جدیدترین اخبار کرونا در ایران /رشد 38 درصدی موارد ابتلا +نقشه

کد خبر: 1070395

از ابتدای هفته‌جاری رشد زیرپوستی آمارها در پیک چهارم نشان داده که پیش‌بینی کارشناسان وزارت بهداشت در روزهای پایانی اردیبهشت احتمالا محقق می‌شوند و در چند روز آینده باید منتظر آمارهای تازه‌ای از نرخ ابتلا در کشور باشیم.

جدیدترین اخبار کرونا در ایران /رشد 38 درصدی موارد ابتلا +نقشه

تسنیم: اگرچه در اولین اولین هفته از خرداد ماه 1400 بسیاری از شاخص‌ها نسبت به گذشته سیر نزولی به خود گرفته بود و کارشناسان وزارت بهداشت هم خبر از بهبود اوضاع در بسیاری از نقاط کشور دادند، اما با آغاز دومین هفته خرداد ماه سال جاری ورق برگشت و رشد 38 درصدی آمار ابتلا بیانگر واقعیتی از شرایط جدید همه‌گیری کشور شد.

براساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت روز گذشته 11042 مورد جدید ابتلا در کشور شناسایی شده است که این شاخص نسبت به یک روز قبل رشدی معادل 37.9 درصد را ثبت کرد و در عین حال افزایش 18.12 درصدی تعداد بستری‌های جدید در مراکز درمانی نیز تاکیدی بر تحقق پیش‌بینی مسئولان وزارت بهداشت در روزهای پایانی اردیبهشت گذشته شد.

در روزهای پایانی اردیبهشت گذشته مسئولان وزارت بهداشت با اشاره به کاهش توجه هموطنان به پروتکل‌های بهداشتی و همچنین عادی‌انگاری شرایط پیش بینی کرده بودند که این بی‌توجهی می‌تواند بعد از دوره نهفتگی ویروس یعنی بین 10 تا 14 روز تغییرات معناداری را به کشور و نظام بهداشت و سلامت ایران تحمیل کند که ظاهرا این اتفاق اکنون در شرف تحقق است.

این درحالی است که بررسی دقیق آمارهای رسمی منتشر شده از وضعیت همه‌گیری در سراسر کشور نیز نشان می‌دهد که میزان بستری بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه نسبت به ابتدای خرداد روندی نزولی داشته است و با کاهشی نزدیک به 16 درصد اکنون به رقمی معادل 4160 نفر رسیده، اما صعود مجدد نزدیک به 16 درصدی نرخ مرگ ناشی از کرونا بازهم به افزایش نگرانی افزوده چون روز گذشته نسبت به یک روز قبل آن 19 نفر بیشتر از هموطنانمان فوت شدند.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید دارند آغاز روند صعودی نرخ ابتلا و بستری افراد در مراکز درمانی زنگ هشداری بسیار واضح برای شرایط همه‌گیری در کشور است چون کمتر از 48 ساعت به اغاز تعطیلات نیمه خرداد زمان داریم‌ و اگرچه ممنوعیت تردد در بین استان‌ها برای وسایل نقلیه شخصی ایجاد شده اما شواهد امر نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از جامعه بار سفر برای استفاده از این فرصت بسته‌اند.

این گروه معتقدند بسیاری از مسافران با استفاده از حق مرخصی استحقاقی خود از ادارات و کارخانه‌ها قبل از اغاز این محدودیت راهی بخش‌های مختلفی از کشور شده‌اند و آن گروه هم که نتوانستند از این امتیاز به هر دلیل استفاده کنند با توجه به فعالیت سیستم حمل و نقل عمومی تصمیم به سفر گرفته‌اند و این جابه‌جایی گسترده می‌تواند مشکلات بسیار نگران کننده‌ای در زمینه همه‌گیری کرونا ایجاد کند.

البته نگرانی کارشناسان اینجاست که در شرایط فعلی در برخی از مناطق ویروس جهش یافته هندی رسما فعال شده و درصورت دست به دست شدن این ویروس در تعطیلات پیش‌رو مشکلات عمده‌ای ایجاد خواهد شد و دوباره باید شاهد ارقام بالایی از نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا باشیم.

نگرانی اصلی کارشناسان بهداشت و درمان این است که با درنظر گرفتن گرمای هوا قطعا بسیاری از مقاصد سفر سواحل دریای خزر و البته ییلاق‌ها در سایر استان‌ها است که این اتفاق می‌تواند کانون‌های ابتلا در روستاها و نقاط پرتردد مناطق یاد شده را یکباره جهشی کرده و بارسنگینی در اینده نزدیک به سیستم بهداشت و درمان آنها تحمیل کند.

در چنینی شرایطی این گروه تاکید دارند جابه‌جایی‌های گسترده یا همان جمعیت سیال پاشنه آشیل مدیریت بحران همه‌گیری کروناست و درصورت بی‌توجهی به این اتفاق قطعا نه تنها باید منتظر طولانی شدن دوره پیک‌چهارم باشیم بلکه احتمال آغاز پیک‌پنجم با آمارهای بسیار متفاوت دقیقاً در دل پیک چهارم دور از انتظار نیست، به همین دلیل بهترین و کم‌هزینه‌ترین راهکار توجه به پروتکل‌های بهداشتی و البته ایجاد محدودیت‌های جدی در جابه‌جایی‌ها است

نمودار کرونا در ایران

اسب سرکش «کرونا» همچنان در ایلام بی‌محبا می‌تازد

 محمد کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام اظهار داشت: طی 24 ساعت گذشته یک فوتی ناشی از کرونا ثبت شده و مجموع فوتی‌های استان تا این لحظه 789 نفر است.

وی افزود: 21 بستری جدید در مراکز درمانی بستری شدند و تعداد بستری های موجود در مراکز استان 90 نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: از بستری های جدید 6 نفر مربوط به ایلام، چهار نفر آبدانان، چهار نفر ایوان، چهار نفر دهلران، 2 نفر مهران و یک نفر مربوط به چرداول است.

 کریمیان تاکید کرد: شهرستان های ایلام با 15 هزار و 834 مبتلا و آبدانان با چهار هزار و 144 مبتلا در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی ادامه داد: شهرستان های دهلران، دره شهر، مهران، بدره، ملکشاهی، سیروان، چرداول، هلیلان و ایوان در وضعیت زرد قرار دارند.

بستری 148 بیمار مبتلا به کرونا در سمنان

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان اظهار کرد: بررسی آماری آخرین وضع بیماری کرونا در استان سمنان از دو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان و شاهرود، نشان می‌دهد که تا روز دهم خردادماه امسال، 39 هزار و 318 مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان شناسایی شده است.

وی افزود: از این تعداد، تاکنون 10 هزار و 477 نفر از بیماران با تلاش کادر بهداشت و درمان در سراسر استان سمنان بهبود یافته‌اند و متأسفانه، یک‌هزار و 99 نفر نیز قربانی کرونا شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان عنوان کرد: بررسی آمارهای منتهی به دهم خردادماه نیز از شرایط خاص همه‌گیری این ویروس در سراسر استان سمنان حکایت دارد.

دانایی بیان کرد: بر این اساس، در آخرین آمار ارائه‌شده قبل از دهم خردادماه در استان سمنان، 87 مورد قطعی ابتلا به بیماری کرونا شناسایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 148 نفر از بیماران مبتلا به کووید-19 در بیمارستان‌های استان سمنان بستری هستند و در زمان منتهی به دهم خردادماه، 41 نفر از بیماران از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شمار قربانیان کرونا در آمارهای منتهی به دهم خردادماه در استان سمنان یک نفر بوده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها