برنج بخورید تا سالم بمانید | فواید شگفت انگیز برنج

کد خبر: 1273215

برخلاف تصور رایج که برنج برای سلامتی چندان هم خوب نیست و مصرف آن برای افراد چاق مضر است، این ماده خوراکی فواید زیادی دارد.

برنج بخورید تا سالم بمانید | فواید شگفت انگیز  برنج

اگر چه در سال‌های گذشته سبک زندگی عوض شده و بسیاری برای حفظ سلامت از خوردن غذاهای دارای نشاسته خودداری می‌کنند، اما می‌توان به جرات گفت که برنج همچنان محبوب ترین غذای ما ایرانی‌ها است که آن را اغلب همراه با خورش‌های خوشمزه‌ه‌ای نظیر قیمه و قورمه سبزی یا به صورت ترکیبی در غذاهایی مانند عدس و لوبیا پلو صرف می‌کنیم یا حتی از آن برای طبخ انواع کوفته و دلمه و آش استفاده می‌کنیم.

تایمز آف ایندیا گزارش داد، برخلاف تصور رایج که برنج برای سلامتی چندان هم خوب نیست و مصرف آن برای افراد چاق مضر است، این ماده خوراکی فواید زیادی نیز دارد. همانگونه که ذکر آن رفت علاوه بر ایران، برنج سفید برای قرن‌ها یکی از مواد اصلی در چندین منطقه از جهان به ویژه کشورهای آسیایی بوده است، اما همین برنج در طی فرآیند تصفیه و تحت تأثیر نور ناکافی بسیاری از ترکیبات معدنی و مغذی خود را از دست می‌دهد. اما آیا می دانید که این ماده اصلی غذایی یکی از سالم ترین غلات کامل است؟ در این مطلب برخی از مزایای کمتر شناخته شده برنج سفید را به اشتراک گذاشته‌ایم تا متقاعد شوید این ماده اصلی را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

هضم آسان

هضم برنج سفید نسبت به برنج قهوه‌ای و سایر جایگزین‌ها به دلیل محتوای فیبر پائین آسان‌تر است. این مساله برنج را برای افرادی که از سلامت گوارشی ضعیف رنج می‌برند و مستعد ابتلا به حساسیت و نفخ هستند یا کسانی که تازه از مشکلات گوارشی بهبود یافته‌اند، تبدیل به گزینه‌ای عالی می‌کند.

گلوتن ندارد

یکی از دلایل عمده‌ای که برنج سفید را برای علاقه مندان به سلامت و افراد مبتلا به بیماری سلیاک تبدیل به گزینه‌ای عالی می کند، ترکیب طبیعی بدون گلوتن آن است که باعث می‌شود دستگاه گوارش راحت‌تر بتواند مولکول‌های غذا را تجزیه کند و از چسبیدن آنها به دیواره روده‌ها جلوگیری کند. در واقع، این مساله باعث می‌شود برنج سفید جایگزینی مطمئن برای غلات مبتنی بر گندم و سایر مواد اولیه غنی از گلوتن باشد.

تراکم کالری

برنج برای افزایش وزن عالی است، اگر شما فردی هستید که با افزایش کالری دریافتی سعی در افزایش وزن دارید، برنج سفید می‌تواند یک مکمل ارزشمند برای رژیم غذایی‌تان باشد. این خوراکی محبوب دارای محتوای زیاد کربوهیدرات است و به همین دلیل منبعی غنی از انرژی و کالری محسوب می‌شود.

تامین سریع انرژی

هضم سریع برنج سفید و شاخص گلیسمی بالا آن را به منبع انرژی مفیدی برای ورزشکاران قبل یا بعد از تمرینات شدید تبدیل کرده است. برنج ذخایر گلیکوژن در بدن را دوباره پر می‌کند و انرژی را به سرعت افزایش می‌دهد.

ماندگاری طولانی

برنج سفید در مقایسه با برنج قهوه‌ای و سایر غلات کامل ماندگاری بیشتری دارد. اگر به درستی ذخیره شود، می‌تواند برای مدت طولانی قابل خوردن باقی بماند. این ویژگی برنج را تبدیل به یک غذای اصلی برای نگهداری طولانی مدت کرده است.

مواد مضر کمی دارد

بر خلاف سایر غلات کامل، برنج سفید دارای مواد مضر و ضد مغزی کمی مانند اسید فیتیک است. در واقع، سبوس برنج حاوی یک ماده ضد مغذی به نام اسید فیتیک است که در طی فرآیند آسیاب کردن برنج سفید حذف می‌شود، که باعث می‌شود برنج سفید جایگزین بهتری برای برنج قهوه‌ای و سایر غلات باشد.

همشهری آنلاین

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها