حال و هوای مرز باشماق یک روز مانده به اربعین

کد خبر: 1242959

مرز باشماق در یک روز مانده به اربعین همچنان میزبان خیل عظیمی از زائران حرم امام حسین(ع) است.

 حال و هوای مرز باشماق یک روز مانده به اربعین

مرز باشماق در یک روز مانده به اربعین همچنان میزبان خیل عظیمی از زائران حرم امام حسین(ع) است.

کمتر از یک روز مانده تا اربعین یا همان بزرگترین اجتماع انسانی، حال و هوای مرز باشماق رنگ و بوی شهدا را به خود گرفته است. در آستانه اربعین شهادت سید و سالار شهیدان، این پایانه مرزی با برپایی موکب‌های متنوع میزبان زائران امام حسین (ع) است.

موکب‌داران همچنان در حال خدمت‌رسانی به زائران هستند و همه امکانات را برای جلب رضایت زوار پای کار آورده‌اند. در حالی که فقط یک روز به اربعین حسینی باقی مانده است زائران و عاشقان امام حسین(ع) خود را از جای جای کشور به این مرز رسانده تا به شهر کربلا مشرف شوند.

زائران اربعین حسینی یکی پس از دیگری وارد پایانه مرزی باشماق شده و با دل بی تابِ خود راه زیارت را در سایه امنیت پایداری که در نقطه به نقطه این استان حاکم است، در پیش گرفته و به سوی حرم امام حسین(ع) قدم بر می‌دارند.

در کنار برپایی موکب‌ها و اقدامات فرهنگی؛ از 5 شهریور ماه سال جاری موکبی نیز با محوریت کتاب و کتابخوانی و با شعار «سر فصل کتاب عشق ما، حسین علیه‌­السلام است»، برای زائران در پایانه مرزی باشماق مریوان برپا شده و در این بازه زمانی و همچنان برنامه‌های مختلفی برای زائران در حال برگزاری است.

در این موکب برنامه‌هایی از جمله عضوگیری رایگان، پرده خوانی عاشورا، پویش زیارت نیابتی شهداء، آموزش ساخت اوریگامی، قصه‌گویی، نمایش کتاب، نشست کتاب خوان و نشست‌های جمع خوانی با محوریت اربعین برای زوار امام حسین(ع) انجام می‌شود. محور اصلی برنامه‌های فرهنگی در موکب‌ها، کودکان و نوجوانان بوده که با حضور و استقبال این قشر مواجه شده است.

موکبی نیز ویژه کودک و نوجوانان در مرز باشماق مریوان برپا شده و در این محل کتاب «گام گام تا داستان سفر اربعین» به مهمانان کوچک امام حسین(ع) اهدا می‌شود.

اسماعیل احمدی فرماندار شهرستان مریوان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم درباره آخریت وضعیت ترددها، از تردد 102 هزار و 47 زائر اربعین از مرز بین‌المللی باشماق تا عصر روز گذشته خبر داد.

وی افزود: از 27 مردادماه تا عصر روز گذشته 58 هزار و 763 زائر اربعین از مرز باشماق به کربلای معلا مشرف شده‌ و 43 هزار و 278 نفر نیز به کشور بازگشته‌اند.

فرماندار مریوان آمار زائران ایرانی ورودی به مرز باشماق را 23 هزار و 863 نفر عنوان کرد و گفت: در همین مدت 19 هزار و 415 زائر خارجی از طریق این مرز به کشور ایران بازگشته‌اند.

وی بیان کرد: از ابتدا تاکنون 38 هزار و 753 زائر ایرانی و دو هزار و 16 زائر خارجی از طریق مرز باشماق از کشور خارج و به کربلا مشرف شده‌اند.

احمدی تصریح کرد: زمینه برای بازگشت زائران از مرز باشماق به کشور فراهم است.

همچنین؛ از روز 27 مردادماه تاکنون نیز 2 تن شکر، 1.5 تن گوشت قرمز، 2 تن گوشت مرغ، 5 تن برنج هندی و تایلندی و 10 تن آرد در میان مواکب توزیع شده است. 10 نانوایی در سطح شهرستان مریوان فقط در پخت نان موردنیاز مواکب اقدام کرده و سردخانه‌هایی برای نگهداری مرغ منجمد و آب معدنی تعیین و تدارک دیده شده است.

پارکینگ‌های مختلفی نیز جهت استفاده پارک خودروی زائران در شهر مریوان و مسیر مرز باشماق فراهم شده است.

در همین زمینه؛ گزارشی از آخرین وضعیت و حال و هوای مرز باشماق و صحبت‌هی موکب‌داران در یک روز مانده به اربعین تهیه شده که با هم می‌بینیم:

مزر باشماق در 118 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است. امسال برای دومین سال است که این مرز برای تردد زائران اربعین در نظر گرفته شده است./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها