استقبال کشورهای «بریکس» از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

کد خبر: 1224945

کشورهای عضو بریکس در بیانیه‌ای مشترک از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال کردند.

استقبال کشورهای «بریکس» از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

کشورهای عضو بریکس در بیانیه‌ای مشترک از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری سانا، وزیران خارجه گروه بریکس نشستی را در جمهوری آفریقای جنوبی برگزار کردند.

حاضران در این نشست با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند: اعضای بریکس از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: اعضای بریکس همچنین حمایت خود را از تلاش‌های صورت گرفته با هدف دست یابی به یک راه‌ حل سیاسی و توافقی که به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام می‌گذارد، اعلام می‌کنند.

گروه بریکس یک سازمان بین المللی است که روسیه، برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی را شامل می‌شود و اقتصاد آنها ۲۳ درصد از حجم اقتصاد جهانی و ۱۸ درصد از حجم تجارت بین‌المللی را تشکیل می دهد.

وزرای خارجه کشورهای عربی ۱۷ ردیبهشت ماه (هفتم ماه مه جاری) در نشست فوق العاده خود با بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند. جمال رشدی سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب گفت که این اتحادیه تصمیم گرفت سوریه را به کرسی خود بازگرداند.

شورای اتحادیه کشورهای عربی در بیانیه پایانی خود از سرگیری مشارکت هیات‌های دولت سوریه در جلسات این اتحادیه پس از گذشت ۱۲ سال از تعلیق عضویت دمشق را تایید و اعلام کرد: تصمیم گرفته شد که شرکت هیات‌های دولت جمهوری عربی سوریه در جلسات شورای اتحادیه عرب و همه سازمان‌ها و موسسات وابسته به آن از سر گرفته شود و این تصمیم از همین تاریخ (۷ مه) اجرایی است.

اتحادیه عرب در نوامبر (آبان/‌آذر) ۲۰۱۱ و با آغاز بحران این کشور عضویت دمشق را در این اتحادیه به حالت تعلیق درآورده و از همان زمان تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه این کشور عضو جبهه مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی وضع کرده بود.

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موجب خشم واشنگتن شده و مدعی است سوریه اکنون استحقاق ورود دوباره به اتحادیه عرب را ندارد و این تصمیم به معنای حل بحران سوریه نیست.

آمریکا مدعی است شرکای او اعلام کرده اند که قصد دارند از تعامل مستقیم با حکومت بشار اسد برای پیشبرد اولویت هایی از جمله دستیابی به راه حل بحران سوریه، افزایش دسترسی به اقدامات بشردوستانه، ایجاد شرایط امن برای بازگشت مهاجران، جلوگیری از فعالیت داعش و مقابله با قاچاق ماده مخدر "کپتاگون" استفاده کنند./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها