رایزنی سالیوان با سفرای ۱۷ کشور برای آزادی اسرای اسرائیلی

کد خبر: 1291592

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن پیش از سفر به عربستان سعودی و اسرائیل با سفر و نمایندگان ۱۷ کشور جهان که شهروندانی از آنان در جنگ اسرائیل اسیر شده بودند، دیدار و گفتگو کرده است.

رایزنی سالیوان با سفرای ۱۷ کشور برای آزادی اسرای اسرائیلی

شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: مشاور امنیت ملی آمریکا با کشورهایی که شهروندان آنها توسط حماس گروگان گرفته شده اند، دیدار کرد.

مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در واقع، برای اولین بار در این هفته با سفرا و روسای نمایندگی هایی که شهروندان آنها توسط حماس در ۷ اکتبر اسیر گرفته شده بودند، تشکیل جلسه داد.

به گفته یک مقام آمریکایی آگاه از این نشست، سالیوان با نمایندگان ۱۷ کشور آرژانتین، اتریش، برزیل، بلغارستان، کانادا، کلمبیا، دانمارک، فرانسه، آلمان، مجارستان، لهستان، پرتغال، رومانی، صربستان، اسپانیا، تایلند و بریتانیا دیدار و گفتگو کرد.

این مقام ارشد دولت بایدن گفت که این گروه، ایده هایی را برای تضمین آزادی گروگان ها در غزه، با تمرکز ویژه بر راه هایی که می توانند بیشتر به عنوان یک گروه جمعی در محیط های عمومی و خصوصی رایزنی کند، بحث کرد.

این دیدار در حالی برگزار شد که به نظر می رسد مذاکرات آتش بس بین اسرائیل و حماس برای یک توافق برای تضمین آزادی گروگان ها و آتش بس در غزه بار دیگر به بن بست رسیده است.

سفرا و نمایندگانی که با سالیوان دیدار کردند، راه‌هایی را برای اعمال فشار بر طرف‌های مذاکره‌کننده از جمله اسرائیل، مصر و قطر برای بازگشت به میز مذاکره و نهایی کردن آتش‌بس در غزه بررسی کردند.

این مقام دولت آمریکا گفت، یکی از ایده هایی که مورد بحث قرار گرفت، یافتن راهی برای داشتن صدایی واحد در سازمان ملل بود.

این ۱۸ کشور در اواخر آوریل نیز بیانیه‌ای منتشر کردند که در آن خواستار آزادی همه گروگان‌ها شدند و هشدار دادند که سرنوشت این افراد «نگرانی بین‌المللی» است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید که ماه گذشته به دلیل یک تصادف جزئی و صدمه قفسه سینه خود نتوانست به عربستان سفر کند، قرار است  آخر هفته جاری میلادی به ریاض و تل آویو برود. سالیوان در ماه دسامبر ۲۰۲۳ با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد تا درباره جنگ غزه و تلاش‌ها برای ایجاد صلح پایدار بین اسرائیل و فلسطین گفتگو کند.

آخرین سفر سالیوان پس از هشدارهای آمریکا در مورد تهاجم بالقوه تمام عیار به جنوب شهر رفح با صدها هزار غیرنظامی فلسطینی صورت می گیرد.

مشاور امنیت ملی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، سفر برنامه ریزی شده خود به عربستان سعودی را برای دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور که یکی از موضوعات آن شامل عادی سازی احتمالی روابط عربستان با اسرائیل بود، فروردین ماه به تعویق انداخت.

«جان کربی» سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که سالیوان در حال بهبودی از یک "صدمه به دنده قفسه سینه" است که بر توانایی او برای سفر تأثیر گذاشته است. او گفت که این یک "تصادف جزئی ناشی از خود سالیوان " بوده و " کسی دلیل آن نبوده است."

مقامات آمریکایی امیدوارند به توافقی دوجانبه با سعودی‌ها دست یابند و احتمالاً آن را به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ارائه کنند که به عنوان طرف دیگر توافق شامل تعهد به راه کار دو کشوری است. سپس نتانیاهو با یک انتخاب روبرو می شود: اگر موافقت کند، می تواند یک توافق صلح تاریخی با عربستان سعودی را بدست آورد، اگر او نه بگوید، ممکن است به عنوان یک فرد مخالف شناخته شود و تمام حمایت آمریکا را از دست بدهد.

بسیاری در کاخ سفید با اشاره به جنگ در غزه، وابستگی نتانیاهو به شرکای ائتلاف راست افراطی خود و سیاست داخلی آمریکا فکر می کنند که توافق عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل یک رویا است.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

کابینه جنگ رژیم اسرائیل ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برابر با ۶ می ۲۰۲۴ نیز به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تائید کرد و ارتش این رژیم، از ۱۸ اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده‌ است و بدین ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم اسرائیل در تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینیان غزه را به روی جهان بسته است.

اسرائیل همچنین به بهانه نابودی حماس قصد دارد به شهر مرزی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی پناه گرفته‌اند، حمله کند که این موضوع باعث نگرانی های بین المللی شده چرا که وضعیت نوار غزه را وخیم‌تر می‌کند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت غزه، شمار شهدای غزه تا این لحظه به ۳۵ هزار و ۲۳۳ نفر و تعداد مجروحان نیز به ۷۹ هزار و ۱۴۱ نفر رسیده است.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها