رایزنی ضد ایرانی سالیوان با مقامات اسرائیل

کد خبر: 1199894

کاخ سفید اعلام کرد جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدار با مقامات صهیونیستی درباره برنامه هسته ای ایران و نیز روابط تهران - مسکو رایزنی کرد.

رایزنی ضد ایرانی سالیوان با مقامات اسرائیل

 کاخ سفید اعلام کرد جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدار با مقامات صهیونیستی درباره برنامه هسته ای ایران و نیز روابط تهران - مسکو رایزنی کرد.

کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در سفر به سرزمین های اشغالی، با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، اسحاق هرتسوگ رئیس و اعضای تیم ارشد امنیت ملی از جمله الی کوهن وزیر امور خارجه، وزیر جنگ، رئیس موساد و مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی دیدار و گفتگو کرد .

کاخ سفید در تداوم ادعاهایش اضافه کرد: سالیوان در گفتگوهای خود با نخست وزیر و مقامات ارشد رژیم اسرائیل، تعهد قاطع آمریکا به امنیت تل آویو و مقابله با تداوم تهدیدات ایران برای اسرائیل، آمریکا و منطقه گسترده تر را تکرار کرد.

کاخ سفید ادامه داد: سالیوان بر تعهد آمریکا به جلوگیری همیشگی از دستیابی ایران به سلاح هسته ای تاکید کرد. آنها همچنین درباره اوکراین و همچنین مشارکت دفاعی رو به رشد میان روسیه و ایران و پیامدهای آن برای امنیت در منطقه خاورمیانه گفتگو کردند.

جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیزو  روز چهارشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که سالیوان در سفر به تل آویو درباره "چالش‌های پیش‌روی منطقه از جمله تهدیدات ناشی از ایران" بحث و گفتگو خواهد کرد.

کربی همچنین درباره روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه گفت: در تعمیق عادی سازی میان اسرائیل و کشورهای عربی پیشرفت بدست آمده است.

این مقام ارشد کاخ سفید ادعا کرد: آمریکا به راهکار دو کشوری متعهد بوده و با سیاست ها یا اقداماتی که آن را تضعیف می کند،  مخالف است.

تارنمای آکسیوس به نقل از مقامات صهیونیستی خبر داده بود که  آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا احتمالا در فاصله کمی پس از سفر سالیوان، به سرزمین های اشغالی خواهد رفت.

به گفته منابع صهیونیستی، احتمالا نتانیاهو نیز در ماه فوریه به واشنگتن سفر می کند.

به گزارش آکسیوس، مقامات صهیونیستی می‌گویند نتانیاهو می‌خواهد با دولت بایدن در دو موضوع کلیدی از جمله برنامه هسته‌ای ایران و دستیابی به توافق صلح با عربستان همکاری کند.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده و همزمان با حوادث داخلی ایران، تمرکز خود را بر ناآرامی و اتهام استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین قرار داده است./ایرنا

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها