پرداخت تنها 23 درصد اعتبارات مترو توسط دولت

کد خبر: 188922

هابیل درویش در مراسم افتتاح ایستگاه تجریش از توسعه شمالی خط یک متروی تهران اظهار کرد: این ایستگاه بخش‌هایی از مناطق یک و سه تهران را تحت پوشش قرار می‌دهد و با افتتاح ایستگاه تجریش، خط یک مترو حدفاصل تجریش تا کهریزک با طول حدود 39 کیلومتر و با 29 ایستگاه کامل شد.

مدیرعامل شرکت قطار شهری تهران و حومه(مترو) گفت: حدود 60 میلیارد تومان برای ساخت ایستگاه تجریش هزینه شده است.
هابیل درویش در مراسم افتتاح ایستگاه تجریش از توسعه شمالی خط یک متروی تهران اظهار کرد: این ایستگاه بخش‌هایی از مناطق یک و سه تهران را تحت پوشش قرار می‌دهد و با افتتاح ایستگاه تجریش، خط یک مترو حدفاصل تجریش تا کهریزک با طول حدود 39 کیلومتر و با 29 ایستگاه کامل شد.

وی با بیان اینکه برای افتتاح ایستگاه تجریش کمی بدقولی کردیم، به دلایل عدم بهره‌برداری از این ایستگاه در موعد مقرر اشاره کرد و گفت: ایستگاه تجریش بزرگترین ایستگاهی است که تاکنون در متروی تهران ساخته شده و شاید در آینده هم ایستگاهی با حجم عملیاتی مشابه این ایستگاه، ساخته نشود.

درویش مساحت این ایستگاه را 15 هزار متر مربع و طول سکوی ایستگاه را 166 متر اعلام کرد و افزود: این ایستگاه در عمق 52 متر زیر زمین احداث شده و در شمالی ترین بخش ایستگاه عملیات عمرانی در عمق 90 متری انجام گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به پیش‌بینی سی دستگاه پله برقی و 8 دستگاه آسانسور در ایستگاه تجریش اظهار کرد: در حال حاضر 16 دستگاه از پله برقی‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفته و سایر پله برقی‌ها نیز پس از تکمیل فاز دوم ایستگاه تجریش و همزمان با افتتاح ورودی این ایستگاه مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی هزینه ساخت این ایستگاه را 60 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: به نظر می‌رسد این ایستگاه در فاصله چند روز پس از بهره‌برداری روزانه 50 هزار مسافر را پذیرا باشد.

درویش در ادامه به موضوع اعتبارات مترو اشاره کرد و گفت: در سال جاری شهرداری تهران از حدود 650 میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده، تا‌کنون 410 میلیارد تومان پرداخت کرده که معادل 64 درصد تعهد است.

وی ادامه داد: این در حالی است که دولت نیز باید50 درصد اعتبارات مترو را پرداخت کند اما تاکنون 150 میلیارد تومان معادل 23 درصد اعتبارات امسال را پرداخت کرده است و به این ترتیب از مجموع اعتباراتی که دولت و شهرداری باید به متروی تهران اختصاص می‌دادند مبلغ 560 میلیارد تومان پرداخت شده که حدود 43 درصد اعتبارات سال 90 است اما متروی تهران با وجود همه این مشکلات به کار خود ادامه خواهد داد و در سال آینده نیز قطعا 15 کیلومتر خط متروی جدید بهره برداری خواهد شد.

درویش همچنین به مسئله کمبود واگن در مترو اشاره کرد و این مسئله را یکی از دردهای بزرگ متروی تهران دانست و گفت: در شرایطی که ساخت تونل و ایستگاه به اتمام می‌رسد به دلیل کمبود قطار، سرفاصله قطارها از دو دقیقه به 4 یا 5 دقیقه افزایش می یابد.

وی افزود: در خطوط یک، دو، چهار و پنج، روزانه بالغ بر 2میلیون و400 هزار مسافر جابجا می‌شوند و این در حالی است که در صورت تامین قطار، به راحتی قادریم روزانه 4 میلیون مسافر را جابجا کنیم.

وی با بیان اینکه آخرین قراردادی که برای ساخت واگن وجود دارد شامل ساخت 455 واگن قطار و 160 دستگاه واگن دو طبقه و 38 دستگاه لکوموتیو برای خط 5 است، افزود: از این مجموعه تاکنون 292 واگن و لکوموتیو تحویل شده که 175 دستگاه آن شامل 126 واگن یک طبقه برای خطوط تهران و 29 واگن 2 طبقه برای خط 5 در سال 90 مورد بهره برداری قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه به محموله‌های متوقف مانده در گمرک اشاره کرد و گفت: برای ترخیص این محموله‌ها که چند ماه در گمرک مانده نیازمند تامین 80 میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که اعتبار ترخیص این واگن‌ها به موقع تامین شده بود، مترو هم اکنون قادر بود که روزانه 525 هزار مسافر به ظرفیت جابجایی خود بیافزاید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها