شیطنت هایی برای امتیازگیری در میز مذاکره/ آیا باید به رسانه های غربی اعتماد کرد؟

کد خبر: 293293

منطقی است که مقامات ایرانی حتی الامکان برای ابراز عقاید و نظراتشان بخصوص در زمینه هسته ای در حیات خلوت رسانه ای غرب قدم نگذارند و از گفت وگوهای خصوصی و اختصاصی با این رسانه ها اجتناب کنند. البته باید تلنگری هم در این زمینه به مقامات ایرانی زد.مقامات ایرانی بهتر است به جای اعتماد به رسانه های خارجی به رسانه های داخلی بیشتر بها دهند و از سوی دیگر با برخورد جدی با چنین تحریف هایی و تحریم رسانه های خاطی مواضع قاطع کشورمان را به گوش افکار عمومی جهان برسانند.

شیطنت هایی برای امتیازگیری در میز مذاکره/ آیا باید به رسانه های غربی اعتماد کرد؟
سرویس سیاسی «فردا»؛ «علی لاریجانی رئیس مجلس ایران گفت که جمهوری اسلامی حاضر به مذاکره با گروه ۵+۱ بر سر توقف غنی سازی ۲۰ درصدی است.آقای لاریجانی همچنین در گفت و گو با این خبرگزاری گفته که ایران مقداری "مازاد" اورانیوم اضافی غنی شده دارد که آماده مذاکره بر سر آن است.» این نقل قولی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس در مصاحبه با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است؛ البته این موضوع پس از ساعاتی از سوی روابط عمومی مجلس شورای اسلامی تکذیب شد و در اطلاعیه ای اعلام شد که «بخش هایی از مصاحبه دکتر علی لاریجانی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشتیدپرس که در آن تأکید شده بود ایران بیش از نیاز خود اورانیوم غنی‌ شده دارد و قصد دارد از آن در گفت‌وگوهای هفته آینده در ژنو بعنوان برگ برنده استفاده کند، خلاف واقع است و از اساس صحت ندارد.» اما با وجود تکذیبه مجلس شورای اسلامی رسانه های بیگانه همچون بی بی سی فارسی با تیتری چون « علی لاریجانی: توقف غنی سازی ۲۰ درصدی قابل بحث است» به تکذیبه مجلس بی اعتنایی کردند. طی ماه گذشته این دومین بار است که رسانه های غربی بخصوص آمریکایی سخنان مقامات بلند پایه ایرانی را وارونه جلوه می دهند و جالب اینجاست که این عمل رسانه های غربی زمانی انجام شده است که مقامات ایرانی به طور اختصاصی به گفت وگو با این رسانه ها نشسته اند. پیش از این نیز شبکه خبری «سی سی ان» که کریستین امانپور مجری بخش خبری آن است در اثنای سفر حسن روحانی به نیویورک مصاحبه اختصاصی با رئیس جمهور کشورمان انجام داد اما سی سی ان سخنان آقای روحانی را تحریف کرد و با اضافه کردن واژه هلوکاست که به هیچ وجه در سخنان رئیس جمهور نیامده بود از قول وی نوشت:« من قبلا گفتم که من تاریخ دان نیستم اما وقتی صحبت از ابعاد هولوکاست به میان می‌آید، این تاریخ دانان هستند که باید درباره آن نظر بدهند. هر گونه جنایتی که آنها علیه یهودیان انجام داده‌اند ما محکوم می‌کنیم، گرفتن جان انسان در خور سرزنش است.»
این مطلب نیز از سوی مقامات ایرانی تکذیب شد اما همین مساله به عنوان خوراک خبری رسانه های بیگانه مورد سوء استفاده قرار گرفت و از سوی دیگر بینامین نتانیاهو با اشاره به این سخنان مقامات ایرانی را متهم به تغییر چندین باره سخنان خود کرد و به نوعی سیاستمداران ایرانی را مردانی منفعل و دروغگو قلمداد کرد. رسانه های غربی با وجود ادعای حرفه ای گری بدیهی ترین و اصلی ترین اصول رسانه ای که اخلاق رسانه ای است را در جهت اهداف و سیاست های غرب زیرپا می گذارند. این موضوع مساله ای است که به خوبی می توان از محتوای اخبار و اطلاعاتی که از این رسانه ها منتشر می شود دریافت. البته با توجه به تعدد این قبیل حرکات از سوی رسانه های غربی و هماهنگی در انتشار گسترده اخبار تحریف شده و همچنین عدم اعتنا به تکذیبه ها و اطلاعیه های تصحیح کننده اخبار به نظر نمی رسد که این قیبل افعال سهوی باشد. پر واضح است که رسانه آمریکایی حرف های مورد علاقه خود را از زبان مقام ایرانی بیان کرده است و دور از ذهن نیست که اگر این خبر تکذیب نمی شد به عنوان سندی رسمی از سوی سیاستمداران غربی برای مذاکره با ایران مطرح می گردید. به طور مشخص این تحریف ها برای امتیازگیری بر سر میز مذاکره انجام می شود و از این رو منطقی است که مقامات ایرانی حتی الامکان برای ابراز عقاید و نظراتشان بخصوص در زمینه هسته ای در حیات خلوت رسانه ای غرب قدم نگذارند و از گفت وگوهای خصوصی و اختصاصی با این رسانه ها اجتناب کنند. البته باید تلنگری هم در این زمینه به مقامات ایرانی زد. مقامات ایرانی بهتر است به جای اعتماد به رسانه های خارجی به رسانه های داخلی بیشتر بها دهند و از سوی دیگر با برخورد جدی با چنین تحریف هایی و تحریم رسانه های خاطی مواضع قاطع کشورمان را به گوش افکار عمومی جهان برسانند. در این برهه حساس که تیم دیپلماسی کشورمان در خط مقدم در برابر غرب قرار گرفته است، دیپلماسی عمومی و رسانه ای باید به عنوان پشتیبان دیپلماسی سیاسی عمل کند و در این زمینه باید گام ها معقول و بدون خطا برداشته شود. بدیهی است که رسانه های غربی منافع دولت متبوع خود را دنبال می کنند و از این رو اینگونه تحریف ها را با اهداف سیاسی انجام می دهند. هدف جنگ روانی و رسانه ای غرب به خوبی مشخص است و بدین ترتیب باید آنتی تز آنرا در رسانه های داخلی و عمومی و کنفرانسی کردن گفت وگوها با رسانه های خارجی یافت. البته باید شیطنت های رسانه های غربی را آغازی برای شیطنت های مقامات غربی در میز مذاکره دانست. دست کم اینگونه تحریف ها این پیام را به ما می دهد که باید با هوشیاری بیشتری با طرف غربی روبرو شویم و از ساده لوحی و اعتمادهای کاذب در برابر غرب دوری کنیم. تخریب، امتیازگیری، جنگ رسانه ای و ... هدف رسانه های غربی از تحریف سخنان مقامات بلند پایه ایرانی هر چه که باشد این موارد تجربه بسیار خوبی را در اختیار ما می گذارد که بهتر و سنجیده تر با طرف مقابل روبرو شویم.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها