰۲۲ می‌گویند که این پرتاب‌های موشکی از نظر فنی چشمگیر نبوده، ولی پیونگ‌یانگ با این پرتاب‌ها، آمادگی خود را به لحاظ نظامی در شرایطی که حضور امریکا در شرق آسیا تشدید شده به نمایش می‌گذارد. لیف اریک ایزلی، استاد دانشگاه Ewha در سئول به رادیو ملی امریکا (NPR) گفته است: «حجم بالای آزمایش‌ها در زمان‌های غیرمعمول و از مکان‌های مختلف نشان می‌دهد که کره‌شمالی می‌تواند انواع مختلف حمله را در هر زمان و از جهات مختلف انجام دهد.»‌بر اساس گزارش رادیو ملی امریکا، برخی ناظران گفته‌اند رهبر کره‌شمالی در نهایت می‌خواهد کره‌شمالی را به یک قدرت هسته‌ای مشروع تبدیل کند تا این برگه چانه‌زنی، منجر به لغو تحریم‌های بین‌المللی و پایان مانور‌های نظامی منظم امریکا و کره‌جنوبی شود که از نظر او یک تهدید امنیتی بزرگ است. آنکیت پاندا، کارشناس کارنگی می‌گوید: «(کیم) در جریان سخنرانی سال جدید ۲۰۱۸ بود که برای اولین بار دستور تولید انبوه کلاهک‌ها و موشک‌های بالستیک را صادر کرد و او در سال آینده (۲۰۲۳) این هدف را با توسعه کمی دو برابر می‌کند.»‌پاندا پیش از این هم به سی‌ان‌ان گفته بود: «تصویر گسترده این است که کره‌شمالی به معنای واقعی کلمه در حال تبدیل شدن به عمل‌کننده برجسته نیرو‌های موشکی در مقیاسی بزرگ است. برای صحبت کردن از پرتاب‌های کره‌شمالی، کلمه آزمایش دیگر مناسب نیست. بیشتر موشک‌هایی که امسال پرتاب کرده‌اند، بخشی از تمرین‌های نظامی است. آن‌ها در حال تمرین برای جنگ هسته‌ای هستند و فکر می‌کنم این تصویر بزرگ امسال است.»

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها