نیویورک‌تایمز: اسرائیل و متحدان منطقه‌ای هیچ شواهدی از کمک مستقیم ایران برای عملیات حماس پیدا نکرده‌اند

کد خبر: 1249518

یک روزنامه آمریکایی گزارش داده مقام اطلاعاتی این کشور عدم دخالت ایران در عملیات طوفان الاقصی را به اطلاع نهاد قانونگذار ایالات متحده رسانده است.

نیویورک‌تایمز: اسرائیل و متحدان منطقه‌ای هیچ شواهدی از کمک مستقیم ایران برای عملیات حماس پیدا نکرده‌اند

 روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید یک مقام ارشد اطلاعاتی در آمریکا به کنگره اطلاع داده که ایران هیچ ارتباط مستقیمی با عملیات حماس نداشته است.

روزنامه نیویورک‌تایمز همچنین گزارش داده ایالات متحده اقدام به گردآوری اطلاعات مختلفی کرده که نشان می‌دهند سران کلیدی ایران از حمله حماس در اسرائیل غافلگیر شده‌اند.

چندین مقام آمریکایی گفته‌اند این گزاره‌های اولیه اطلاعاتی به تردیدها درباره اینکه ایران به صورت مستقیم در برنامه‌ریزی برای این حمله نقش داشته دامن می‌زند.

یافته‌های اطلاعاتی آمریکا حاکی است این مقام‌های کلیدی ایران از اینکه عملیات حماس قرار است انجام شود اطلاعاتی در دست نداشته‌اند. مقام‌های آمریکایی و یک مقام دیگر از یکی از کشورهای خاورمیانه به نیویورک‌تایمز گفتند اسرائیل و متحدان منطقه‌ای آن هیچ شواهدی از کمک مستقیم ایران به انجام برنامه‌ریزی برای عملیات حماس پیدا نکرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند تحقیقات اطلاعاتی ادامه دارند و ممکن است به یافتن شواهدی ختم شوند که نشان می‌دهند ایران یا کشورهای دیگر نقش مستقیمی در این عملیات حماس داشته‌اند. مقام‌های ارشد آمریکایی گفته‌اند آنها در حال مرور گزارش‌های اطلاعاتی قدیمی هستند و دنبال یافتن اطلاعات جدید در این خصوص هستند.

طبق گفته مقام‌های مورد استناد نیویورک‌تایمز، «مورگان موییر»، یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا در یک جلسه توجیهی به اعضای کنگره گفت که هیچ ارتباط مستقیمی بین ایران و حمله حماس وجود ندارد. روزنامه آمریکایی مدعی شده موییتر جزئیات اندکی در اختیار قانونگذاران آمریکایی قرار داد اما به آنها گفت که نهادهای آمریکا اطلاعاتی دارند که با برخی اظهارنظرها مبنی بر کمک ایران به این عملیات در تناقض است.

نیویورک‌تایمز همچنین مدعی شده ایالات متحده و متحدان این کشور به طور منظم نشست‌های میان مقام‌های ارشد سپاه قدس با متحدانش از جمله حماس را رصد می‌کنند، اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند هیچ شواهدی مبنی بر اینکه در این نشست‌ها برای حمله به اسرائیل برنامه‌ریزی شده باشد در دست نیست.

مقام‌های آمریکایی اذعان می‌کنند ممکن است نشست‌های محرمانه دیگری میان مقام‌های ایران و متحدانش برگزار شده که مورد رصد دستگاه‌های اطلاعاتی غرب قرار نگرفته باشد اما آنها می‌گویند فعلا هیچ شواهدی از برگزاری چنین نشست‌هایی وجود ندارد.

این مقام‌های اطلاعاتی به شرط عدم افشای نام با روزنامه نیویورک‌تایمز گفت‌وگو کرده‌اند و از این روزنامه آمریکایی خواسته‌اند به منظور حفاظت از منابع و روش‌های گردآوری اطلاعات در این خصوص اطلاعاتی ارائه ندهد.

در روزهای گذشته مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی بارها بر عدم نقش‌آفرینی ایران در عملیات حماس تأکید کرده‌اند.

به عنوان مثال، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته بار دیگر تصریح کرد که واشنگتن شواهدی مبنی بر مشارکت ایران در عملیات حماس علیه رژیم صهیونیستی در اختیار ندارد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: «ما تأییدیه‌ای از ارتباط ایران به حملات حماس علیه اسرائیل نداریم.»

مقام‌های مورد استناد روزنامه آمریکایی همچنین می‌گویند اظهارات روز گذشته سالیوان بر اساس اطلاعاتی بوده که تا کنون گردآوری شده است.

ساعتی قبل‌تر از اظهارات جیک سالیوان یک سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز در اظهاراتی همسو تأیید کرده بود تل‌آویو ادله مستحکمی درباره نقش‌آفرینی ایران در عملیات طوفان الاقصی در اختیار ندارد

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز یکشنبه در گزارشی مدعی شده بود مقام‌های جمهوری اسلامی ایران اقدام به برگزاری نشست‌های دو جانبه‌ای با مقام‌های حماس در بیروت کرده‌اند.

این روزنامه نوشته بود که دست‌کم یکی از این ۲ دیدار که در بیروت برگزار شده بود توسط رسانه‌های رسمی ایران گزارش شده بودند. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال با وجود این شواهدی درباره اینکه در آن جلسات درباره عملیات طوفان الاقصی صحبت شده بود ارائه نکرده است.

حماس نیز اطلاع ایران از عملیات طوفان‌الاقصی را رد کرده است. «علی برکه» رئیس اداره روابط ملی جنبش حماس در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» گفت به ایران پیش از عملیات بی‌سابقه شنبه هفتم اکتبر نیروهای مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی، اطلاع داده نشده بود.

مضاف بر این، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن اعلام حمایت از عملیات حماس بر عدم نقش‌آفرینی تهران در این عملیات تأکید کرده‌اند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز شنبه در واکنش به تحولات فلسطین اشغالی گفته بود: «عملیات طوفان الاقصی حرکت خودجوش گروه‌های مقاومت و ملت مظلوم فلسطین در دفاع از حقوق مسلم و انکارناپذیر خود و واکنش طبیعی آنان نسبت به سیاست‌های جنگ افروزانه، تحریک‌آمیز و آتش افروزانه صهیونیست‌ها بویژه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر افراطی و ماجراجوی رژیم غاصب صهیونیستی است.»

وی حق ذاتی ملت مظلوم فلسطین در دفاع از نفس، سرزمین و مقدسات خویش در مقابل اشغال، تجاوز، تعدی روزمره و تروریسم سازمان یافته رژیم صهیونیستی، بر اساس همه موازین شناخته شده بین‌المللی و اصول بنیادین حقوق بین‌الملل را حقی طبیعی و مشروع خواند.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید مجدد بر حق ذاتی و قانونی مردم فلسطین در دفاع از خود در برابر جنایات ۷۵ ساله غاصبان سرزمین فلسطین، مسؤولیت تداوم و گسترش کشتار و خشونت علیه فلسطینی‌ها را بر عهده رژیم اشغالگر صهیونیستی و حامیان شناخته شده این رژیم دانسته و کشورهای اسلامی را به حمایت از مسجدالاقصی و حمایت از حقوق مسلم مردم فلسطین  فرامی‌خواند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در بخش دیگری از گزارش خود نوشته جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از سوی شماری از اعضای حزب جمهوری‌خواه هدف انتقادهای سختی قرار گرفته است که او را به مماشات با تهران متهم می‌کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا یکی از منتقدان بایدن بوده که از آزادسازی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در نتیجه توافق مبادله زندانیان به شدت انتقاد کرده است.

با وجود این، مقام‌های آمریکا در اظهارات علنی تأکید کرده‌اند که هیچ شواهدی از اینکه از این دارایی‌های آزادشده برای تأمین مالی عملیات حماس استفاده شده باشد وجود ندارد.

جانت یلن، وزیر امور خزانه‌داری آمریکا احتمال عقب‌گرد کشورش از تصمیم ماه گذشته خود برای آزادسازی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را در صورت اثبات نقش‌آفرینی تهران در عملیات حماس منتفی ندانسته است. یلن با وجود این تصریح کرد که این وجوه هنوز دست‌نخورده باقی مانده‌اند.

 آمریکا در روزهای گذشته بر حمایت خود از جنایت‌های رژیم صهیونیستی تأکید کرده است.

امروز بایدن برای چهارمین بار از زمان آغاز جنگ در غزه با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کرد.چند روز پیش شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد بایدن در تماس‌های خود با نتانیاهو وی را به خویشتنداری در غزه دعوت نکرده است.

این در حالی است که تصمیم رژیم صهیونیستی برای حصر کامل غزه با مخالفت‌های بین‌المللی مواجه شده و حتی اتحادیه اروپا بر تناقض آن با قوانین بین‌المللی تأکید کرده است.

منابع  رژیم صهیونیستی روز دوشنبه هفته جاری به منظور اجرای «محاصره کامل» نوار غزه، برق و آب این منطقه را قطع کرد. «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته بود که طبق دستور او نباید هیچ آب، برق و سوختی وارد این منطقه شود.

 رسانه‌ای بین‌المللی امروز چهارشنبه از نوار غزه خبر داده اند که سوخت مورد نیاز تنها نیروگاه تامین برق این منطقه در محاصره فلسطینی، در حال به پایان رسیدن است.

هشدار درباره رو به اتمام بودن سوخت تنها نیروگاه تامین برق نوار غزه در حالی مطرح شده که به دنبال عملیات «طوفان الاقصی»، حملات شدید هوایی و بمباران‌های این منطقه تحت محاصره فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی ادامه دارد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها