تنش لفظز بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان

کد خبر: 1260193

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان دوشنبه شب با رد ادعای تازه ارمنستان اعلام کرد که ارمنستان قصد دارد با چنین اظهاراتی تنش در مناطق مرزی ایجاد و توجه کشورهای ثالث را به خود جلب کند.

تنش لفظز بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان دوشنبه شب در واکنش به بیانه وزارت خارجه ارمنستان و ادعای کشته شدن یک نظامی این کشور بر اثر تیراندازی از سوی نیروهای جمهوری آذربایجان را تکذیب کرد.

در حالی که ایروان و باکو اخیراً مشغول مذاکرات تحدید حدود مرزی در راستای امضای توافق صلح بودند، ارمنستان روز دوشنبه اعلام کرد یک نظامی این کشور توسط نیروهای جمهوری آذربایجان نزدیک مرز مشترک کشته شد.

به گزارش خبرگزاری «آذرتاج» وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد: «ادعای ساختگی ارمنستان با هدف پنهان کردن بی نظمی و هرج و مرج در نیروهای مسلح این کشور است.»

در این بیانیه امده است:«ارمنستان که پیشنهادات توافق صلح را بیش از ۷۰ روز به تعویق انداخت، اکنون با چنین اظهارات مخربی، احتمال عادی سازی روابط را به خطر می‌اندازد. ارمنستان قصد دارد با چنین اظهاراتی تنش کاذب در مناطق مرزی ایجاد و توجه کشورهای ثالث را به خود جلب کند.»

کمیسیون‌های دولتی تعیین حدود مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز شنبه به عنوان بخشی از گفت‌وگوهای گسترده‌تر معاهده صلح، برای پنجمین بار برای تحدید حدود مرزهای خود تشکیل جلسه دادند. ناظران و کارشناسان سیاسی از عدم پیشرفت در این دور از مذاکرات خبر دادند.

دو جمهوری همسایه آذربایجان وارمنستان سه دهه است که بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی با هم درگیر هستند. دو کشور با هم روابط دیپلماتیک ندارند.

 نخست‌وزیر ارمنستان اخیرا گفت که ب بر روی سه اصل اساسی توافق حاصل شده و در صورتیکه هر دو طرف ایروان و باکو به اصول توافق شده متعهد باشند، سند توافق صلح به زودی امضا می‌شود.

 ارمنستان: اقدامات جمهوری آذربایجان تنش‌زا است

وزارت خارجه ارمنستان روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای در خصوص کشته شدن یکی از نظامیان خود در مرز با جمهوری آذربایجان مدعی شد که اقدامات این کشور خلاف روند صلح است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه ارمنستان روز دوشنبه در رابطه با کشته شدن یکی از نیروهای مسلح خود توسط تک تیراندازان جمهوری آذربایجان، بیانیه‌ای صادر و مدعی تنش‌زایی این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری «آرکا» در این بیانیه آمده است: «نظامی ارتش ارمنستان امروز یکشنبه بر اثر شلیک گلوله تک تیرانداز نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان در مرز کشته شد. ما این اقدامات جمهوری آذربایجان را با هدف ایجاد تنش جدید، به تاخیر انداختن روند صلح و به بن بست رساندن مذاکرات به شدت محکوم می‌کنیم.»

دو جمهوری همسایه آذربایجان و ارمنستان سه دهه است که بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی با هم درگیر بوده‌اند. دو کشور روابط دیپلماتیک باهم ندارند. علی‌رغم تلاش‌ها برای صلح بین این دو کشور، هنوز توافق نهایی صورت نگرفته است.

وزارت دفاع ارمنستان اوایل امروز اعلام کرد که این حادثه در ساعت ۱۴:۳۵ به وقت محلی نزدیک یک پاسگاه نظامی ارمنستان واقع در منطقه «بردزرونی» رخ داده است.

 این وزارتخانه اعلام کرد: «تحقیقات برای روشن شدن این حادثه ادامه دارد.»

این دو کشور همسایه در روزهای گذشته نشسست بی ثمری در باره تعیین حدود مرزی برگزار کردند. ارمنستان و جمهوری آذربایجان به گفت‌وگو درباره تحدید حدود مرزهای خود به عنوان بخشی از گفت‌وگوهای گسترده‌تر معاهده صلح ادامه دادند.

کمیسیون‌های دولتی تعیین حدود مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز شنبه برای پنجمین بار تشکیل جلسه دادند. ریاست این کمیسیون‌ها بر عهده «مهر گریگوریان» معاون نخست وزیر ارمنستان و «شاهین مصطفی اف» از جمهوری آذربایجان بود. پس از این دیدار، وزارت خارجه دو کشور بیانیه‌های مشابهی منتشر کردند.

این نشست امیدی را در میان ناظران برای پیشرفت به سمت هر گونه تعیین مرز و رسیدن به هدف نهایی امضای توافقنامه صلح ایجاد نکرد.

«اونیک گریگوریان» روزنامه‌نگار ارمنستانی گفت: «متاسفانه، نشست کوتاه بود. پنج جلسه از کمیسیون‌های مرزی تشکیل شده و هنوز درباره نحوه تنظیم و برگزاری آنها توافقی حاصل نشده است.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها