وانگ یی: ما نگرانی کشورهای اروپایی از بحران اوکراین را متوجه می‌شویم

کد خبر: 1205714

دیپلمات ارشد چینی به صدر اعظم آلمان گفت که پکن امیدوار است به زودی در اوکراین آتش‌بس اعلام شده و برلین هم اقدامات سازنده لازم برای پیشبرد روند صلح را اتخاذ کند.

وانگ یی: ما نگرانی کشورهای اروپایی از بحران اوکراین را متوجه می‌شویم

دیپلمات ارشد چینی به صدر اعظم آلمان گفت که پکن امیدوار است به زودی در اوکراین آتش‌بس اعلام شده و برلین هم اقدامات سازنده لازم برای پیشبرد روند صلح را اتخاذ کند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وانگ یی، مدیر دفتر مرکزی روابط خارجه چین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت: چین همواره خواستار صلح، حامی آشتی، مروج مذاکرات صلح و همچنین به دنبال آتش‌بس فوری و پایان درگیری‌هاست. امیدواریم که آلمان هم نقشی سازنده بازی کرده و به کاهش تنش‌ها کمک کند.

این دیپلمات چینی تاکید کرد که فارغ از وضعیت موجود، پکن به درخواست برای برگزاری گفت‌وگوهای صلح ادامه خواهد داد.

وانگ‌ یی گفت: ما نگرانی کشورهای اروپایی از بحران اوکراین را متوجه می‌شویم، هرچه این بحران ادامه پیدا می‌کند اروپا رنج و آسیب بیشتری متحمل خواهد شد و احتمال وقوع رویدادهایی مانند انفجار در خط لوله انتقال گاز نورد استریم بیشتر می‌شود.

این دیپلمات همچنین گفت که آلمان و چین باید در حمایت از تجارت آزاد و حفاظت از زنجیره تامین جهانی متحد شوند. او پیشنهاد داد تا اروپا و آلمان روابط خود با چین را بازسازی کرده و همکاری‌های دو سر برد را تقویت کنند.

مدیر دفتر مرکزی روابط خارجی چین همچنین گفت که پکن در مناقشه اوکراین نه منفعل بوده و نه هیزم بر آتش این مناقشه گذاشته است.

او بدون اشاره به هیچ کشور خاصی، گفت: توصیه می‌کنم همه با آرامش فکر کنند، خصوصاً دوستانمان در اروپا، و ببینند چه کاری باید برای پایان دادن به این جنگ انجام دهیم. قدرت‌هایی وجود دارند که ظاهراً نمی‌خواهند مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد و یا جنگ به این زودی‌ها تمام شود.

وانگ یی در پاسخ به درخواستی برای تضمین اینکه وضعیت تایوان درگیر تنش‌های نظامی نخواهد شد، گفت که نیروهای استقلال‌طلب تایوان صلح را نمی‌پذیرند.

تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و گزینه حمله نظامی را یکی از راه‌های پس گرفتن آن می‌داند.

وانگ یی گفت: اگر بخواهیم از صلح در تنگه تایوان حفاظت کنیم، باید با استقلال تایوان مخالفت کرده و سیاست چین واحد را پاس بداریم.

این دیپلمات چینی همچنین امروز (شنبه) گفت که عملکرد آمریکا در ماجرای بالون چینی غیرقابل تصور، جنون‌آمیز و احساسی و مضحک بوده و واشنگتن با این کار هنجارهای بین‌المللی را نقض کرده است.

او گفت: بالون‌های زیادی در سرتاسر جهان وجود دارد، آیا آمریکا می‌خواهد همه آنها را هم ساقط کند؟!

وی افزود: از آمریکا می‌خواهیم صداقت نشان داده و با نتیجه اشتباهاتش مواجه شود. واشنگتن باید این مسئله را حل کرده و رابطه آسیب‌دیده چین و آمریکا را احیا کند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها