شورای عالی امنیت ملی ورود زنان به ورزشگاه‌ها را تصویب کرد

زنان روی سکو

کد خبر: 1230448

شورای امنیت ملی ورود بانوان به ورزشگاه‌های فوتبال را تصویب کرده و کارگروهی برای آن تعیین شده که تصمیم‌گیری درباره نحوه اجرا را بر عهده دارد. این ظاهر خبر است که البته جزئیات جالب توجهی هم به پیوست آن وجود دارد. موضوع ورود زنان به ورزشگاه حالا عمری نزدیک به دو دهه در فضای ورزش ایران پیدا کرده است. موضوعی که حتی به تهدید فیفا هم کشیده شد و موضوع تعلیق فدراسیون فوتبال هم پیش آمد اما با راهیابی چند باره زنان به ورزشگاه مسکوت ماند تا دوباره این موضوع محاق برود. این بار اما نه از پیگیری فیفا خبری است و نه حتی این موضوع به درخواست مکرر زنان در فضای مجازی صورت گرفته بلکه از سوی خود فدراسیون فوتبال و البته شورای امنیت ملی چنین عنوان شده که راه ورود زنان هموار است می‌ماند نحوه اجرا!

زنان روی سکو

مجوز هست؛ زیرساخت نیست

بحث بر سر زیرساخت‌های لازم برای ورود زنان عمری به اندازه خود این بحث دارد. دلیل پرتکرار در عدم ورود زنان به ورزشگاه همواره آماده نبودن زیرساخت‌های ورزشگاه‌ها عنوان شده  است و البته در چند سال گذشته کرونا هم بهانه دلیل دیگر این موضوع بوده است. حالا هم از زبان رئیس فدراسیون فوتبال ایران چنین موضوعی مطرح است و صدور مجوز در ورود زنان به ورزشگاه فعلا محدود است به چهار ورزشگاه در ایران . مهدی تاج گفته است « در حال حاضر ۴ ورزشگاه آماده میزبانی از زنان هستند.  در ورزشگاه‌هایی مثل گل‌گهر، سپاهان، ذوب‌آهن و غدیر اهواز که مناسب است، زنان حضور پیدا خواهند کرد. ورزشگاه آزادی هم باید آماده شود.»

برگ برنده؛ نهاد صدور مجوز

پیش از این هم هر زمان مجوز ورود زنان به ورزشگاه از سوی فدراسیون فوتبال مطرح می‌شد برخی از اعمال نظرهای شخصی باعث بر هم خوردن این اتفاق شده بود. شاید مهم‌ترینش برخورد با ورود زنان به ورزشگاهی در مشهد بود که کار به برخوردهای خشونت‌آمیز هم کشیده شد و حتی سید ابراهیم رئیسی هم پیرامون آن موضوع گرفت. در پی ارائه گزارشی از حواشی پیش آمده در مسابقه فوتبال  ایران و لبنان در مشهد، رییس جمهور، وزیر کشور را برای بررسی دقیق موضوع، انجام اقدامات لازم و ارائه گزارش موظف کرد. اگرچه همین دستور هم باعث شد برخی این اقدام رئیس‌جمهور را به  انداختن توپ به زمین مدیران تعبیر کنند اما از این دست حوادث پیرامون ورود زنان به ورزشگاه کم نبوده است. حالا تفاوتی که در ماجرای اخیر وجود دارد منوط به نهاد صادر کننده این تصمیم است. به این معنا که حالا ورود زنان به ورزشگاه به تصویب شورای عالی امنیت ملی رسیده است تا دیگر دستخوش نظرات شخصی و اعمال سلیقه‌های فردی نشود.

آغاز چالش‌های همیشگی

اگرچه این اتفاق می‌تواند به نوعی فصل‌خطاب قرائت‌های مختلف از حضور زنان در ورزشگاه‌ها باشد اما انتقاداتی هم در این مسیر همچنان وجود دارند. یکی از آنها همین موضوع است که حالا چالش اصلی بر سر این است که برخی از شوراهای عالی استان گرفتار این بحث فرسایشی خواهند شد که صلاحیت صدور مجوز ورود را در حیطه اختیارات خود تلقی کنند. به این معنا که احتمالا باید منتظر این دعوای فرشایشی از سوی شوراهای عالی استان‌ها باشیم که یکی کجوز این امر را صادر خواهد کرد و نهادی دیگر این مجوز را در حیطه اختیارات آن نهاد نخواهد دانست.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها