تشدید فشار کنگره آمریکا به دولت بایدن در مورد ایران

کد خبر: 1250615

روزنامه «واشنگتن پست» اعلام کرد که اعضای کنگره آمریکا به بهانه عملیات طوفان الاقصی از سوی نیروهای مقاومت، کاخ سفید را تحت فشار قرار داده‌اند تا تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال کند.

تشدید فشار کنگره آمریکا به دولت بایدن در مورد ایران

روزنامه «واشنگتن پست» اعلام کرد که اعضای کنگره آمریکا به بهانه عملیات طوفان الاقصی از سوی نیروهای مقاومت، کاخ سفید را تحت فشار قرار داده‌اند تا تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این روزنامه در گزارش امروز خود نوشت: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با فشارهای فزاینده ای از سوی قانونگذاران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه ایالات متحده مواجه است تا به بهانه حملات حماس، ایران را تحت فشار قرار دهد.

دوشنبه شب، جاش گاتیمر نماینده کنگره از حزب دموکرات و دان بیکن نماینده جمهوریخواه با ارسال نامه ای به کاخ سفید که توسط بیش از ۱۱۰ نفر از قانونگذاران امضا شده بود، به بهانه ارتباط تهران با حماس خواستار تحریم های مالی شدیدتر ایران شدند.

در این نامه از دولت بایدن خواسته می شود فروش نفت ایران به دیگر کشورها -از جمله چین- را منع کند تا به زعم آنها یکی از منابع کلیدی تامین مالی این کشور خشکانده شود.

واشنگتن پست نوشت: کاخ سفید تاکنون چنین رویکردی را اتخاذ نکرده است اما امکان تغییر سریع در چنین موضعی وجود دارد. هر گونه اقدام قابل توجه علیه ایران، خطر تشدید درگیری ها را دارد و محدود کردن فروش نفت ایران می تواند قیمت های جهانی انرژی را در آستانه انتخابات سال آینده ریاست جمهوری آمریکا به شدت افزایش دهد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، واکنش دولت بایدن به این درخواست بستگی به نتیجه گیری نهایی بررسی های دستگاه های اطلاعاتی آمریکا درباره نقش ایران در حمله حماس دارد. مقامات آمریکایی پیشتر در گفت و گو با واشنگتن پست مدعی شده بودند که حماس سلاح و آموزش از ایران دریافت می کند اما شاهدی دال بر ارتباط مستقیم ایران با حملات حماس وجود ندارد.

در نامه جدید به بایدن همچنین از آمریکا خواسته می شود قطر و ترکیه را برای «همه روابط خود با حماس» تحت فشار قرار دهد و تحریم های موشکی بالستیک را که قرار است چهارشنبه این هفته منقضی شود دوباره علیه ایران اعمال کند و درامدهای حاصل از فروش نفت ایران به چین را کاهش دهد.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرده تقریبا هزار تحریم علیه افراد و شرکت هایی که ایران در تامین مالی آنها نقش داشته و نیز گروه های نیابتی آن همچون حماس و حزب الله تا قبل از حمله ماه جاری اعمال شده است.

این گزارش به نقل از اسکات مودل رئیس گروه انرژی راپیدان افزود: ایران در روز حدود یک و نیم میلیون بشکه نفت صادر می کند که اکثر آنها به چین است. این کشور در ابتدای دوره ریاست جمهوری بایدن روزانه حدود یک میلیون بشکه صادرات نفت داشت.

مودل گفت: محدود کردن این مقدار فروش نفت دشوار اما ممکن است و به اقدام آمریکا در اقدام مالی علیه طرف های ثالث و در وهله نخست شرکت های چینی خریدار نفت ایران بستگی دارد. اما این تصمیم آمریکا همچنین می تواند خشم پکن را برانگیزد و قیمت نفت را افزایش دهد.

دولت بایدن تاکنون با مشکلات سیاسی ناشی از افزایش قیمت بنزین مواجه بوده است که می تواند تلاش دوباره او برای پیروزی در انتخابات را تهدید کند. در صورتی که نفت ایران تحریم شود و منبع دیگری برای جبران آن نباشد قیمت این محصول به میزان ۱۰ دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت. این امر می تواند احتمالا میانگین قیمت هر گالن بنزین را از ۳.۶۶ دلار به بالای چهار دلار برساند.

واشنگتن پست افزود: جمهوریخواهان روز دوشنبه در صحن سنای آمریکا بار دیگر از رویکرد دولت بایدن در قبال ایران انتقاد کردند. آنها خواستار موضع سختگیرانه تر دولت هستند. هفته پیش دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا مدعی شد تصمیم بایدن برای آزادسازی ۶ میلیارد دلار دارایی ایران، در حمله حماس نقش داشت.

جمهوریخواهان، از جمله سناتور تام کاتن، همچنین از جک لو نامزد موردنظر بایدن برای پست سفیر این کشور در رژیم صهیونیستی، به دلیل توافقی که با ایران در دوران دولت اوباما حاصل شد، انتقاد کرده اند. در زمان این توافق که تحریم های ایران را کاهش داد، جک لو وزیر خزانه داری آمریکا بود.

کاتن و میچ مک کانل رهبر جمهوریخواه اقلیت سنای آمریکا هفته گذشته طرحی را ارائه داده که به طور دائم ۶ میلیارد دلار کمک انسان دوستانه به ایران را توقیف می کند. تیم اسکات سناتور جممهوریخواه آمریکا که برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سوی حزب جمهوریخواه تلاش می کند قانونی را ارائه داد که بار دیگر قانون تحریم های سال ۱۹۹۶ ایران را که قرار است در سال ۲۰۲۶ منقضی شود، تمدید می کند.

یکی از مشاوران ارشد دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: در این لحظه بسیار حساس، به نفع ایالات متحده است که از تبدیل خشونت های اخیر به یک درگیری منطقه ای تمام عیار جلوگیری کند. اگر قانونگذاران جنگ طلب آمریکایی موفق شوند کشور را به تحریم های جدید و تشدید تنش با ایران با این بهانه کاملا ساختگی سوق دهند، دیوانگی خواهد بود.

مت داس (Matt Duss) مشاور سیاست خارجی سناتور برنی سندرز به شکست تحریم های کنونی علیه ایران اذعان کرد و گفت: به نظر نمی رسد انباشته کردن تحریم های بیشتری علیه ایران کارامد باشد.

برخی دیگر از کارشناسان سیاست خارجی آمریکا نیز گفتند درخواست از کنگره برای فشار بیشتر به ایران اغلب با هدف جلب توجهات به قانونگذاران به جای سیاستی موثر است.

واشنگتن پست در پایان نوشت: توقف فروش نفت نیز در مغایرت با اهداف سیاست خارجی آمریکا غیرموثر است. برای مثال افزایش قیمت نفت ده ها میلیارد درامد بیشتر نصیب ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خواهد کرد که به دنبال استفاده از درامد حاصل از فروش انرژی در جنگ اوکراین است./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها