اولیانوف: بازگشت ایران به اجرای تعهدات برجامی نیازمند اقدامات زیادی نیست

کد خبر: 1202224

دیپلمات ارشد روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها، تدابیر جبرانی ایران در برجام را که در برابر بدعهدی طرف‌های مقابل در اجرای تعهدات این توافق صورت گرفت و به بهانه‌ای برای هیاهوی غرب تبدیل شده است، برگشت‌پذیر توصیف و بر لزوم بازگشت به میز مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام تاکید کرد.

اولیانوف: بازگشت ایران به اجرای تعهدات برجامی نیازمند اقدامات زیادی نیست

 دیپلمات ارشد روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها، تدابیر جبرانی ایران در برجام را که در برابر بدعهدی طرف‌های مقابل در اجرای تعهدات این توافق صورت گرفت و به بهانه‌ای برای هیاهوی غرب تبدیل شده است، برگشت‌پذیر توصیف و بر لزوم بازگشت به میز مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام تاکید کرد.

میخائیل اولیانوف این مطلب را در گفت‌وگو با اسپوتنیک مطرح کرد و افزود؛ خروج واشنگتن از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باعث توسعه برنامه هسته ای ایران شد و آن را فراتر از محدودیت های تعیین شده در این توافق برد، اما این اقدامات قابل برگشت هستند.

اولیانوف افزود: اولا گام‌های ایران در توسعه برنامه هسته ای اش تحت کنترل کامل و هوشیارانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفته و در ثانی برگشت‌پذیر هستند. اولیانوف بر همین اساس نتیجه گرفت که بازگشت ایران به اجرای تعهدات برجامی « نیازمند اقدامات زیادی نیست و تنها بازگشت به میز مذاکرات و احیای توافق هسته‌ای را نیاز دارد.»

دیپلمات روس در ادامه با اشاره به اینکه مذاکرات وین در وضعیت بن‌بست قرار دارد گفت: از اول سپتامبر تاکنون مذاکره دیپلماتیک جدی صورت نگرفته است اما برای این‌که بگوییم برجام مرده‌ است، هنوز زود است.

از نظر اولیانوف «شانس احیای برجام وجود دارد و این مسئله نیازمند تصمیم سیاسی تمامی طرف‌های برجام برای بازگشت به میز مذاکرات است تا بتوان مذاکرات را به یک نقطه عقلانی رساند»

وی با بیان اینکه ایران برای پایان دادن به این بن‌بست از اراده سیاسی برخوردار است، اضافه کرد: چین و روسیه نیز از خود چنین اراده‌ای را نشان داده‌اند اما طرف‌های غربی در حال حاضر چنین اراده سیاسی را از خود نشان نداده‌اند.

این دیپلمات روس درباره گمانه‌زنی یک رسانه‌ انگلیسی مبنی بر احتمال بازنگری لندن نسبت حمایت از برجام هم گفت: حضور یا عدم حضور انگلیس در توافق هسته‌ای، در شرایط فعلی چندان اهمیتی ندارد و تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده انگلیس است.

وی افزود: به طور کلی طبق برجام هیچ فرایند خروج یا اقدام یکجانبه تعریف نشده و همانطور که ایالات متحده به صورت یکجانبه از برجام خارج شد، هرگونه اقدام این چنینی به مفهوم نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است.

هفته نامه ساندی تلگراف چندی پیش با انتشار گزارشی به نقل از منابع دولت لندن ادعا کرد که این کشور در پی اعدام علیرضا اکبری جاسوس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس در ایران، در حال تجدیدنظر و بازنگری درباره حمایت از برجام است.

این نشریه انگلیسی به نقل از مقام یادشده مدعی شد که «چشم‌انداز» روند مذاکرات رفع تحریم‌ها به طور قابل توجهی تغییر کرده و انگلیس در حال بررسی گزینه‌های خود در این رابطه است. ساندی تلگراف بر همین اساس در گزارشی نتیجه گرفت که انگلیس درپی اعدام جاسوس انگلیس در حال بازنگری موضع خود در قبال برجام است.

همان زمان یک سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس به خبرنگار ایرنا گفت که موضع دولت لندن در قبال توافق هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها تغییری نکرده و دست‌یابی به توافق نهایی همچنان امکان پذیر است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها بعد از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده و تجربه نشان داده که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت ترامپ علیه ایران ندارد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق نهایی وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که علاوه بر تضمین طرف‌های مقابل به پایبندی، تحریم‌ها را به صورت موثر و قابل‌راستی آزمایی رفع کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها