«فردا» گزارش می‌دهد؛

یک دور باطل در کاپیتال هیل/ استیضاح بایدن چه پیامی دارد؟

کد خبر: 1244673

دور باطلی که در دوران ترامپ و در پروسه استیضاح وی شاهد بودیم، این بار نیز در قبال بایدن تکرار می شود.

یک دور باطل در کاپیتال هیل/ استیضاح بایدن چه پیامی دارد؟

گروه بین‌الملل سایت فردا- این روزها جمهوریخواهان تلاش می کنند از ظرفیت خود در مجلس نمایندگان آمریکا بابت به جریان انداختن استیضاح جوبایدن رئیس جمهور ناتون آمریکا استفاده کنند. هر چند قرار نیست این بازی به نتیجه برسد ، اما می تواند برخی رای دهندگان ( خصوصا از طیف مستقل  ) را در انتخابات ریاست جمهوری2024 مجاب به عدم بازی در زمین دموکراتها کند! 

کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در پی فشار اعضای جمهوری‌خواه اعلام کرد که از کمیته‌های این مجلس خواسته‌ است تحقیقات خود را برای استیضاح جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آغاز کنند.به نوعی ، جمهوریخواهان قصد دارند پاسخ دو بار تلاش دموکراتها در دوران ریاست جمهوری ترامپ و استیضاح ناکام وی را بدهند! به گفته آ مک‌کارتی، این تحقیقات بر موضوع نفع احتمالی جو بایدن از معاملات پسرش هانتر متمرکز است. با این حال تا کنون هیچ شواهدی مبنی بر این امر کشف نشده است. 

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «اتهاماتی مبنی بر سوءاستفاده از قدرت، مانع‌تراشی و فساد مطرح شده که نیازمند تحقیقات بیشتر مجلس نمایندگان است. به همین دلیل امروز به کمیته مجلس نمایندگان دستور دادم تا تحقیقات رسمی خود را برای استیضاح جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آغاز کنند. ما بر اساس شواهد پیش خواهیم رفت.»

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان هنوز هیچ‌ شواهدی مبنی بر نفع مستقیم جو بایدن از کسب و کار پسرش در اوکراین یا هرجای دیگر ارائه نکردند. آن‌ها تنها ادعاهایی را مبنی بر توقف تحقیقات وزارت دادگستری در پرونده‌های مالی هانتر بایدن مطرح کرده‌اند.اما برخی رسانه های آمریکایی معتقدند چنین اسنادی به زودی ارائه خواهد شد و به پاشنه آشیل رئس جمهور آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 میلادی مبدل می گردد. 

یان سمز، سخنگوی کاخ سفید این اقدام مک‌کارتی را «بدترین حالت سیاست افراطی» توصیف کرد و در توئیتی نوشت: «جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان تحقیقاتی را به مدت ۹ ماه در مورد رئیس جمهوری انجام دادند و به هیچ شواهدی مبنی بر هیچ اشتباهی نرسیدند. هم حزبی‌های خود آقای مک‌کارتی بر این امر معترف‌ هستند.»

نکته مهم تر، مربوط به همراهی مطلق یا نسبی نمایندگان جمهوریخواه با استیضاح بایدن می باشد.کوین مک‌کارتی پیش‌تر گفته بود بدون رای کامل مجلس نمایندگان، تحقیقات استیضاح را آغاز نخواهد کرد. با توجه به این که برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه گفته‌اند که با این طرح مخالف‌ هستند، هیچ‌ قطعیتی وجود ندارد که مک‌کارتی بتواند همه ۲۱۸ رای لازم برای انجام آن را کسب کند.دموکرات‌های مجلس نمایندگان این اقدام  مک‌کارتی را «بی‌اساس» خواندند. حکیم جفریز، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان در توئیتی این اقدام را «تاسف‌آور، بی‌ملاحظه و شنیع» خواند و نوشت: «این یک انتقام سیاسی و فاقد هرگونه مبنای واقعی یا قانونی است.» 

کوین مک‌کارتی گفته است که این تحقیقات به هدایت جیمز کومر، رئیس کمیته نظارت و پاسخگویی به همراه جیم جوردن رئیس کمیته قضایی و جیسون اسمیت رئیس کمیته امکانات مالی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا انجام خواهد شد.مجلس نمایندگان تا ۳۰ سپتامبر مهلت دارد تا برای اجتناب از تعطیلی دولت، لایحه بودجه‌ را به تصویب رساند. مک‌کارتی سعی دارد با قبول خواسته نمایندگان جمهوریخواه درباره آغاز تحقیقات استیضاح رئیس جمهوری، حمایت آن‌ها را برای تصویب لایحه بودجه جلب کند.

در هر حال، دور باطلی که در دوران ترامپ و در پروسه استیضاح وی شاهد بودیم، این بار نیز در قبال بایدن تکرار می شود. نظرسنجی ها نشان می دهد که بسیاری از رای دهندگان آمریکایی معتقدند جوبایدن، خود نیز در جریان مذاکرات، مراودات سیاسی -تجاری و سرمایه گذاری ها و حتی برخی تخلفات مالیاتی و اقتصادی پسرش بوده است. همین مسئله، کار بایدن را جهت فرار از اتهامات وارده سخت تر خواهد ساخت. موضوعی که سران حزب دموکرات را شدیدا نگران جلوه داده  است....

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها