گفت‌وگوی بلینکن با علی‌اف و پاشینیان درباره روند صلح

کد خبر: 1258867

طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن دوشنبه در تماس‌ تلفنی با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان از تلاش‌ها برای دستیابی به توافق صلح پایدار بین این دو کشور حمایت کرد.

 گفت‌وگوی بلینکن با علی‌اف و پاشینیان درباره روند صلح

وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن دوشنبه در تماس‌های تلفنی جداگانه با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان درباره تلاش‌ها برای رسیدن به توافق صلح بین دو کشور گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، بلینکن در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان الهام علی‌اف، «از تعهد وی به انعقاد توافق صلح پایدار بین آذربایجان و ارمنستان استقبال کرد».

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا متیو میلر، بلینکن در این تماس به نکات نگران‌کننده اخیر در روابط واشنگتن و باکو اشاره کرد و همچنین درباره فرصت‌ها برای تقویت همکاری، بخصوص درباره روند صلح و اهمیت تعامل در سطح بالا گفت‌وگو کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در تماس با نخست‌وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان درباره «حمایت آمریکا از تلاش‌ها برای دستیابی به توافق صلح پایدار و باعزت بین باکو و ایروان» گفت‌وگو کرد.

طبق بیانیه میلر، وزیر خارجه آمریکا بر حمایت مستمر ایالات متحده از حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان تاکید و تلاش‌ها برای افزایش همکاری دوجانبه با ارمنستان را تشریح کرد.

دو جمهوری همسایه آذربایجان و ارمنستان سه دهه است که بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی با هم درگیر بوده‌اند. دو کشور با هم روابط دیپلماتیک ندارند و مرز مشترکشان به شدت مستحکم است.

ماه سپتامبر جمهوری آذربایجان عملیات برق‌آسایی را برای پس گرفتن این منطقه که در سطح بین‌المللی متعلق به باکو شناخته می‌شود اما از دهه ۱۹۹۰ توسط ارامنه تحت حمایت ارمنستان کنترل می‌شد، انجام داد. این عملیات به کوچ دسته‌جمعی اغلب ۱۲۰ هزار ارمنی قره‌باغ به ارمنستان منجر شد. دو کشور از آن زمان برای امضای توافق صلح ابراز تمایل کرده‌اند، هرچند هنوز پیشرفت ملموسی حاصل نشده است.

انتظار می‌رود هیأت‌های دو کشور ۳۰ نوامبر (پنجشنبه، نهم آذرماه) درباره مسائل تحدید مرز گفت‌وگو  کنند. نخست‌وزیر ارمنستان روز شنبه در نشستی خبری مدعی شد مشخص نیست که جمهوری آذربایجان تعهدات خود را برای امضای معاهده صلح بر اساس سه اصل تکرار کند یا خیر.

وی گفت: این سه اصل در جریان مذاکرات مورد توافق قرار گرفته و اولین اصل این است که ارمنستان و جمهوری آذربایجان تمامیت ارضی یکدیگر را بر این اساس که مساحت ارمنستان ۲۹۸۰۰ کیلومترمربع و جمهوری آذربایجان ۸۶۶۰۰ کیلومترمربع است، به رسمیت می‌شناسند.

به گفته وی، اصل دوم این است که اعلامیه آلما آتا باید مبنای سیاسی تحدید حدود باشد و اصل سوم این است که ارتباطات منطقه‌ای باید رفع انسداد شود.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها