آفریقای جنوبی: اجرای حکم دادگاه لاهه مستلزم آتش‌بس است

کد خبر: 1271889

وزیر دادگستری آفریقای جنوبی در سخنانی با اشاره به اینکه دادگاه لاهه، دفاعیات رژیم صهیونیستی را درباره جنگ علیه غزه نپذیرفته‌است، اجرای حکم دادگاه را در گرو برقراری آتش‌بس دانست.

آفریقای جنوبی: اجرای حکم دادگاه لاهه مستلزم آتش‌بس است

وزیر دادگستری آفریقای جنوبی در سخنانی با اشاره به اینکه دادگاه لاهه، دفاعیات رژیم صهیونیستی را درباره جنگ علیه غزه نپذیرفته‌است، اجرای حکم دادگاه را در گرو برقراری آتش‌بس دانست.

«رونالد لامولا» وزیر دادگستری آفریقای جنوبی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره در این باره اظهار داشت: اجرای اقدامات درخواستی دیوان بین‌المللی دادگستری مستلزم برقراری آتش‌بس است.

وی گفت: دادگاه، دفاعیات اسرائیل را نپذیرفت و خواستار پایان دادن به تخریب زیرساخت‌ها و اجازه ورود کمک‌ها به نوار غزه شد.

وزیر دادگستری آفریقای جنوبی همچنین افزود: وضعیت غزه همان طور که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل توصیف کرد، بی‌سابقه است و همین مساله، ما را بر آن داشت تا علیه اسرائیل شکایت کنیم.

لامولا ادامه داد: جامعه بین‌المللی باید نقش موثری ایفا کند تا اطمینان حاصل شود که کشتار غیرنظامیان در نوار غزه متوقف می‌شود.

حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی جمعه ششم بهمن صادر شد؛ این حکم، رژیم صهیونیستی را ملزم می‌کند که اقداماتی را در راستای ممانعت از نسل‌کشی در غزه انجام دهد.

پیشتر آفریقای جنوبی شکایتی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل نقض کنوانسیون نسل‌کشی به دیوان بین‌المللی دادگستری ارایه کرده‌بود.

نخستین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره بررسی شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در پرونده نسل کشی این رژیم در نوار غزه روز پنجشنبه ۲۱ دی برگزار شد. در جریان این نشست، نماینده آفریقای جنوبی و تیم حقوقی این کشور به طور جداگانه تاکید کردند که اسرائیل کشتار جمعی را تشدید کرده‌است و نسل‌کشی و کشتار فلسطینیان در غزه باید متوقف شود.

جلسه دوم نیز فردای همان روز (جمعه ۲۲ دی) برگزار شد و چند هفته به قضات دادگاه فرصت داده‌شد تا حکم نهایی را در این پرونده صادر کنند.

وزیر دادگستری و نماینده آفریقای جنوبی در جریان نخستین جلسه این دادگاه تصریح کرد: اسرائیل جنایات و اقدامات کشتار جمعی در فلسطین را از سال ۱۹۴۸ تشدید کرده‌است. ملت فلسطین از سال ۱۹۴۸ تاکنون از حق تعیین سرنوشت خود محروم شده‌است. قوانین اسرائیل برای تحمیل آپارتاید بر فلسطینیان طراحی شده‌است و ما در آفریقای جنوبی از ابتدا از جنایات نسل‌کشی اسرائیل علیه مردم فلسطین آگاه بودیم./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها