وعده ترکیه به معارضان سوریه

کد خبر: 1196718

وزیر دفاع ترکیه گفت که این کشور در جریان بهبود روابط با دولت سوریه، اقدامی علیه معارضان و پناهجویان سوریه انجام نخواهد داد.

 وعده ترکیه به معارضان سوریه

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه امروز (چهارشنبه) در سخنانی به  معارضان و مخالفان سوری هم‌پیمان خود و همچنین پناهجویان سوری مقیم در ترکیه اطمینان داد که اقدامی علیه آن‌ها انجام نخواهد گرفت.

به نوشته وبگاه روسیا الیوم، حلوصی آکار که چهارشنبه هفته گذشته برای اولین بار پس از آغاز بحران سوریه، با وزیر دفاع روسیه و سوریه در مسکو دیدار کرده بود، ابراز امیدواری کرد که گفت‌و‌گوهای سه جانبه با وزرای دفاع روسیه و سوریه «به شکل معقول و منطقی» ادامه یابد.

او با اشاره به نشست هفته گذشته در مسکو گفت: « موضع ما در نشست مسکو دفاع از کشور و مردممان بود، به طرف‌های گفت‌و‌گویمان تصمیم خود را بیان کرده ایم، ابدا اقدامی علیه برادران سوری خود چه در ترکیه چه در سوریه انجام نخواهیم داد».

وزیر دفاع ترکیه در ادامه از معارضان سوری خواست تا به «اخبار دروغین» گوش ندهند و تأکید کرد که گفت‌و‌گوهای میان ترکیه با روسیه و سوریه ادامه خواهد یافت.

حلوصی آکار همچنین گفت که امکان گسترش و توسعه گشت‌زنی مشترک ترکیه و روسیه در شمال سوریه بر پایه گفت‌و‌گوهای مستقیم آنکارا و دمشق وجود دارد.

تأکید حلوصی آکار بر اینکه ترکیه در روند بهبود روابط خود با سوریه اقدامی علیه معارضان نخواهد کرد، پس از آن است که گروههای معارض در سوریه در هفته‌های اخیر به شدت در خصوص آینده خود در پس این رویدادها ابراز نگرانی کرده و انتقاداتی را متوجه آنکارا کرده‌اند، به خصوص اینکه مقامات ترکیه به وضوح از دیدار میان بشار اسد و اردغان در آینده خبر می‌دهند. روز گذشته نیز حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم) گفت که این دیدار در دستور کار قرار دارد.

در این راستا «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه نیز امروز گفت: «ترکیه تا امروز هیچ وقت معارضان سوریه را سرافکنده نکرده است».

اما مقامات ترکیه در روزهای گذشته سخنانی گفته‌اند که به شدت معارضان را به هراس می‌اندازد، از اینکه نکند ترکیه به عنوان مهم‌ترین متحدشان، سرانجام به آن‌ها پشت کند؛ به طوریکه حلوصی آکار چند روز پیش گفت که ترکیه تنها به دنبال مبارزه با تروریسم و تأمین امنیت خویش است و در نهایت کنترل مناطق اشغالی را به سوریه واگذار خواهد کرد.

در این رابطه «ابو محمد الجولانی» سرکرده گروهک «هیئه تحریر الشام» (جبهة النصره سابق) روز گذشته در یک فایل ویدئویی به نام «لن نصالح» (هرگز مصالحه نمی‌کنیم) به نزدیکی روابط میان ترکیه و سوریه و دیدار مقامات دو کشور با یکدیگر واکنش نشان داد.

او گفت: «دیدار و گفت و‌گوهای مقامات دولت سوریه و روسیه با ترکیه انحرافی خطرناک در اهداف انقلاب سوریه است و ما هرگونه مصالحه‌ای را رد می‌کنیم».

الجولانی سپس از حامیان خود خواست که اندوهگین نباشند و افزود: «ما از هر وفادار غیوری دعوت می‌کنیم تمام تلاش خود را کرده، دستش را در دستان ما گذاشته و در مقابله با این چالش‌ها در کنار ما ایستاده و به عهد خود تا زمان سرنگونی حاکمیت ادامه دهد».

اما در خصوص پناهجویان سوری داخل ترکیه، کارشناسان می‌گویند که حزب عدالت و توسعه و دولت ترکیه تمام سعی را خود را می‌کنند که حداقل بخشی از پناهجویان را تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه ژوئن به کشورشان بازگردانند و سبد آرای خود را افزایش دهند؛ به طوریکه یکی از دلایل اصلی عزم ترکیه برای بهبود روابط با دولت دمشق، حل و فصل موضوع پناهجویان است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها