ایران به تشکیل دولت در عراق کمک می‌کند

کد خبر: 123257

جمهوری اسلامی ایران با توجه به نقش و نفوذی که در بین نیروهای مختلف عراقی دارد، برای برقراری آرامش و تشکیل دولت در این کشور تلاش می کند.

ایران به تشکیل دولت در عراق کمک می‌کند

نوری المالکی نخست وزیر دولت عراق و یکی از گزینه های اصلی برای تشکیل دولت آینده عراق در ادامه سفر دوره ای خود، صبح دیروز ( دوشنبه) وارد تهران شد. به گزارش سرویس سیاسی «فردا» موضوع تشکیل دولت آینده عراق بعد از گذشت چند ماه از انتخابات همچنان مهمترین بحث روز در داخل عراق و همسایگان این کشور است. سفر دوره ای نوری المالکی به سوریه، اردن و ایران و احتمالا به قطر و ترکیه هم در همین راستا ارزیابی شده و مطمئنا یکی از عمده ترین محورهای مورد گفتگو بین مالکی و مقامات کشورها تشکیل دولت عراق خواهد بود.

ایران به عنوان همسایه با نفوذ این کشور که مشترکات فرهنگی، تاریخی و مذهبی و سیاسی فراوانی با عراق دارد بی شک در موضوع تشکیل دولت آتی هم می تواند ایفای نقش کرده و با استفاده از نفوذ خود در میان گروه های سیاسی عراق برای رفع بحران فعلی در این کشور کمک نماید. در همین ارتباط حسن سبحانی نیا نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگار سیاسی «فردا» گفت: سفر مالکی به تهران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ایران و عراق مشترکات زیادی دارند که می تواند محور گفتگوهای مقامات دو کشور قرار گیرد. سبحانی نیا افزود: با این حال آنچه این سفر را پر اهمیت تر کرده، موضوع سیاسی عراق یعنی عدم تشکیل دولت است که در کنار مسائل دو جانبه و منطقه ای می تواند مورد بحث قرار گیرد. این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: ایران با توجه به نفوذ که در میان نیروهای سیاسی عراق دارد می تواند با استفاده از این نفوذ به تشکیل دولت در عراق کمک کند. وی افزود: ایران یکی از همسایگان مهم عراق و کشورهای منطقه است که خواستار ثبات و برقراری امنیت در عراق است. مسلما ایران در گفتگوها و رایزنی ها با طرف های عراقی، از نفوذ خود استفاده می کند و در خصوص کمک به تشکیل دولت عراق ایفای نقش خواهد کرد. همسایگان به ایران اعتماد دارند فاطمه آلیا دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در خصوص سفر مالکی ابتدا به روابط تاریخی و مشترکات دو کشور اشاره کرد و گفت: روابط ایران با همسایگان خود همیشه بر قرار و موثر بوده است. همسایگان اعتماد قابل توجهی به ایران دارند. آلیا ادامه داد: همسایگان به قدرت ایران و نقش جمهوری اسلامی در معادلات منطقه ای برای برقرای ثبات و امنیت منطقه اذعان دارند. وی با بیان اینکه این آمدو رفت ها بین مقامات کشورهای همسایه و بخصوص بین ایران و عراق طبیعی است، افزود: با این حال در مقطعی هستیم که گروه های سیاسی عراق برای تشکیل دولت، به رغم کارشکنی های زیاد خارجی ها و بخصوص آمریکایی ها به توافقاتی رسیده اند. آلیا ادامه داد: مسلما رایزنی های مسئولان عراقی با مقامات کشورمان در خصوص تشکیل دولت به خاطر نفوذ و جایگاه ایران در منطقه و عراق است. این عضو کمیسیون امنیت مجلس تاکید کرد: مشی سیاسی ایران همواره عدم دخالت در امور کشورهاست. اما رایزنی هایی که در این قبیل سفر ها صورت می گیرد ادامه همان رویکرد اساسی ایران است که منطقه را عاری از هر گونه تنش و بی ثباتی می خواهد. آلیا اظهار داشت: عدم تشکیل دولت در عراق باعث تنش در خود این کشور و چه بسا سرایت آن به منطقه شود لذا جمهوری اسلامی ایران با توجه به نقش و نفوذی که در بین نیروهای مختلف عراقی دارد، برای برقراری آرامش و تشکیل دولت در این کشور تلاش می کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها