زلنسکی: شش ماه آتی برای اوکراین حائز اهمیت است

کد خبر: 1236568

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز چهارشنبه در جلسه‌ای اضطراری با سفیران اوکراین اعلام کرد که شش ماه آتی برای این کشور حائز اهمیت است.

زلنسکی: شش ماه آتی برای اوکراین حائز اهمیت است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز چهارشنبه در جلسه‌ای اضطراری با سفیران اوکراین اعلام کرد که شش ماه آتی برای این کشور حائز اهمیت است.

به نقل از آرتی عربی، زلنسکی گفت: امروز ما نشستی ویژه داریم. حتی می‌توان گفت که این نشستی اضطراری است. شش ماه آتی به شدت حائز اهمیت است. در عرض یک ماه فصل سیاسی جدیدی در کشورهای شریک آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: آن‌ها باید همانند فصل‌های پیشین طرفدار اوکراین شوند. هنوز زمان برای آماده‌سازی وجود دارد.

زلنسکی در ادامه عنوان کرد، از سپتامبر تا دسامبر بازه‌ زمانی خواهد بود که هم اوکراین و هم اروپا باید به طور کلی تصمیمات مسئولانه بگیرند.

وی در انتها بر لزوم تقویت تلاش‌ها برای اجرای «فرمول صلح» اوکراین، افزایش همبستگی با اتحادیه اروپا و ناتو، همکاری با شرکا برای دریافت تسلیحات و تضمین‌های امنیتی و همچنین و کمک‌رسانی برای احیای اقتصاد کشور تاکید کرد./ایسنا

زلنسکی، روسیه را به هدف قرار دادن زیرساخت‌های صادرات غلات متهم کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، روز چهارشنبه پس از حمله پهپادهای روسیه به یک شهر بندری اعلام کرد که مسکو در صدد حمله به زیرساخت‌های صادرات غلات است و این اقدام «تروریستی» است.

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از پایگاه خبری هیل، بر اساس گزارش‌ها، روسیه یک شهر بندری در نزدیکی مرز رومانی را هدف قرار داد که منجر به خسارت قابل توجه و آتش سوزی گسترده در ساختمان‌هایی شد که برای صادرات غلات اوکراین ضروری هستند.

این حمله پس از آن صورت گرفت که روسیه ماه گذشته از طرح صادرات غلات دریای سیاه خارج شد.

رئیس جمهور اوکراین روز چهارشنبه در تلگرام نوشت: « «تروریست‌های روس بار دیگر بنادر، تأسیسات غلات و امنیت غذایی جهانی را هدف قرار داده‌اند. جهان باید پاسخ دهد.»

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، فرماندهی عملیاتی جنوب اوکراین با طرح این ادعا افزود: از آنجایی که هدف مشخص دشمن بندر و زیرساخت صنعتی منطقه بود نیروهای دفاع هوایی ۳ ساعت به صورت بی‌وقفه بر روی دفع حملات کار کردند.

اولگ کلیپر فرماندار منطقه اودسا گفت که اگرچه این حمله به زیرساخت بندر آسیب رسانده اما هیچ تلفاتی بر جای نگذاشته است.

در نتیجه این حمله آتش سوزی در تاسیسات بندر اتفاق افتاد و زیرساخت صنعتی آن آسیب دید.

وزارت دفاع اوکراین امروز چهارشنبه اعلام کرد یک سیلو غلات در حمله اخیر روسیه به بندر "ایزمائیل" در رودخانه دانوب آسیب دیده است.

در همین حال، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد روسیه برای تسهیل صادرات محصولات اوکراین و روسیه به بازارهای جهانی از طریق دریای سیاه آماده بازگشت به توافق غلات است.

قرارداد کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای وارد کننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

این قرارداد ابتدا برای اجرا در مدت ۶ ماه امضا شده بود و در سه دوره متوالی دو ماهه تمدید شد که مهلت تمدید دو ماهه سوم این قرارداد نیز به پایان رسید. دولت ترکیه طی دو ماه اخیر برای تمدید مجدد این قرارداد تلاش کرد ولی به علت نارضایتی روسیه از اجرای مفاد مورد نظر مسکو، تمدید آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و دولت روسیه تمایلی برای تمدید قرارداد ندارد.

رسانه آمریکایی: تنش میان اوکراین و شرکای بین‌المللی‌ در حال افزایش است

شبکه سی‌ان‌بی‌سی گزارش داد نیازها و درخواست‌های کنونی کی‌یف با ملاحظات سیاسی و نظامی متحدانش همخوانی ندارد.

به گزارش ایسنا، در گزارش این شبکه به پست ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین طی نشست ناتو - که در آن خشم خود نسبت به اینکه از الحاق اوکراین به ائتلاف ناتو جلوگیری شده را ابراز کرده بود - به عنوان مثالی برای این مسئله اشاره شده است.

یکی از منابع شبکه سی ان بی سی در این رابطه گفت: اظهارات زلنسکی در نشست پیشین چندان خوب در واشنگتن طنین‌انداز نشد. دولت آمریکا بسیار رنجیده شده بود.

وی ادامه داد: آمریکا قویا به اوکراین توصیه می‌کند که از انجام برخی کارها پرهیز کند اما کی‌یف این کارها را انجام می‌دهد و نگرانی‌های آمریکا را کنار می‌زند و به آن‌ها رسیدگی نمی‌کند.

این منبع همچنین عنوان کرد که خیلی‌ها از نمادگرایی که اوکراین به نبرد برای تک تک اراضی‌اش پیوند زده بود، خشمگین شده بودند.

مبنع سی ان بی سی در این‌باره گفت که تصمیم کی‌یف برای نبرد در باخموت به دلیل از دست رفتن نیروها و مهمات باعث «ایجاد وحشت در آمریکا شده است».

این گزارش درحالی منتشر شده است که در این هفته مشاور رئیس‌جمهوری لهستان عنوان کرده بود که اوکراین باید از نقشی که لهستان در حمایت از کی‌یف ایفا می‌کند "قدردان باشد".

در پی مطرح شدن این سخنان وزارت خارجه اوکراین سفیر لهستان در این کشور را برای دیدار احضار کرد.

وزارت خارجه لهستان روز گذشته در پاسخ سفیر اوکراین در ورشو را برای ارائه پاره‌ای از توضیحات فراخواند.

 اوکراین: حمله روسیه به 40 هزار تن غلات آسیب رساند

وزیر زیرساخت اوکراین مدعی شد در حمله شبانه روسیه به انبارهای غلات در جنوب اوکراین، به حدود 40 هزار تن غلات آسیب وارد شد.

وزیر زیرساخت اوکراین امروز چهارشنبه (دوم اوت، ۱۱ مرداد) مدعی شد روسیه در حمله شبانه خود به انبارهای جنوب اوکراین نزدیک رود دانوب، به تقریباً ۴۰ هزار تن غلات آسیب رساند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «الکساندر کوبراکوف» در پیامی به زبان انگلیسی در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد: «روس‌ها به انبارها و بالابرهای غلات حمله کردند--تقریباً ۴۰ هزار تن غلات آسیب دید». وی افزود قرار بود این غلات به آفریقا، چین و فلسطین اشغالی برسد.

ساعات اولیه امروز رسانه‌های غربی گزارش دادند روسیه به تاسیسات بندری اوکراین در شهر «ایزمائیل» در استان اودسا در فاصله کمی از رومانی کشور عضو ناتو حمله پهپادی کرد که یک انبار غلات، یک ساختمان و یک بالابر غلات در پی آن آسیب دید. به گزارش بی‌بی‌سی، در پی این حمله، آتش‌سوزی بزرگی رخ داد.

«کلاوس یوهانیس» رئیس‌جمهور رومانی «حملات متداوم روسیه به زیرساخت‌های اوکراینی در مجاورت رومانی» را غیرقابل قبول خواند. رئیس منطقه‌ای اودسا گفت سرویس‌های اضطراری در محل حمله اخیر روسیه کار می‌کنند و گزارشی از تلفات جانی نیست.

به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی سازمان ملل و ترکیه، توافق غلات که سال گذشته میان روسیه و اوکراین برای صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه به بازارهای جهانی امضا شده بود ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر) به پایان رسید و تمدید نشده است. کشورهای غربی روسیه را به ایجاد بحران و ناامنی غذایی در بحبوحه جنگ متهم می‌کنند. روسیه با رد این اتهامات می‌گوید بلافاصله پس از برآورده شدن خواسته‌هایش ذیل این توافقنامه، به آن باز خواهد گشت.

رئیس‌جمهور روسیه گفته هیچ یک از بندهای توافق غلات در زمینه صادرات کودهای شیمیایی و غلات روسیه به بازارهای جهانی محقق نشده و فروش دوباره غلات صادراتی اوکراین، باعث تقویت آمریکا و اروپا شده است. به گفته وی، موانع موجود در توافق غلات حتی مانع از ابتکار روسیه برای ارسال رایگان کود به کشورهای فقیر شد.

منابع مطلع در آنکارا می‌گویند دولت ترکیه در حال مذاکره با غرب جهت گرفتن ضمانت‌هایی برای اجرای بخش مربوط به روسیه در توافق صادرات غلات و امکان تمدید دوباره آن است.

سخنگوی کاخ کرملین امروز ضمن اشاره به تماس تلفنی رؤسای جمهور روسیه و ترکیه، گفت در صورت پایبندی غرب به الزاماتش در بخش مربوط به مسکو در توافق غلات، روسیه به این توافق باز می‌گردد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها