پارلمان مجارستان عضویت سوئد در ناتو را تایید کرد

کد خبر: 1277261

پارلمان مجارستان روز دوشنبه عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو) را تایید کرد و به این ترتیب آخرین مانع استکهلم برای پیوستن به این پیمان نظامی از میان برداشته شد.

پارلمان مجارستان عضویت سوئد در ناتو را تایید کرد

پارلمان مجارستان روز دوشنبه عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو) را تایید کرد و به این ترتیب آخرین مانع استکهلم برای پیوستن به این پیمان نظامی از میان برداشته شد.

به گزارش "سی بی اس نیوز", این رای گیری در پایتخت بوداپست پس از دیدار هفته گذشته ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد انجام شد.

کریسترسون روز جمعه اعلام کرد که دو کشور توافقنامه دوجانبه ای را برای ادامه همکاری در مورد جنگنده های گریپن ساخت سوئد که مجارستان در سال ۲۰۰۶ آنها را اجاره کرده بود، امضا کردند.

نخست‌وزیر مجارستان خاطرنشان کرد: ما با خرید این جنگنده‌ها نه‌ تنها توان دفاع هوایی خود را حفظ می‌کنیم بلکه آن را افزایش خواهیم داد که این امر باعث تقویت مشارکت و تعهد در عملیات مشترک با ناتو نیز خواهد شد.

کریسترسون نیز در جریان این کنفرانس خبری مشترک با اعلام استقبال از این معامله تسلیحاتی، یادآور شد: اگر چه ما در مورد همه چیز با هم دیدگاه‌های مشترکی نداریم اما موافقیم که تا جایی که ممکن است باید با هم همکاری کنیم.

به نوشته رویترز، قرارداد فروش جنگنده‌های ساب جاس-۳۹ گریپن سوئدی به مجارستان در حالی امضا شد که بوداپست سرانجام پس از نزدیک به ۲ سال تاخیر آماده شد تا پیشنهاد استکهلم برای پیوستن به ناتو را تائید کند.

مجارستان آخرین عضو ائتلاف نظامی آتلانتیک شمالی بود که در برابر درخواست سوئد برای پیوستن به آن مقاومت می‌کرد.

تصمیم مجارستان برای تایید عضویت استکهلم، راه را برای دومین عضو جدید ناتو در یک سال گذشته هموار کرد. پیش از سوئد, فنلاند توانسته بود به عضویت ناتو درآید.

به گزارش ایرنا, پس از حمله روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو درخواست دادند. فنلاند در آوریل (فروردین/اردیبهشت) گذشته به عضویت این پیمان نظامی درآمد.

ویکتور اوربان که روابط بهتری با روسیه نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا و بیشتر اعضای ناتو دارد، بارها اعلام کرده است که دولتش از پیوستن سوئد به این ائتلاف حمایت می‌کند، اما این لایحه از اواسط سال ۲۰۲۲ در پارلمان مجارستان معلق مانده بود.

این درحالی است که پارلمان ترکیه اوایل ماه جاری با پیوستن سوئد در ناتو پس از مدت‌ها تاخیر و اختلاف موافقت کرد./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها