مراحل انجام طلاق توافقی در موسسه حقوقی تهران وکیل

کد خبر: 1138070

طلاق توافقی زمانی اتفاق می‌افتد که زوجین با موافقت یکدیگر تصمیم به اتمام زندگی مشترک خود بگیرند. مراحل انجام طلاق توافقی در موسسه حقوقی تهران وکیل با کمک وکیل طلاق توافقی متخصص در مدت سه الی هفت روز کاری می‌تواند به اتمام رسد.

شاید به نظر برسد که گرفتن وکیل برای طلاق توافقی ضرورتی ندارد و تنها موجب پرداخت هزینه می‌شود، اما در نظر داشته باشید که یکی از مواردی که حضور وکیل می‌تواند بسیار موثر باشد، حذف جلسات 45 روزه مشاوره بهزیستی است که بدون حضور وکیل امکان حذف آن نیست و پروسه طلاق توافقی بسیار طولانی‌تر خواهد شد.

همچنین در صورت عدم حضور وکیل طلاق توافقی، شما مجبور خواهید بود که چندین بار به دادگاه بروید که این موضوع نیز سرعت انجام پروسه طلاق را کاهش خواهد داد.

در طلاق توافقی چه مواردی باید در نظر گرفته بشود؟

هنگامی که زوج و زوجه تصمیم به طلاق توافقی می‌گیرند، باید به مواردی مثل مهریه، حضانت فرزندان، نفقه و... توجه داشته باشند. وکیلان طلاق توافقی در موسسه حقوقی تهران وکیل آماده مشاوره و کمک به شما در این زمینه هستند.

مرحله اول

امر طلاق توافقی با موافقت طرفین انجام می‌شود، بنابراین چنانچه یکی از طرفین در رابطه با موضوعی مثل مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و جهیزیه و... با دیگری اختلاف نظر داشته باشد، امکان صدور رای توافقی وجود نخواهد داشت.

مرحله دوم

پس از توافق زن و شوهر بر موضوعات یاد شده، می‌بایست آن‌ها و یا وکلای ایشان به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست طلاق توافقی را ثبت کند. در صورت تمایل زوجین، این مرحله از طلاق توافقی در موسسه حقوقی تهران وکیل نیز توسط وکیل موسسه انجام خواهد شد.

برای ثبت دادخواست، اصل عقدنامه یا رونوشت، شناسنامه زوجین و ترجیحا کپی کارت ملی آن‌ها مورد نیاز است. با پرداخت هزینه دادرسی و امضا الکترونیک زوجین یا وکلای ایشان، دادخواست طلاق توافقی به ثبت می‌رسد. پس از انجام این مرحله باید دو یا سه روز به جهت ارسال پیامک از سمت دادگاه منتظر بمانید.

11

مرحله سوم

چنانچه بعد از دریافت پیامک از سوی دادگاه، زمان رسیدگی در آن مشخص نشده بود، زن و شوهر و یا وکلای ایشان می‌بایست در اولین فرصت به شعبه مربوطه مراجعه کنند. طبق قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۱ داوری در طلاق حذف گردیده و مشاوره اجباری جایگزین آن شده است. بنابراین دادگاه، زوجین را به واحد مشاوره معرفی خواهد کرد. لازم به ذکر است که واحد مشاوره معمولا در همان مجتمع قضایی مستقر می‌باشد. همچنین پرداخت هزینه مشاوره به عهده زوجین خواهد بود.

مشاور در واحد مشاوره دادگاه در رابطه با  دلایل طلاق، توافق‌های مالی و غیر مالی زوجین در مورد مهریه و نحوه پرداخت آن، اجرت المثل، نفقه، حضانت فرزندان و جهیزیه پرسش‌هایی را مطرح کرده و پاسخ زوجین را مکتوب می‌کند. سپس پاسخ‌های مکتوب به امضای وکیل طلاق توافقی و یا زن و شوهر خواهد رسید.

در این مرحله بعد از انجام مشاوره و اخذ توافق نامه، زوجین یا وکلای ایشان می‌بایست به شعبه مربوطه مراجعه کنند. رویه کار دادگاه‌ها ممکن است متفاوت از یکدیگر باشد. به صورتی که ممکن است  بعضی از شعب همان روز یا در نهایت یک تا دو روز بعد رای را صادر کنند و بعضی از شعب هم ممکن است جلسه دادگاه و رسیدگی تشکیل بدهند.

13

لازم به ذکر است که در چنین مواردی  قاضی شعبه تمایل دارد که شخصا با زوج و زوجه صحبت کند. معمولا زمان دادگاه برای طلاق توافقی سریع می‌باشد، بعضی از شعب نیز انجام مشاوره را به بعد از جلسه رسیدگی موکول خواهند کرد.

پس از صدور گواهی عدم امکان سازش، مرسوم است که زن و شوهر ذیل رای صادر شده ذکر کنند که اعتراضی ندارند و حق تجدید نظر و فرجام‌خواهی را از خود ساقط خواهند کرد. طلاق توافقی در موسسه حقوقی تهران وکیل توسط وکلای مجرب در کوتاه‌ترین زمان انجام خواهد شد.

مرحله چهارم

پس از اخذ رای، نوبت به ثبت طلاق و مراجعه به یکی از دفاتر رسمی طلاق می‌رسد که در این مرحله هم مثل تمامی مراحل قبل، زوج و زوجه می‌توانند با اختیارکردن وکیل طلاق توافقی در موسسه حقوقی تهران وکیل خودشان در دفتر رسمی طلاق حضور پیدا نکنند.

برای ثبت طلاق، حضور زوجین یا وکلای ایشان الزامی می‌باشد، همچنین زوجه باید آزمایش عدم بارداری از یکی از آزمایشگاه‌ها را اخذ کرده و به دفترخانه تحویل بدهد. لازم به ذکر است که چنانچه زوجه دوشیزه (باکره) باشد، رویه دادگاه‌های تهران به این صورت خواهد بود که او را برای معاینه به پزشکی قانونی معرفی خواهند کرد. پس از امضا دفاتر مربوط به طلاق و اجرای صیغه طلاق، اصل عقدنامه به سردفتر باید تحویل داده بشود و ایشان با امضا و مهر شناسنامه‌ها، همان روز طلاق نامه را تحویل زوجه خواهد داد. همچنین لازم به ذکر است که بعد از صدور رای دادگاه، زوجین در فرصت ۳ماهه می‌توانند به یکی از دفاتر رسمی طلاق برای ثبت طلاق مراجعه کنند.

جنبه‌های مثبت اختیارکردن وکیل طلاق توافقی در موسسه حقوقی تهران وکیل

  • پروسه طلاق طی سه الی هفت روز کاری به کمک وکیل طلاق توافقی در موسسه حقوقی تهران وکیل انجام می‌شود.
  • در صورت گرفتن وکیل دیگر نیازی به حضور زوجین در دادگاه نخواهد بود.
  • اجرای صیغه طلاق نیز توسط وکیل و بدون حضور زوجین جاری خواهد شد.

 

14

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی

عقدنامه یا رونوشت، شناسنامه و کارت ملی زوجین جز مدارک لازم برای طلاق توافقی محسوب می‌شوند. البته لازم به ذکر است که در صورت نداشتن کارت ملی، دانستن کد ملی کفایت خواهد کرد. همچنین در صورت نبودن عقدنامه نیز می‌توانید با مراجعه به دفترخانه‌ای که در آن ازدواج کردید، یک نسخه رونوشت از عقدنامه خود را تهیه کنید.

تا قبل از صدور گواهی عدم امکان سازش توسط دادگاه، چنانچه هر کدام از زوجین حتی اگر توافق‌نامه، وکالت‌نامه و یا دادخواست را امضاء کرده باشند، در صورت پشیمانی رای طلاق توافقی برای ایشان صادر نخواهد شد. توجه داشته باشید که هنگام طی شدن مراحل طلاق توافقی در صورت اختیار وکیل طلاق توافقی در موسسه حقوقی تهران وکیل نیازی به حضور طرفی که وکیل گرفته است، نخواهد بود.

در صورت پشیمانی زوج یا زوجه چه اتفاقی می‌افتد؟

چنانچه بعد از صدور رای طلاق توافقی مطابق مواد ۳۵ و ۳۶ قانون حمایت خانواده، زوج (مرد) پشیمان بشود و در دفترخانه برای ثبت طلاق حضور پیدا نکند، امکان ثبت طلاق وجود نخواهد داشت مگر این که زن از مرد در ضمن رای دادگاه یا حق طلاق، وکالت در مراجعه به دفترخانه برای ثبت طلاق را داشته باشد.

اما اگر در مقابل، زوجه (زن) بعد از صدور رای طلاق توافقی پشیمان بشود، شوهر می‌تواند بدون حضور او به دفتر ثبت طلاق مراجعه کند و طلاق را ثبت نماید. وکیل طلاق توافقی در موسسه حقوقی تهران وکیل در این زمینه می‌تواند به شما مشاوره دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

توجه داشته باشید که در عمل اگر زوجه (زن) یا وکیل وی در دفترخانه برای ثبت طلاق حاضر نشوند، محضر طلاق از شعبه‌ای که گواهی عدم سازش را صادر کرده استعلام خواهد گرفت و اکثر محاکم خانواده اجازه ثبت طلاق بدون رضایت زن را نخواهند داد. بهتر است بدانید که توافق‌نامه‌ای که برای انجام طلاق نوشته می‌شود، چنانچه منجر به ثبت طلاق نشود و یکی از طرفین پشیمان بشود، اثر حقوقی نداشته و فاقد اعتبار می‌باشد.

 

منبع : موسسه حقوقی تهران وکیل

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها