نماینده پوتین: آمریکا برای نفت در سوریه حضور دارد

کد خبر: 1233984

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه گفت که حضور آمریکا در سوریه غیرقانونی است و آمریکا برای رسیدن به نفت این کشور، مبارزه با تروریسم را بهانه قرار داد.

 نماینده پوتین:  آمریکا برای نفت در سوریه حضور دارد

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه گفت که حضور آمریکا در سوریه غیرقانونی است و آمریکا برای رسیدن به نفت این کشور، مبارزه با تروریسم را بهانه قرار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «میخائیل بوگدانوف»، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا  امروز سه شنبه طی اظهاراتی از حضور آمریکا در سوریه انتقاد کرد و گفت که این اقدام، غیرقانونی است.

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه در مصاحبه با وب سایت سعودی «الحدث» گفت: واشنگتن مبارزه با تروریسم را بهانه کرد تا در شرق فرات، جایی که نفت سوریه قرار دارد، حضور داشته باشد.

میخائیل بوگدانوف افزود: نیروهای آمریکایی از شبه نظامیان کردی حمایت می‌کنند که این اقدام نقض تمامیت ارضی سوریه است.

از سال 2014 آمریکا به بهانه مقابله با  تروریسم، در قالب ائتلافی بین المللی به اصلاح ائتلاف ضد داعش بخش‌هایی از سوریه را اشغال کرد  و از عناصر کُرد جدایی طلب حمایت تسلیحاتی و سیاسی کرد و نتیجه آن این شد که بخش بزرگی از سوریه هم اکنون تحت اشغال آمریکا (در منطقه التنف مثلا) و یا عناصر تجزیه طلب قرار دارد.

دولت سوریه بارها این اقدام آمریکا را محکوم کرده و خواستار خروج نظامیان اشغالگر آمریکا شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در آخرین سال ریاست جمهوری خود بعد از آنکه از خروج نیروهای آمریکا از سوریه عقب نشینی کرد، به صراحت گفت که حضور ما در آنجا برای نفت است. براساس آمار دولتی سوریه، ماهیانه سه میلیون بشه نفت سوریه از سوی متحدان آمریکا غارت می شود.

وزارت نفت سوریه طی سال گذشته گفت که جنگ علیه این کشور طی سال‌های گذشته، در بخش نفت و منابع طبیعی 100.5 میلیارد دلار خسارت مالی برجای گذاشته است.

اشغالگری در سوریه محدود به آمریکا نمی‌شود بلکه متحدان این کشور از جمله فرانسه نیز دست به اقدامات خصمانه و اشغالگرانه علیه دمشق می‌زنند؛ در همین ارتباط، اخیرا نیز یک هیئت فرانسوی از طرف وزارت خارجه فرانسه به صورت غیرقانونی وارد خاک سوریه شده و با گروه‌های جدایی طلب دیدار کرده بود، که دمشق ورود غیرقانونی هیئت فرانسوی به سوریه را به شدت محکوم و آن را نقض آشکار قوانین بین‌المللی عنوان کرد.

وزارت خارجه سوریه به مشارکت کامل فرانسه در تجاوز به خاک سوریه از طریق حمایت از گروه های تروریستی و شبه نظامیان جدایی طلب اشاره کرد و گفت که  مبارزه با تروریسم باید از طریق همکاری با دولت قانونی سوریه انجام شود؛ زیرا این دولت است که با تروریسم روبروست.

در ادامه آمده است: مبارزه با تروریسم با همکاری گروه‌های جدایی طلب حاصل نمی‌شود و گروه‌های جدایی طلب پوششی برای دولت فرانسه شده و  هر دو یک هدف را دنبال می‌کنند و آن دشمنی با سوریه و مردم آن، نقض حاکمیت و ضرر به تمامیت ارضی سوریه است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها