واکنش چین به اتهام جاسوسی از سوی آمریکا

کد خبر: 1202815

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اتهام جاسوسی از سوی آمریکا با استفاده از بالون، خواستار پرهیز واشنگتن از هیاهو، تا زمان روشن شدن واقعیت شد.

واکنش چین به اتهام جاسوسی از سوی آمریکا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «مائو نینگ» روز جمعه در واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر حضور یک بالون جاسوسی چینی بر فراز این کشور اعلام کرد: در حال راستی‌آزمایی این موضوع هستیم.

وی افزود: تا زمانی که حقیقت روشن نشود، ایجاد هیاهو با حدس و گمان، کمکی به حل موضوع نخواهد کرد.

مقامات آمریکایی پنجشنبه گفتند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون جاسوسی مشکوک چین است که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است، اما پنتاگون تصمیم گرفته به دلیل خطرات و احتمال آسیب دیدن مردم آن را ساقط نکند.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا به شرط ناشناس ماندن به خبرنگاران گفت که ایالات متحده "اطمینان بسیار بالایی" دارد که این یک بالون چینی در ارتفاع بالا است که برای جمع آوری اطلاعات بر فراز سایت‌های حساس پرواز می‌کرد. یکی از مکان‌هایی که بالون مشاهده شد، مونتانا بود که محل قرارگیری یکی از سه انبار موشک‌های هسته‌ای آمریکا در پایگاه نیروی هوایی مالمستروم است.

سرتیپ ژنرال "پاتریک رایدر" سخنگوی پنتاگون در بیانیه کوتاهی در این باره گفت که دولت به ردیابی بالون ادامه می‌دهد.

وی افزود: این بالون در حال حاضر در ارتفاع بسیار بالاتر از ترافیک هوایی تجاری در حال حرکت است و برای مردم روی زمین تهدید نظامی یا فیزیکی ایجاد نمی‌کند.

وی تصریح کرد که در چند سال گذشته فعالیت بالون‌های مشابه دیده شده است و ایالات متحده اقدامات لازم را برای اطمینان از جلوگیری از جمع آوری اطلاعات حساس انجام داده است.

این مقام دفاعی گفت، ایالات متحده از طریق کانال‌های متعدد با مقامات چینی تعامل و جدی بودن موضوع را اعلام کرده است.

این رویداد در حالی رخ می‌دهد که آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا، قرار است تا چند روز دیگر اولین سفر خود را به پکن انجام دهد. اگرچه این سفر به طور رسمی اعلام نشده است، اما پکن و واشنگتن در مورد سفر قریب‌الوقوع بلینکن صحبت کرده‌اند.

هنوز مشخص نیست که آیا کشف بالون بر برنامه‌های سفر بلینکن تأثیر می‌گذارد یا خیر.

این مقام ارشد دفاعی آمریکایی گفت که ایالات متحده جت‌های جنگنده از جمله F-۲۲ را آماده کرده است تا در صورت دستور کاخ سفید، بالون را ساقط کنند. پنتاگون در نهایت عدم ساقط کردن آن را توصیه و اشاره کرد که حتی با وجود اینکه بالون در منطقه کم جمعیتی از مونتانا قرار داشت، ساقط کردن آن می‌توانست مردم را در معرض خطر قرار دهد.

این مقام رسمی اندازه بالون را مشخص نکرد، اما گفت که به اندازه کافی بزرگ است که با وجود ارتفاع زیاد، خلبانان تجاری می‌توانند آن را ببینند.

ترافیک هوایی روز چهارشنبه در مناطق بیلینگز، مونتانا و فرودگاه بین‌المللی لوگان آمریکا در حالت توقف موقت قرار گرفت زیرا احتمال حمله هوایی می‌رفت. همزمان عکسی از یک بالون سفید بزرگ که بر فراز منطقه در پرواز بود توسط خبرنگار روزنامه بیلینگز گرفته شد، اما پنتاگون تایید نکرد که آیا این بالون چینی است یا خیر.

این مقام مسئول گفت آنچه آنها را در مورد این بالون نگران می‌کند ارتفاع پرواز و مدت زمان ماندن آن بر فراز یک مکان است.

تنش‌های آمریکا با چین به ویژه در مورد مسائل متعددی از تایوان و دریای جنوبی چین گرفته تا حقوق بشر در منطقه غربی سین کیانگ این کشور و سرکوب فعالان دموکراسی در هنگ کنگ بالا است. حمایت ضمنی چین از تهاجم روسیه به اوکراین، امتناع پکن از مهار برنامه موشکی بالستیک در حال گسترش کره شمالی و مناقشات جاری بر سر تجارت و فناوری، در این فهرست از عوامل تحریک کننده قرار دارند.

تایوان روز سه‌شنبه جت‌های جنگنده‌ و نیروی دریایی خود را در حالت آماده‌باش قرار داد و سامانه‌های موشکی را در پاسخ به عملیات‌های نزدیک توسط ۳۴ هواپیمای نظامی و ۹ کشتی جنگی چینی، فعال کرد.

۲۰ فروند از هواپیماهای چین از خط مرکزی تنگه تایوان که مدت‌ها یک منطقه حائل غیررسمی میان دو طرف بوده و طی یک جنگ داخلی در سال ۱۹۴۹ از هم جدا شدند، عبور کردند.

پکن همچنین آمادگی‌ها را برای محاصره یا اقدام نظامی احتمالی علیه تایوان افزایش داده است که نگرانی فزاینده‌ای را در میان رهبران نظامی، دیپلمات‌ها و مقامات منتخب ایالات متحده، متحد اصلی تایوان، برانگیخته است.

وجود این بالون جاسوسی اولین بار توسط شبکه تلویزیونی NBC News گزارش شد.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها