«کمک هزینه مراسم ترحیم» به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

کد خبر: 1202645

هدف از پرداخت کمک هزینه کفن‌ودفن یا کمک هزینه مراسم ترحیم، توسط سازمان تأمین‌اجتماعی جبران بخشی از هزینه‌هایی است که بازماندگان افراد مشمول قانون تأمین‌اجتماعی به دنبال فوت آنان متحمل شده‌اند.

«کمک هزینه مراسم ترحیم» به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

به گزارش همشهری آنلاین، پرداخت کمک هزینه کفن‌ودفن یا کمک‌هزینه مراسم ترحیم از جمله خدمات کوتاه‌مدت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی است، اما برخی هنوز نمی‌دانند این کمک‌هزینه به چه کسانی پرداخت می‌شود و چگونه باید آن را دریافت کرد؟

کمک هزینه کفن‌ودفن

کمک هزینه مراسم ترحیم به چه کسانی پرداخت می‌شود؟

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان از پرداخت ۱۶۷ میلیارد تومان کمک هزینه مراسم ترحیم به ۴۶ هزار و ۴۴۴ نفر بیمه شده در استان اصفهان خبر داد و گفت: کمک هزینه مراسم ترحیم به بیمه‌ شده و همسرش در زمان فوت پرداخت خواهد شد که حداقل دستمزد آن سال خواهد بود و امسال مبنی بر حقوق افراد این مبلغ ۴ میلیون تومان است.

مرتضی حاجی کاظمی، صبح امروز (دوشنبه، ۱۰ بهمن‌ماه) در نشستی با خبرنگاران، با اعلام اینکه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بیمه شده تأمین اجتماعی در استان اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت استان اصفهان ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر با تبعه تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند، بیمه تأمین اجتماعی حدود ۴۵ میلیون نفر در کشور را تحت پوشش دارد و ضریب نفوذ این سازمان به ۵۲ درصد می‌رسد و ضریب نفوذ این سازمان در اصفهان ۶۷ درصد است. صندوق بیمه تأمین اجتماعی استان اصفهان هم‌اینک ۳۸۷ هزار نفر مستمری‌بگیر دارد.

وی با تأکید به اینکه هزینه‌ها و منابع یکی از مشکلات صندوق‌های بیمه‌ای است، افزود: در این استان ۱۱۰ هزار کارگاه فعال وجود دارد، در سال جاری ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ماهیانه در استان اصفهان مستمری پرداخت می‌کنیم. البته که با افزایش ۵۶ درصدی که برای دریافتی حداقلی بگیران و افزایش ۴۰ درصدی برای بالاتر از حداقلی بگیران اتفاق افتاد از شهریورماه مابه‌تفاوت این افزایش را پرداخت می‌کنیم که با معوقات این افزایش‌ها در ماه مبلغی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در اصفهان مستمری پرداخت می‌شود.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان بیان کرد: صندوق بیمه تأمین اجتماعی اصفهان در حوزه هزینه‌های کوتاه‌مدت شامل بستری‌ها و زایمان افراد تحت پوشش، ماهانه ۳۳ میلیارد تومان پرداخت می‌کند. در حال حاضر ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر در استان اصفهان بیمه بیکاری دریافت می‌کنند که مبلغ ماهیانه آن ۸۳ میلیارد تومان است. ‌شمار افرادی که بیمه بیکاری دریافت می‌کنند در سال‌های اخیر بین ۱۵ هزار تا ۱۶ هزار نفر ثابت مانده و افزایش معناداری در این حوزه نداشتیم. این در حالی است که سالیان قبل شمار افراد دریافت کننده بیمه بیکاری در استان به ۲۲ هزار نفر در ماه می‌رسید.

وی در پاسخ به سؤال ایسنا مبنی بر چگونه پرداخت کمک هزینه مراسم ترحیم، گفت: کمک هزینه مراسم ترحیم به بیمه‌شده و همسرش در زمان فوت پرداخت خواهد شد که حداقل دستمزد آن سال خواهد بود، و امسال مبنی بر حقوق افراد این مبلغ ۴ میلیون تومان است که به درخواست کنندگان پرداخت می‌شود. البته در صورت فوت همسر بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر اصلی به فرد بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر، و در صورت فوت بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر اصلی، به خانواده بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین پرداخت می‌شود. امسال ۱۶۷ میلیارد تومان به ۴۶ هزار و ۴۴۴ نفر در استان کمک هزینه مراسم ترحیم پرداخت شده است.

محمد رجالی نیز در این در نشست خبری با اعلام اینکه سازمان تأمین اجتماعی ۸۰۰ تخت بیمارستانی در سه بیمارستان شریعتی، غرضی و الزهرا نجف‌آباد و ۲۸ درمانگاه دارد، اظهار کرد: شمار بستری‌ها در این بیمارستان‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافته است، در ۹ ماهه سال جاری ۶۰ هزار بیمار در سه بیمارستان ملکی تأمین اجتماعی استان اصفهان بستری شدند، در این مدت ۳۶ هزار و ۵۰۰ عمل جراحی در مراکز درمانی تأمین اجتماعی انجام شده و تعداد عمل‌های جراحی نیز نسبت به ۹ ماهه سال پیش ۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. ‌

وی توضیح داد: در ۹ ماهه امسال حدود هشت میلیون و ۷۰ هزار ویزیت سرپایی در مراکز درمانی ملکی تأمین اجتماعی استان انجام شده که شامل ویزیت پزشک، دریافت دارو، امور پاراکلینیکی و آزمایشگاهی است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان خاطرنشان کرد:سازمان تأمین اجتماعی نخستین خریدار درمان و دومین ارائه دهنده خدمات درمانی در کشور است. همچنین تأمین اجتماعی اصفهان با چهار هزار مرکز نیز قرارداد خرید خدمت دارد و سال گذشته هزینه‌های درمان بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد ریال و در ۹ ماهه امسال ۲۵ هزار میلیارد ریال بوده است./ ایسنا

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها