توصیه حجت‌الاسلام رستمی درباره پیاده‌روی اربعین

کد خبر: 879637

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه اربعین یک مراسم و گردهمایی عظیم است، گفت: هرکاری که می‌شود را باید انجام دهیم تا دانشجویان بتوانند راحت‌تر در این سفر معنوی همراه شوند.

توصیه حجت‌الاسلام رستمی درباره پیاده‌روی اربعین

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست با رؤسای دفاتر استانی، معاونین و مدیران ستادی این نهاد، به اهمیت موضوع اربعین شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) پرداخت و گفت: یکی از بهترین فرصت‌ها، فرصت اربعین است.

وی ادامه داد: فرصت اربعین، یک فرصت بزرگ برای انقلابیون دنیا و گرامی‌داشت بزرگ مبارز تاریخ در مقابل ظلم و ستم و بزرگ آزادی‌خواه دنیا است. فضای اربعین، فضای احیای مبارزه با ستم و آزادی‌خواهی و نگاه به حکومت آینده جهانی است.

رستمی با بیان اینکه اربعین یک مراسم و گردهمایی عظیم است، افزود: امسال با تلاطم‌های ارزی و اقتصادی، افزایش حضور در اربعین یک مسأله جدی است که استکبار جهانی، آمریکا و عربستان سعودی هم به دنبال همین موضوع هستند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: به بحث اربعین باید در دو بعد توجه کنیم، بعد اول اصل تسهیل تشرف دانشجویان و زائرین است.

رستمی ادامه داد: در این حوزه کار‌هایی انجام شده است. خیرین و دستگاه‌های مسئول در این بعد وارد شده‌اند. اقدامات خوبی هم از سوی وزارت علوم و دانشگاه‌ها انجام شده است، مانند موجه کردن غیبت دانشجویانی که به اربعین تشرف پیدا می‌کنند و یا گذاشتن کلاس‌های جبرانی برای زائرین.

وی افزود: در زمینه حمایت از حضور حداکثری دانشجویان نیز کار‌هایی از قبیل: ارائه وام برای دانشجویان زائر، استفاده از سرویس دانشگاه برای حمل و نقل دانشجویان تا مرز و خلاصه هرکاری که می‌شود را باید انجام دهیم تا دانشجویان بتوانند راحت‌تر در این سفر معنوی همراه شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی در ادامه به بیان دومین بعد نگاه به اربعین پرداخت و گفت: بعد دوم جریان‌سازی و فضاسازی از تشرف دانشجویان است. یعنی آنکه هر دانشجو صرف‌نظر از اینکه که مشرف می‌شود و یا نمی‌شود، این شور و شوق و تب و تاب درونش به وجود آید که این فصل، فصل اربعینی‌ها است.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال مراسم بدرقه برای کاروان‌ها برگزار شود، یا در هنگام نماز از دانشجویان زائر التماس دعا خواسته شود یا مراسم استقبال از دانشجویانی که برمی‌گردند برگزار شود و یا موضوع نیابت در زیارت برای آن‌ها مطرح شود. به‌طور مثال اعلام شود که از یک دانشگاه چه تعداد تشرف پیدا کرده‌اند و از چند نفر نیابت دارند. یا از اساتید خواسته شود از دانشجویان در بحث زیارت اربعین حمایت کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: زیارت اربعین یکی از فرصت‌های بیمه کننده جریان دینی و انقلابی و نظام اسلامی در فضای دانشگاهی است.

وی در پایان سخنان خود به جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب اشاره کرده و گفت: حضرت آقا فرمودند: «هر جا هستید آنجا را نقطه اصلی مبارزه بدانید» و ما در محیط دانشگاه باید تمام تلاش و توان خود را به‌کار گیریم تا بتوانیم گره از مشکلات جامعه باز کنیم.

رستمی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به رؤسا و معاونین دفاتر استانی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: آنچه که وظیفه ما و شما در نهاد است وظیفه سنگینی است و این ایجاب می‌کند با همت مضاعفی به مسئولیتی که برعهده ماست توجه کنیم.

وی افزود: مطالبه مقام معظم رهبری از نهاد، دستیابی به تراز بالاتر و توفیقات بیشتر در دانشگاه‌ها است. این وظیفه و رسالت ایجاب می‌کند که تلاش و همتی بالاتر از سوی مجموعه نهاد صورت پذیرد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: ما اطمینان و باور داریم بالاتر رفتن تراز نهاد امری شدنی است، اما حتما باید همت و جدیت بیش از پیش گردد. این تکلیفی است که متوجه همه ماست و مسلما خداوند هم یاری خواهد کرد. همه باید به این سمت حرکت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی افزود: در فضای این تکلیف جدید، آن طرحی که نقاط قوت و ضعف ما را به ما نشان می‌دهد، طرح «دفاتر راهبر» است که طرحی ارزشمند است. ما هنوز به ظرفیت کامل دفاتر راهبر نرسیده‌ایم. این موضوع باید با جدیت پیگیری شود. انتظاری که دارم این است که هم این جلسه و هم جلسات شما در استان، یک اتاق راهبری و اتاق فکر و کانون اندیشه‌ورزی برای نهاد باشد.

وی با بیان اینکه این جلسات نهاد جلساتی است که مطالبات جدی نهاد در آن مطرح می‌شود، گفت: آن جمعی که شما نماینده آن‌ها هستید هم مستحق به شنیدن مطالب این جلسات، نقد و ارائه دیدگاه درباره آن هستند که این کار را شما می‌توانید انجام دهید و نظرات و بازخورد‌ها را بگیرید و به ما منتقل کنید که این نیازمند جدیت به‌خرج دادن در این امر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی ضمن بیان این نکته که دفاتر استانی و شورای استان‌ها یک ستاد میانی نیستند، تصریح کرد: ما باید فضای شورای استانی را قرارگاه فرهنگی نهاد در هر استان ببینیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها سپس به توضیح مفهوم کار قرارگاهی پرداخته و گفت: کار قرارگاهی لازمه‌اش این است که انسان خود را در میدان مبارزه و جهاد ببیند. کار قرارگاهی یعنی ما در صحنه جهاد و مجاهدت هستیم. در کار قرارگاهی نیاز‌ها به‌طور جدی شناسایی و با عزم جدی برای حل مشکلات تلاش می‌شود.

وی افزود: در کار قرارگاهی شما، مسئولین دفاترتان، همکاران نهادتان، اتاق‌های اندیشه‌ورزی و...‌ای که دارید، در زمینه ایده، محتوا و مسائل دیگر به شما کمک خواهند کرد و از همه آن‌ها باید بهره برد. همچنین جلسات مداوم، جدی و همراه با صمیمیت با تشکل‌های انقلابی دانشگاه‌ها برای شنیدن انتظارات آن‌ها و نیز ارائه تحلیل‌های خودتان از شرایط و مسائل موجود به آن‌ها جزء لوازم کار شما خواهد بود. چراکه بخشی از مشکلات و سوءتفاهم‌ها در فضای دانشگاهی در اثر همین عدم ارتباط است که به‌وجود می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی در ادامه به سخنی از مقام معظم رهبری اشاره کرده و گفت: مقام معظم رهبری در مأموریتی که به بنده و شما داد، فرمود: نگاه پدرانه به همه مجموعه‌های دانشگاه اعم از انقلابی و غیر انقلابی داشته باشید، اما باید بچه‌های انقلابی را در آغوش بگیرید و حمایت ویژه از آن‌ها بکنید.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: طبیعتا شما در فضای قرارگاهی نیاز به اتاق‌های اندیشه‌ورزی دارید که بخشی از آن را دانشجویان، اساتید انقلابی، بدنه مدیران دانشگاه و همچنین حضور خود شما در فضا‌های مرتبط دانشگاهی می‌تواند تشکیل دهد.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات و گرفتاری‌های مسئولین نهاد این است که اشتغال آن‌ها به جلسات فراوانی که به‌واسطه مسئولیتشان آن‌ها را به خود مشغول می‌کند، آفتی برایشان ایجاد می‌کند که همان کاهش ارتباط مسئولین نهاد با بدنه دانشجویان و اساتید دانشگاه و کارمندان است.

رستمی گفت: اشتغال به این جلسات ضروری است، ولی نباید باعث ایجاد فاصله بین مسئولین نهاد با بدنه دانشگاهی شود، چراکه وظیفه اصلی همین ارتباط چهره به چهره با دانشجو، استاد، کارمند، تشکل‌ها و حضور در محیط دانشگاه است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها