اعترافات مفتحضانه هری کار دست لندن داد

کد خبر: 1206811

وزیر دفاع انگلیس اظهارات جنجال‌برانگیز «هری» پسر دوم پادشاه این کشور درباره کشتن ۲۵ افغان در طول جنگ این کشور را بلوف خواند و با بیان اینکه ارتش یک تشکیلات گروهی است و تعداد شلیک سربازان ملاک نیست، تلاش کرد تا حساسیت‌ها نسبت به این اعترافات مفتحضانه را کاهش دهد.

اعترافات مفتحضانه هری کار دست لندن داد

«بن والاس» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی ال‌بی‌سی گفت: بلوف زدن در مورد آمارها این واقعیت را که ارتش یک تشکیلات گروهی است، تحریف می کند؛ این مهم نیست که چه کسی می تواند بیشتر شلیک کند یا چه کسی بیشتر شلیک نمی کند. اگر شروع کنید به صحبت در مورد اینکه چه کسی چه کاری انجام داده است، آنچه در واقع انجام می دهید ناامید کردن همه آن افراد است.

وی درباره نقض قوانین سلطنتی توسط «هری»، کسی که دو سال پیش هم در پی مصاحبه با یک رسانه آمریکایی درباره عمق نژادپرستی در خاندان سلطنتی انگلیس جنجال به پا کرد، طفره رفت و گفت: شما باید از او در مورد انتخاب‌هایش بپرسید.

والاس بلندپایه ترین وزیری است که برای نخستین بار درباره اعترافات اخیر هری اظهار نظر می‌کند؛ مساله‌ای که کارشناسان نظامی می‌گویند انگلیس را در معرض خطر قرار داده و خشم نیروهای مسلح را برانگیخته است.

«هَری» موسوم به «دوک ساسکس» پسر کوچک چارلز سوم، شاه کنونی انگلیس؛ که چندی است از حلقه سلطنت خارج شده و به همراه زن آمریکایی خود با انجام مصاحبه و انتشار مستندهایی درتلاش برای ضربه زدن به وجهه خانواده سلطنتی انگلیس است، به کشتن حداقل ۲۵ نفر در جریان جنگ افغانستان اذعان و اعتراف کرد.

هری، ۳۸ ساله در کتاب خود تحت نام « Spare » که ترجمه تحت الفظی آن فرعی است اما در اصل معنای «اضافی» می‌دهد عنوان کرده که در جریان دومین دور حضور خود در جنگ افغانستان حداقل موجب قتل ۲۵ نفر شده است.

بنابراین گزارش، هری دو بار، بین سال های ۲۰۰۷تا ۲۰۰۸ میلادی بعنوان نیروی زمینی و پس از آن طی سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ بعنوان خلبان در بالگردهای تهاجمی «آپاچی» در جنگ افغانستان حضور داشته است.

هری در کتاب خاطرات خود عنوان کرده که در انجام این ماموریت ها، «افراد» و «مردم» (انسان ها)، را بعنوان مهره های شطرنجی که باید از صحنه نبرد برداشته شوند، می‌دیده است. پسر کوچک چارلز سوم نوشته است که از کشتار در افغانستان نه پیشمان است و نه به آن افتخار می کند. او در کتاب خود این قتل ها را به‌عنوان از میان برداشتن مهره های شطرنج از صفحه نبرد توصیف کرده است.

این اعترافات پیشتر با واکنش‌های گسترده ای در داخل مواجه و نامبرده به خیانت علیه ارتش متهم شد.

همچنین انس حقانی عضو ارشد طالبان در رشته توئیتی خطاب به هری و مسئولین انگلیس گفت: آنهایی که شما کشتید انسان بودند و خانواده داشتند. وی، اقدام شاهزاده انگلیس را جنایت جنگی اعلام کرد و افزود: واقعیت این است که مردم بی گناه ما در چشم نظامیان و رهبران سیاسی شما مهره شطرنج بودند اما با این وجود شما بازی را باختید.

بلال کریمی سخنگوی حکومت طالبان نیز طی رشته توئیتی نوشت: این جنایات محدود به شاهزاده هری نیستند و همه اشغالگران در طول تاریخ مرتکب جنایات مشابهی شدند و افغان ها خاطره این جنایات را فراموش نخواهند کرد./.ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها