دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

جایگاه مسقط

کد خبر: 1223983

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

جایگاه مسقط

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

رسالت: جایگاه مسقط فراتر از واسطه‌گری است

سفر هیثم بن طارق، پادشاه عمان به تهران و دیدار وی با مقامات ارشد کشورمان تحلیل‌های مختلفی را برانگیخته است به‌ویژه آنکه اغلب این سفر را موجب تحولاتی در مناسبات دو کشور می‌دانند.

روزنامه رسالت در این باره نوشته: در روایتگری خاص رسانه‌های غربی از سفر پادشاه عمان به تهران، شاهد برجسته‌سازی نقش «واسطه‌گری» مسقط میان واشنگتن و تهران هستیم. دقیقا در همان بازه زمانی که مقامات آمریکایی به‌دروغ مدعی توقف مطلق مذاکرات هسته‌ای بودند، واشنگتن رایزنی‌های مستمری با مقامات عمانی و قطری داشته و پیشنهاداتی را نیز در خصوص برخی ایده‌ها جهت رسیدن به توافقی پایدار یا حتی موقت با تهران به این بازیگران منتقل ساخته بودند. آیا نقش عمان را باید محدود به یک«پیام‌آور» یا «واسطه‌گر»نمود؟! باید پاسخ داد که نقش عمان به‌مراتب فراتر از یک واسطه‌گر است. ترکیب غنی هیئت وزرا و مسئولان عمانی که به همراه هیثم بن طارق پادشاه این کشور به تهران سفرکرده‌اند، به‌وضوح نشان می‌دهد که«واسطه‌گری»، شاید آخرین و حداقلی‌ترین مأموریت هیئت عمانی در تهران باشد!

 

کیهان عنوان کرد: سال انتخابات و موج سواری دوباره مدعیان اصلاحات با موضوع زنان

زنان همواره در بین شعارهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان جایگاه ویژه‌ای دارند اما هرگز نشده زمانی که این جریان به قدرت می‌رسد میان آنچه در فضای انتخاباتی بر زبان آورده‌اند با آنچه در عمل و تصمیم‌گیری‌ها انجام می‌دهند تناسبی برقرار باشد.

روزنامه کیهان در این زمینه نوشته: تحولات سال های گذشته و ورود طیف مدعی اصلاحات به مباحثی مانند حجاب اجباری، حضور زنان در ورزشگاه ها، برابری جنسیتی، حقوق زنان (البته به شیوه غربی)، توانمند سازی زنان (کشاندن زنان به تجربیات غرب و استفاده از الگوهای ترکیه و نروژ) حاکی از آن است که آنها نه تنها درصدد هستند شان و موقعیت ایرانی ـ اسلامی زنان را صرفا برای مسائل نازل و پست این چنینی و بدون پرداختن به مطالبات اصلی آنان از جمله اشتغال، ازدواج و... تنزل دهد بلکه با طرح چنین موضوعاتی درصدد به انحراف کشاندن نیمی از جمعیت جامعه و افرادی هستند که مردان از دامنشان به معراج می روند. زهرا شجاعی فعال اصلاح‌طلب و رئیس امور مشارکت زنان ریاست‌جمهوری در دولت اصلاحات نگاه ابزاری این طیف به موضوع زنان را این‌گونه توصیف کرده بود: اصلاح‌طلبان هنگامی که به رأی زنان نیاز دارند دست کمک به‌سوی زنان دراز می‌کنند اما هنگامی که باید درباره وضعیت زنان اقدامات موثری انجام بدهند، بی‌معرفتی کرده و از این کار خودداری می‌کنند.

 

جوان: نگرانی برای تروریست‌ها دغدغه فقر مردم را از عبدالحمید گرفت

روزنامه جوان با اشاره به مواضع عبدالحمید اسماعیل‌زهی نوشته: امام جمعه مسجد مکی زاهدان اول فروردین ماه سال جاری، در پیام تبریک سال جدید خطاب به مردم، اولین آرزویی که کرد، رفع فقر از کشور بود. امروز، اما او حرف تازه‌ای می‌زند، و به نظر می‌رسد دنبال فضاسازی دیگری است. او در خطبه‌های نمازجمعه اخیرش به مجلس، بابت سکوت مقابل اعدام قاتلان حمله کرده و گفته که کار شما رسیدگی به آب و برق مردم نیست و باید بر این اعدام‌ها نظارت کنید! عبدالحمید به اعدام‌های دو هفته اخیر اشاره می‌کند؛ اعدام سه تروریستی که در محله خانه اصفهان به مردم و نیرو‌های حافظ امنیت با کلت و کلاش حمله کردند و سه نفر را کشتند، اعدام ۶ قاچاقچی عمده مواد مخدر و اعدام رئیس یک باند بین‌المللی قاچاق زنان! چرا عبدالحمید باید چنان نگران این جماعت شود که از دغدغه آب و برق مردم بگذرد؟! بازی‌های سیاسی، حتی در حد دفاع از تروریست و قاچاقچی مواد مخدر و سرکرده باند فساد زنان چنان برای عبدالحمید اولویت یافته که حتی از دغدغه‌ای که بار‌ها بر آن تأکید کرده بود، یعنی فقر هم می‌گذرد.

 

دنیای اقتصاد عنوان کرد: دست ‌پر میانجی توافق

روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به سفر پادشاه عمان به ایران نوشته: سلطان عمان روز گذشته با دستار سفید پا به ایران گذاشت؛ شاید نشانه‌ای از این باشد که بن‌هیثم با دست پر به ایران آمده است. با رشته توییت‌های یک عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق در روز شنبه این ظن و گمان تقویت شد که احتمالا علاوه بر اموال بلوکه‌شده در کره، ۱۱میلیارد دلار از اموال ایران در عراق نیز آزاد شود و همین شاید نشانه‌ای از این باشد که توافق احتمالی که در سفر سلطان به تهران رقم خواهد خورد، گسترده‌تر از قبل باشد. یعنی اول اینکه دامنه تبادل زندانیان از آمریکا به غرب گسترش یابد و دوم اینکه شاهد توافق شبه‌موقت (عملیاتی شدن توافقات ایران و آژانس مربوط به اسفند سال گذشته) باشیم.

 

صبح نو مطرح کرد: یک گام جدید برای انتخابات و مقابله با فرصت‌طلبی‌های سیاسی

با تصویب نمایندگان و در صورت تایید شورای نگهبان، انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر تهران به صورت تناسبی برگزار می شود.

روزنامه صبح نو در این ارتباط نوشته: لزوم مشارکت بالای مردم در انتخابات‌ها خاصه برای انتخابات مجلس پیش‌رو، نمایندگان را دست به کار کرد تا با افزودن ماده‌ای موسوم به «انتخابات تناسبی» به قانون انتخابات مجلس، این مهم را محقق کنند. یکی از محاسن این طرح، رفع مسأله فهرستی رأی دادن به جریان‌های سیاسی و محروم‌ ماندن سایر جریان‌ها از کرسی‌های مجلس، با وجود رأی بالا است. با طرح انتخابات تناسبی، یکی از مشکلات جدی انتخابات در شهرهای بزرگ می‌تواند برطرف شود، زیرا با قانون جدید، فهرست‌ها به میزان نسبت آرای خود از کل آرای سهم در کرسی‌ها دارند. از سوی دیگر الحاق ماده مذکور به قانون انتخابات مجلس، جلوی فرصت‌طلبی سیاسی را از برخی نامزدها خواهد گرفت و اجازه حضور هم‌زمان آنها در چند فهرست را نخواهد داد. موضوعی که به کرات طی سال‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم و برخی افراد به دلیل عدم مقبولیت در شهرهای بومی خود، نامزد کلان شهرهایی نظیر تهران می‌شدند تا بتوانند همراه جریان سیاسی متصل به آن، وارد مجلس شوند.

 

کیهان: دشمن اصلی را گم نمی‌کنیم، مطلوب آمریکا و انگلیس درگیری همسایه‌هاست

درگیری مرزی 7 خرداد میان نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی در مرز نیمروز توجهات را به سمت تحلیل رفتار طالبان و عدم رعایت حسن همجواری از سوی آنان جلب کرد.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: ما دشمن اصلی را گم نمی‌کنیم. مطلوب آمریکا و انگلیس و اسرائیل - به عنوان پشت صحنه اتاق عملیات علیه ایران- بی‌ثبات‌سازی منطقه و فرسایش کشورهای همسایه در درگیری با یکدیگر است؛ در حالی که راهبرد ما، دوستی و همکاری و هم‌افزایی میان کشورها بوده است. ترجیح جمهوری اسلامی در احقاق حقوق و تامین امنیت خود، گفت‌وگو و تعامل است و این مدل راهبردی را با هر دولت دیگری (به استثنای رژیم نامشروع صهیونیستی) به اجرا گذاشته است. اما در عین حال، آنجا که برای احقاق حق و تامین امنیت لازم بوده، از تأدیب متجاوز دریغ نکرده است؛ صدام بوده باشد، یا گروه‌های تروریستی در دیرالزور سوریه و کوی سنجق و اربیل عراق، و یا دزدان آمریکایی و انگلیسی در ماجرای نفتکش‌ها و پهپادهای متجاوز. نیروهای مقتدر ما، در اغلب این موارد، عملیات را با نقطه‌زنی دقیق و موثر، به سرانجام رسانده‌اند. احترام متقابل، شرط رعایت حسن همجواری است و اگر همسایه‌ای مرتکب شرارت شود یا عناصر شرور را میزبانی کند، حرمت همسایگی را شکسته و مسئول عواقب آن خواهد بود.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها