پلیس استانبول حدود ۶۰ معترض را دستگیر کرد

کد خبر: 1224713

پلیس ترکیه روز چهارشنبه حدود ۶۰ تظاهرکننده را که در مرکز استانبول برای بزرگداشت دهمین سالگرد تظاهرات ضد دولتی در سال ۲۰۱۳ در پارک گزی مجاور تجمع کرده بودند، بازداشت کرد.

پلیس استانبول حدود ۶۰ معترض را دستگیر کرد

حدود ۶۰ تظاهرکننده در درگیری با پلیس در استانبول بازداشت شدند.

به گزارش اسپوتنیک، پلیس ترکیه روز چهارشنبه حدود ۶۰ تظاهرکننده را که در مرکز استانبول برای بزرگداشت دهمین سالگرد تظاهرات ضد دولتی در سال ۲۰۱۳ در پارک گزی مجاور تجمع کرده بودند، بازداشت کرد.

رسانه‌های محلی گزارش دادند که پلیس قبل از بازداشت معترضان با آن‌ها درگیر شده و معترضان در برابر بازداشت پلیس مقاومت کردند.

خبرگزاری‌های ترکیه گزارش دادند که تظاهرات در میدان تقسیم برای بزرگداشت قربانیان حوادث سال ۲۰۱۳ بدون حادثه برگزار شد. با این حال، گروهی از فعالان حزب کمونیست ترکیه در حال اهتزاز پرچم‌های حزب به خیابان گردشگری استقلال رفتند و شروع به سر دادن شعارهای سیاسی کردند. رسانه‌ها گزارش دادند که این اقدام به درگیری با پلیس انجامید که متعاقباً ۳۷ نفر در مرحله نخست درگیری‌ها بازداشت شدند.

در این گزارش آمده است که ۲۲ تظاهرکننده دیگر هم که بنا بر گزارش‌ها متعلق به گروه فعالان جادوگر پردیس بودند، به دلیل نافرمانی از پلیس در جریان تظاهرات در پارک دموکراسی ماکا در مرکز استانبول و میدان تقسیم بازداشت شدند.

حدود ۱۰ سال پیش در ۳۱ می ۲۰۱۳، تظاهرات علیه بازسازی پادگان نظامی تقسیم دوره عثمانی و قطع درختان پارک گزی در نزدیکی میدان تقسیم به درگیری‌های خشونت آمیز با پلیس تبدیل شد. این تظاهرات به زودی به اعتراضات ضد دولتی به ویژه علیه افزایش روزافزون قیمت‌ها تبدیل شد و روند سیاسی به خود گرفت. معترضان همچنین در اعتراضات پارک گزی علیه سیاست‌های اسلام گرایانه دولت اردوغان معترض بودند. این جنبش اعتراضی مورد حمایت نیمی از استان‌های ترکیه و ترک‌های مقیم اروپا قرار گرفت.

در جریان اعتراضات سال ۲۰۱۳ نیروهای امنیتی با خشونت با تظاهرات کنندگان مقابله کردند هشت نفر کشته و هزاران تن زخمی شدند و پس از آن اعتراضات گسترده، تظاهرات سیاسی در پارک گزی و میدان تقسیم ممنوع اعلام شد.

مقامات آنکارا از آن بیم دارند که ادامه اعتراضات پارک گزی به عنوان عامل محرکی برای تشدید بحران امنیتی در این کشور باشد و این در حالی است که دولت جدید اردوغان در ترکیه قرار است به زودی کار خود را آغاز کند.

در آن زمان، همچنین بررسی نتایج یک نظر سنجی توسط یک شرکت تحقیقاتی و مشاوره‌ای نشان می‌دهد که ۶۱ درصد مردم ترکیه از نحوه برخورد دولت کشورشان با معترضان پارک گزی راضی نیستند. در این نظر سنجی ۳۶.۷ مردم علت بروز خشونت در جریان اعتراضات پارک گزی در سال ۲۰۱۳ را اظهارات رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه دانستند و ۲۲.۱ درصد هم علت را برخورد خشن پلیس با معترضان اعلام کردند. این در حالی است که ۲۱.۳ درصد مردم هم علت بروز خشونت در این اعتراضات را ورود گروه‌های حاشیه‌ای به جریان اعتراضات و تحریک مردم توسط آنها دانستند.

همچنین ۷۱ درصد سوال شوندگان با استفاده از گاز اشک آور علیه معترضان مخالفت کرده اند. بر اساس این نظر سنجی ۶۱.۴ درصد مردم ترکیه با مواضع دولت در برابر معترضان پارک گزی مخالفند و تنها ۳۸.۶ درصد با آن موافقند./ مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها